| Gay Nieuws

Veroordeling na bedreigen homoburen

18-02-12 | De rechtbank in Maastricht heeft vrijdag twee broers veroordeeld tot ieder een werkstraf van 24 uur. De mannen uit het kerkdorpje Limbricht, dat deel uit maakt van de gemeente Sittard-Geleen, werden schuldig bevonden aan het maken van beledigende opmerkingen over hun homoseksuele buren. De broers moeten tevens ieder 250 euro smartengeld aan ieder van beide buren betalen en andere door hen gemaakte kosten vergoeden.

Tijdens een feestje riepen de broers onvriendelijke opmerkingen over de geaardheid van de buren die op dat moment thuis waren. De homoseksuele mannen kregen discriminerende kreten als "vuile flikkers" en "kontneukers" naar het hoofd geslingerd. De verdachten zouden verder hun honden tegen het homostel hebben opgezet, waarbij ze "pak die vuile homo's maar" riepen. Het Openbaar Ministerie (OM) zag eerst niets in strafvervolging. Maar het homopaar dwong vorig jaar via het gerechtshof af dat justitie de broers moest vervolgen.

Het OM eiste maandag een geldboete van 300 euro voor ieder van de broers. Volgens de politierechter doet een geldboete alleen geen recht aan de ernst van de feiten en aan de samenleving en legde de broers tevens een werkstraf op. De slachtoffers lieten eerder al weten dat de eis veel te mager was voor wat ze is aangedaan. Het incident vond namelijk plaats is de zomer van 2009 en er is acht keer aangifte van gedaan voordat door politie en justitie actie werd ondernomen.


| Reacties op dit artikel

Reactie van Stefan
18-02-2012 | 13:30

Ik vind deze straf veel te laag.



Reactie van Inge
18-02-2012 | 13:54

De beruchtgeving hierboven is niet correct. De ene broer heeft 24 uur en de andere 24 uur waarvan 8 voorwaardelijk! Nog een correctie: Het homopaar dwong niet, maar werd door het Hof in het gelijk gesteld nadat het Hof had vastgesteld op basis van feiten dat er bij het uittypen van het 1e proces verbaal tekst was weggelaten door de politie!!!



Reactie van R. Zet
18-02-2012 | 14:23

Dit is wel een felicitatie waard. Erkenning!



Reactie van Inge
18-02-2012 | 15:11

Heb nog even de voorgeschiedenis gezocht en gevonden, zie:
Persbericht 14 juni 2011: Hof Den Bosch geeft bevel tot vervolging in Homodiscriminatie zaak Limburg

Vissers & Moszkowicz Advocaten te Utrecht geeft te kennen dat het Gerechtshof Den Bosch in de Limburgse Homodiscriminatiezaak de klacht wegens niet-vervolgen van homodiscriminatie gegrond heeft verklaard. Dit houdt in dat het Openbaar Ministerie wordt bevolen om de beklaagden alsnog te gaan vervolgen wegens belediging.

De klacht bestond eruit dat de aangifte van onder andere discriminatie en bedreiging ten onrechte niet had geleid tot vervolging van de betreffende verdachten danwel dat is verzuimd om een strafrechtelijk onderzoek in te stellen. Het één en ander ondanks het feit dat enkele van de uitlatingen waren gedaan in het bijzijn van de politie. De beklaagden zullen zich nu voor de rechter moeten gaan verantwoorden voor hun discriminatoire uitlatingen. De beschikking van het Hof kan op Rechtspraak.nl worden bekeken.



Reactie van Bertrand
18-02-2012 | 15:37

Direct hoger beroep aantekenen.
Bij soort gedag dient met minimaal een jaar en een genoegdoening van minimaal € 10.000,= opgelegd te worden.
Dan zal het gauw afgelopen zijn m.i. ?



Reactie van Egel
18-02-2012 | 17:22

Betrand, doe niet zo idioot en grow up.



Reactie van Bertrand
18-02-2012 | 20:23

Inderdaad Egel ik groei nog steeds.
Ik dcht eigenlijk eerst dat je naam Ezel was ? Pardon.



Reactie van Inge
18-02-2012 | 20:48

Volgens mij kan Hoger Beroep aantekenen niet



Reactie van JAN
18-02-2012 | 21:15

Volgens mij kunnen de slachtoffers het ook hogerop zoeken enwel de Hoge Raad om een hogere straf af te dwingen dat een belachelijke taakstraf. Voor een scheet hoor je een taakstraf te krijgen maar niet voor bedreiging en intimidatie. En Betrand heeft helemaal gelijk.
Ook moet gezegd worden dat het politieapparaat steken heeft laten vallen en dit bewijst destemeer dat Opstelten nog steeds niet heeft laten waarmaken wat hij heeft toegezegd. Alle korpsen er op aan spreken direct actie te ondernemen. Ze hebben kennelijk nog steeds niets geleerd van Utrecht en Amsterdam.
Men zou dubbele straffen krijgen bij dergelijke misdrijven en in dit soort gevallen geen taakstraffen meer. Den Haag en de rechterlijke macht staan nog steeds heel ver van elkaar, blijkt maar weer eens.



Reactie van Inge
18-02-2012 | 21:49

Op de site van Roze Golf kan men luisteren naar een interview met een van de personen die dit alles overkomen is. Je hoort hier de achtergronden van deze zaak en hoe de rechtsgang is verlopen. Als iemand interesse heeft kan hij of zij luisteren naar het radio-uitzending van de Roze Golf uitgezonden op 6 november 2011. Het thema was: "gepest worden door de buren'



Reactie van Nellie
18-02-2012 | 23:46

Dank je Inge - ik wist helemaal niets af van het bestaan van de roze golf. De mannen hebben ook een site, samen uit de kast - hierop is een oog te zien (eyeopener). Als je het oog aanklikt zie je op hoeveel plaatsen deze problemen momenteel spelen.



Reactie van mariar
19-02-2012 | 1:00

Ik denk dat die broers plus familie en aanhang dit wel stoer vinden, 24 uur werkstraf en een klein bedragje betalen.
Een wapenfeit voor de 'echte mannen onder elkaar'.



Reactie van Daniel
19-02-2012 | 9:46

Ik vind dat de politie in deze zaak vervolgd moet worden! Zij zijn duidelijk nalatig geweest in het beschermen van de burger, hetgeen hun hoofdtaak is. Ik krijg soms sterk de indruk dat politieagenten hun eigen wetten bepalen. In WOII was het de politie die snel de zijde van de SS en Gestapo koos. Dit soort mensen zitten nog steeds bij de politie. Dit is geen sprookje. Zij hebben zo hun eigen mening over wat wel en niet door de vingers gezien mag worden. Agenten die herhaalde aangiften negeren en de bescherming van de burger slechts selectief uitvoeren dienen aangepakt te worden.



Reactie van Daniel
19-02-2012 | 9:50

Ik vind dat de politie in deze zaak vervolgd moet worden! Zij zijn duidelijk nalatig geweest in het beschermen van de burger, hetgeen hun hoofdtaak is. Ik krijg soms sterk de indruk dat politieagenten hun eigen wetten bepalen. In WOII was het de politie die snel de zijde van de SS en Gestapo koos. Dit soort mensen zitten nog steeds bij de politie. Dit is geen sprookje. Zij willen zelf beslissen wat wel en niet door de vingers mag worden gezien. Agenten die herhaalde aangiften negeren en de bescherming van de burger slechts selectief uitvoeren dienen aangepakt te worden.



Reactie van Pffft
19-02-2012 | 11:00

Toe maar! Nu ook WO2 erbij halen. Beperk je eens tot de feiten... Enne; de beste stuurlui staan ook hier weer aan wal!



Reactie van Irene
19-02-2012 | 18:29

@Daniel, ik deel de mening van Pffft, hou je aan de feiten.



Reactie van Hans
19-02-2012 | 18:53

Heb het interview met een van de slachtoffers net op Roze Golf gehoord. Ben helemaal in shock, ik wist dat we in een gek land leven , maar wat daar is gebeurd is echt heel ernstig en ik snap nu veel meer hoe belangrijk het is dat politie en burgemeester beter gaan samen werken, Wat een bizar verhaal, je zal het maar meemaken, petje af voor dat vriendenstel en de buren die hebben durven getuigen!!! Ik begrijp niet dat de burgemeester van Sittard Geleen zijn gezicht nog op tv durft te vertonen?



Reactie van R. Zet
19-02-2012 | 19:28

Ik heb heel veel respect voor deze mannen die door hun volhardendheid en doorzettingsvermogen in plaats van een vermeend "burenruzietje" een strafbaar feit op de kaart hebben gezet. Ik heb totaal geen respect voor politie, burgemeester en daders. Ja, deze mensen kunnen in één adem worden genoemd omdat ze harteloos zijn! Vooral politie en burgemeester hebben deze zaak op z'n beloop gelaten, ge- en verdraaid, tegengewerkt en bovendien niet gezorgd dat deze twee mannen zich in hun woonomgeving veilig voelden. Hoewel ik de reactie van @Leo een beetje begrijp, moet hij wel bedenken dat hij zich tot hetzelfde niveau verlaagd als de daders van dit onverstelbaar treurig strafbaar feit. Dus niet doen, dat zijn de daders niet waard. Ik heb verder waardering voor de vrijwilligers die de sites Samen uit de Kast en Landelijk Meldpunt Homodiscriminatie opgezet hebben. Het voelt vertrouwd; bedankt daarvoor!



Reactie van Helen
19-02-2012 | 20:17

Ik als lesbische vrouw (nog niet zo lang weduwe) met zoon ben erg gepest, bedreigd, er zijn stenen gegooid, vernielingen etc. etc. Er is een taakstraf opgelegd maar ik ben niet het slachtoffer. Ra ra hoe kan dat? Omdat ik niet als slachtoffer wordt gezien ben ik totaal niet geïnformeerd door het OM en heb ik mijn verhaal nooit kunnen doen. De burgemeester weet van de situatie, van Bureau Gelijke Behandeling heb ik veel steun ondervonden en er zijn nog wat instanties waar ik steun van krijg. Er zijn 2 gezinnen (een gezin met homohaters waar ik al eerder last van heb gehad) die samenspannen tegen mij en die er op aangestuurd hebben dat het een burenruzie lijkt. Ik heb van de wijkagent vernomen wat ik allemaal gedaan heb (niet dus). Het is hopeloos. Inmiddels heb ik een ander huis gekocht. We zijn weggepest. Er is niets aan deze ellende te doen, hoe is het mogelijk?? Mijn zoon voelt zich hier erg onveilig. Hoe kunnen mensen dat een kind aandoen dat zijn moeder verloren is? Deze gezinnen ontbreekt het totaal aan empathie. Sterker nog, ze zien hun kans op het moment dat mijn zoon en ik net iets vreselijks hebben meegemaakt. Ik als lesbische vrouw voel me bijna een paria.



Reactie van mariar
20-02-2012 | 3:44

@Helen,
Een diep triest verhaal Helen, vooral omdat blijkbaar alle gangbare instanties 'volgens de regels' niet voor jullie veiligheid kunnen zorgen en deze familie niet kunnen verwijderen uit jouw buurt.
Heel veel sterkte lieverd.



Reactie van Imke
20-02-2012 | 12:43

@Helen, ik adviseer je om contact op te nemen via de website van Hans en Ton , ik meen dat die Samen uit de Kast heet. Zij kunnen je mogelijk steunen en op weg helpen? Sterkte!!!



Reactie van R. Zet
20-02-2012 | 12:56

@Helen Neem contact op met de site Landelijke Meldpunt Homodiscriminatie. Zij kunnen je advies geven; is vertrouwd, ervaringsdeskundigen, niet-gesubsidieerd. Succes en sterkte.



Reactie van Harrie
20-02-2012 | 15:50

@Helen, Wat R.Zet schrijft klopt. Wij hebben goede ervaringen met de ondersteuning van het meldpunt homodiscriminatie van Samen uit de Kast. Een aanrader als je te maken krijgt met homohaat of homogeweld.



Reactie van Helen
20-02-2012 | 19:33

Ik heb eind september een melding gedaan (die sinds januari niet meer anoniem is) bij het meldpunt van de Gaykrant. Mijn dossier is doorgestuurd naar de Nationale Ombudsman.
Bij de politie heb ik te kennen gegeven dat de wijkagent niet meer bij me binnen komt.
Mijn hele verhaal is veel erger dan ik in een paar regels kan vertellen en tamelijk gecompliceerd, dat maakt het blijkbaar te moeilijk voor de politie. Heeft misschien met de bewijslast te maken; en ik heb geen volwassene meer in huis die kan getuigen.
Jaren geleden toen we hier kwamen wonen zijn we 3 jaar lang gepest; zelfs nog toen mijn vrouw 7 maanden in verwachting was. De daders zijn hele laffe mensen; de 2 pest-gezinnen zijn met veel meer en nemen het op tegen ons tweeën. Ze halen dingen uit in het donker of zetten anderen er toe rottigheid uit te halen. Verder worden er verhalen verspreid in de wijk over mij o.a. dat ik kinderen bang maak, en meer van dat soort onzin. De daders zijn blanke gezinnen. Ik krijg steun uit de buurt van allerlei gezinnen waaronder ook een Marokkaans gezin.
Ik ga tegen de zomer pas naar mijn andere huis en moet het hier nog zien uit te houden. Mijn zoon logeert vaak voor zijn veiligheidsgevoel bij vriendjes in het weekend. Op het hoogtepunt van de pesterijen hebben we een week in een hotel overnacht. Die kosten krijg ik niet terug, want ik ben geen slachtoffer. Nu ik een ander huis heb gekocht lijk ik wat meer serieus genomen te worden. Ik zou in januari wat te horen krijgen (uitleg) van het OM maar tot op heden heb ik geen post ontvangen. Ik wil het nog een klein tijdje afwachten.



Reactie van mariar
20-02-2012 | 23:30

@Helen,
Is er geen familielid of vriend(in) die tot de zomer bij jullie kan komen logeren ivm met o.a. getuigen/bewijslast en vooral het veilig voelen voor jou en je zoon? Dat je in een hotel moet overnachten voor de buurt is toch ongelofelijk....Is er in jouw dorp/stad geen journalist die jouw verhaal kan publiceren?



Reactie van Inge
21-02-2012 | 10:32

@Helen, Henk Krol beweerde gisteren op tv dat zijn meldpunt laagdrempelig is, jij zegt nu dat je naam bekend gemaakt moet worden bij dat meldpunt van Henk Krol? Begrijp ik dit goed? Ik adviseer je om zelf contact op te nemen met de Nationale Ombudsman en daar te vragen hoe je zaak er voor staat? Ook adviseer ik je om zelf de rechtbank te bellen en een gesprek aan te vragen met de officier van justitie die jouw dossier behandelt.



Reactie van Achmed
21-02-2012 | 16:48

Kan iemand mij uitleggen wie Henk Krol is?



Reactie van zomaar
21-02-2012 | 18:24

Vuile flikkers kan ik me voorstellen dat dat een discriminerende opmerking is maar kontneukers?



Reactie van Irene
21-02-2012 | 18:36

@zomaar, je moet de uitspraak goed lezen, er zijn beledigende opmerkingen gemaakt en discriminerende. Daar waar staat 'woorden van gelijke strekking' kan je je gedachte de vrije loop laten. Daar komt bij dat de mishandeling, de huisvredebreuk en de bedreigingen met de dood niet vervolgd worden. Een artikel 12 procedure doorlopen betekende in deze zaak dat de daders nogal gemakkelijk wegkwamen en dat de overheid en de politie in deze zaak nogal wat te verwijten valt.



Reactie van Inge
21-02-2012 | 23:00

@Irene, zo zie ik het ook!



Reactie van zomaar
22-02-2012 | 5:43

@Irene ik heb goed gelezen, ik vroeg me alleen af of kontneukers een scheldwoord is... de rest spreek voor zich.



Reactie van Joep
22-02-2012 | 7:57

@Zomaar, neem de proef op de som zou ik zeggen, ga met een groep mensen naar je buren en schreeuw vervolgens 15 minuten kontneuker tegen hem of haar. Kijk dan eens hoe hij of zij reageert



Reactie van BertJan
23-02-2012 | 6:11

We zijn nu al 2012. Houdt deze onzin ooit op? Als je een middeleeuwse mannensekte leidt, in jurken rondloopt en kindjes misbruikt, nou ja, maar als je een gewone normale jongen bent, ga je dit schofterig gedrag dan nog aan buren (waar je wellicht nog jaren naast woont) flikken? Waarom?



Reactie van Helen
23-02-2012 | 6:37

Geestelijk arm of zwakbegaafd?



Reactie van Leon
23-02-2012 | 13:06

Vaak hebben daders een anti-sociale persoonlijkheidsstoornis. Deze daders zijn rond de 40. De rechter had deze daders moeten verwijzen naar een psychiater! En de buurt van deze daders zou deze mannen eens voor eens en voor altijd duidelijk moeten maken dat hun gedrag niet getolereerd wordt. Maar waarschijnlijk durven zat in kerkdorpjes niet?



Reactie van mariar
23-02-2012 | 13:44

@Leon
Ooit lastig gevallen terwijl jouw buren achter de gordijnen toekeken?
En de volgende dag heel normaal als altijd een vriendelijk 'goede morgen' op straat.
Je weet nooit waarom mensen niet helpen of reageren, ik vermoed dat men het vaker eens is met dit soort aso's dan je denkt.



Reactie van Sofie
23-02-2012 | 16:23

@Leon en @Mariar, er staat vandaag een link over deze zaak op de site van het COC. Je zal maar in die straat wonen! pff



Reactie van tOyCEyztxgg
02-03-2012 | 6:40

zegt:De Batavier in de Kinkerbuurt: Beste Nieuwbouw Project.Maar: weegt de beesowthetiuk zwaarder dan het woongenot?Eind 2006 is het prachtige nieuwbouw project de Batavier opgeleverd. Er woont nu een gemengde groep mensen, bestaand uit gehandicapten, mensen die begeleid wonen, gezonde mensen en een leuke groep kinderen.Al snel is er een goede sfeer ontstaan in deze nieuwbouw. Men is betrokkenmet elkaar. In juni vond bijvoorbeeld een speciaal huisfeest plaats, dooreen van de bewoners georganiseerd.Het feest heeft de onderlinge contacten versterkt.Helaas maakte het feestook duidelijk dat belangrijke details in de architectuur van het gebouwniet goed de overgang hebben gemaakt van tekening tot fysieke en praktische realiteit.Belangrijke details sluiten slecht aan bij de wensen, mogelijkheden enbehoeftes van de gehandicapte bewoners.Alle binnengalerijen zijn gemaakt uit open metalen roosters. Die roostersmaken verplaatsing met een rolstoel vrijwel onmogelijk. Ook metbegeleiding en assistentie is het te lastig. Die delen zijn dus in depraktijk ontoegankelijk voor rolstoelers.De binnengalerijen zijn zo ontworpen dat hierdoor onderling burencontact gemakkelijk kan zijn.Helaas, de gebruikte materialen, de metalen roosters van debinnengalerijen, zijn onmogelijk over te steken door rolstoelers'.Door dit euvel is het grootste gedeelte van het huis dus niet toegankelijkvoor de gehandicapte bewoners. Het levert beperkingen op voor hun socialeen maatschappelijke omgang.En het is onveilig.Als er brand is, of een andere noodsituatie, kan mende woning niet via de voordeur verlaten, noch via het eigen balkon over de roosters rollen.Een ander probleem is het zware metalen ingangshek. Er zijn elke dagproblemen mee. Het hangt vaak open en zelfs voor gezonde mensen is hetmoeilijk het hek te sluiten of te openen, en vaak wil het niet helemaal open, maar ook niet helemaal dicht.Een lichtere hanteerbare versie van het toegangshek moet worden overwogen.De Alliantie is benaderd voor het v



Reactie van FqZuswukmUGYquDZOO
05-06-2012 | 11:00

Tip voor een andere apfelplap'.Omdat een apfelplap toch wel een beetje een taartje is. Taal in je gewonen apfelplap de kaneel en rozijnen eens weg. Halveer de hoeveelheid suiker. Voeg wat citroenzest toe aan je appels en een 5-tal fijngesneden rozemarijnnaaldjes.



   
Naam:
Bericht:
 
NIEUW!
De Nieuws Kennis Quiz 2011. Klik hier en doe de quiz nu!
Columns
| De Roze Polder
| GayGossip
| In Andere Kringen
DVD Shop
Koop deze DVD nu in onze DVD shop!
>> klik hier
Verkiezing!
| (Dans)café
| Discotheek
| Gaysauna
| Gayparty/Event
Gay Nieuws
Altijd actueel gaynieuws op jouw site? Simpel en gratis. >> klik hier
Boeken Shop
Koop dit boek nu in onze boeken shop!
>> klik hier
FunFoto
Bedenk en/of lees
een onderschrift
bij de gekste foto's
>> klik hier
Uitgaan
Alle adressen vind je vanaf nu ook op GaySite.nl!
>> klik hier
Gay op TV
De meest complete
gay-tvgids. Je hoeft niks meer te missen. >> klik hier
E-Cards
Verstuur een gay-kaart via internet. Simpel en gratis!
>> klik hier