|
| Gay Nieuws
|
|
Verbijstering over nieuw lespakket
|
|
|
09-12-11
| Driestar Onderwijsadvies heeft een
nieuwe lesmethode 'Seksuele vorming
voor het basisonderwijs' ontwikkeld
met de naam 'Wonderlijk Gemaakt'. De
lessen zijn in opdracht van de reformatorische
scholen voor voortgezet onderwijs ontwikkeld
en worden dit schoolseizoen (2011-2012)
voor het eerst toegepast. Televisieprogramma
EenVandaag sprak onlangs met de makers
van de uitgave van Driestar Onderwijsadvies
en de uitzending van het item donderdag
j.l. deed direct veel stof opwaaien.
Zo meldt het lesboek 'Wonderlijk Gemaakt'
onder meer dat het geen verstandige
keuze is om een relatie met iemand van
hetzelfde geslacht aan te gaan. "Als
een kind toch homoseksuele gevoelens
heeft dan gaat dat bij velen gewoon
over." Ook staat in het boek "dat
god het huwelijk en seksualiteit heeft
bestemd voor man en vrouw".
Het COC heeft verbijsterend gereageerd
op de nieuwe lesmethode. De belangenorganisatie
vindt het niet kunnen dat een kind volgens
'Wonderlijk Gemaakt' wel homo mag zijn,
maar er verder niks mee mag doen. "Dat
is voor pubers een zware last als ze
zich seksueel aan het ontdekken zijn",
zegt COC-voorzitter Vera Bergkamp.
Na jarenlang aandringen van de Tweede
Kamer ging minister van Bijsterveldt
onlangs akkoord met de verplichting
dat voorlichting onderdeel moet zijn
van het lesprogramma. Maar hoe er precies
aandacht aan wordt besteed, daar wil
de minister niets over zeggen. Van Bijsterveldt
laat het aan de school zelf of ze er
met een zinnetje tijdens de biologieles
aandacht aan willen geven of met een
uitgebreide lesmethode. Ook over de
inhoud van de lesmethode zegt minister
Van Bijsterveldt niets. Lesmethoden
als 'Wonderlijk Gemaakt, in gebruik
op een groot aantal streng gereformeerde
scholen, mogen dus volgens haar gewoon
gebruikt blijven worden.
Op de website van Driestar Onderwijsadvies
staat te lezen dat het "scholen
en schoolteams ondersteunt, en helpt
om een goede visie te ontwikkelen en
nieuwe methodes in te voeren."
|
| |
 |
|
|
|
|
|
| Reacties op dit artikel
|
|
| Reactie van Argus |
09-12-2011 | 17:33
|
Het was, is en blijft een griezelig zooitje die grefo's.
Maar gelukkig dankzij minister Verbijsterendveldt mogen ze hun gang blijven gaan. |
| Reactie van Johan Quist |
09-12-2011 | 17:37
|
Ronduit verbijsterend hoe het COC hier onze gevoelspolitie speelt ja zelfs bepaalt of je iets moreel juist mag vinden ja of nee
Het COC gaat hier zijn boekje zeer ver mee te buiten |
| Reactie van Bertrand |
09-12-2011 | 17:59
|
| Het wordt weer tijd: RELIGIE IS VERGIF VOOR DE GEEST ! |
| Reactie van NouNou |
09-12-2011 | 18:02
|
| De methode houdt alles bij het oude. Geef dan maar geen les over homoseksualiteit. |
| Reactie van AAD10 |
09-12-2011 | 20:01
|
Als dit het lesmateriaal is, dan kan je net zo goed geen voorlichting geven, zwijg het dan maar helemaal dood. Wat een ontzettende onzin wordt er verkondigd over homseksueel zijn en de praxis.
Het is ronduit verbijsterend dat ene Johan Quist (2e reactie)het COC verwijt waar hij zelf mank aan gaat. Nee liever als homo trouwen, kindjes maken en verkondigen dat iedereen in het gezin daar uiterst gelukkig mee is.
Verder ben ik het helemaal eens met Bertrand; Religie is vergif voor de geest. Het bewijs ervan is de ractie van J. Oquist én het lesmateriaal van Driestar onderwijsadvies. |
| Reactie van Ron |
09-12-2011 | 20:19
|
Dit kon je natuurlijk verwachten. Over moraal valt misschien nog te twisten maar niet over feiten. Homoseksualiteit is geen keuze en het gaat doorgaans niet over. Mag je zomaar klinkklare nonsens aan leeerlingen voorschotelen als waarheid?
Wat mij betreft al dit soort scholen waar kinderen gehersenspoeld worden opdoeken... maar ja daar zijn we nog lang niet aan toe in Nederland. |
| Reactie van Cees |
09-12-2011 | 20:32
|
Johan Quist is de meest griezelige nephomo die ooit is uitgevonden. Hij is wel de laatste die het recht heeft om uit te halen naar het COC. Zo, dat moest ik even kwijt. Overigens verwacht ik dat het met die negatieve voorlichting over homosexualiteit uiteindelijk wel mee zal vallen. Het zal hooguit om een handvol rare scholen gaan. De meeste (ook christelijke) scholen zullen er gewoon respectvol mee omgaan vermoed ik. UIteindelijk is de verplichte voorlichting dus wel degelijk grote winst.
Een grote pluim voor het COC voor hun vasthoudendheid in deze lobby. |
| Reactie van ruud |
09-12-2011 | 21:05
|
| Wat een obsessie. Sex in het onderwijs. Laat het toch aan de kinderen zelf over om het te ontdekken. |
| Reactie van Bi |
10-12-2011 | 3:56
|
Staat er in het lesmateriaal ook wat genoemd over Bi - seksualiteit danwel hoe moet men daar mee omgaan ?
Danwel hoe zien Christenen het gegeven dat iemand genegenheid c.q. verliefdheid worden op mannen en vrouwen c.q. liefde kan bedrijven met beide seksen ?
|
| Reactie van Dennis |
10-12-2011 | 6:41
|
| Dat kon je verwachten. Die gristelijke scholen zullen alles doen voor het behoud van hun oogkleppen. |
| Reactie van Pffft |
10-12-2011 | 8:46
|
| En weer met veel gelovigen de baan op... |
| Reactie van Anno |
10-12-2011 | 10:26
|
| Aangezien onze Excellentie schijnbaar dergelijke opvattingen blijft gedogen en weigert de discriminant op de vingers te tikken, maakt haar min of meer ook een weigerambtenaar. De Minister heeft o.a. homoseksualiteit in haar portefeuille, dus vanuit haar functie gezien zou zij dus voor deze doelgroep moeten opkomen. Echter lijkt zij meer tegen dan mee te werken aan de verbetering van de positie van dezelfde doelgroep. Maar ja, dat zal ook wel weer zijn grondslag in haar eigen CDA-cultuur hebben. Politieke vrijheid? |
| Reactie van Anno (2) |
10-12-2011 | 10:34
|
| Seksuele voorlichting is iets waar men thuis aandacht aan kan geven. Ontdekken van seks doen kinderen zelf wel, mits zij niet door allerlei redenen hierin geremd worden Echter goede voorlichting op jonge leeftijd geeft ook meer veiligheid in de toekomst. Dit was vroeger altijd een onderdeel van de biologielessen. Echter het behandelen van diversiteiten in samenlevingsvormen, zonder hieraan een waardeoordeel of vooroordeel (vanuit culturele of religieuze achtergrond)te verbinden, is iets wat in een maatschappijleerles of een soortgelijke les kan worden behandeld. Ik ga er van uit dat men op de hierboven genoemde scholen ook niet aangeeft dat de eigen religie boven alle anderen staat. |
| Reactie van jeanco |
10-12-2011 | 13:39
|
| Laat die sectaristen toch in hun sop gaarkoken. Ze beschouwen zichzelf sowieso als grote zondaars, of ze nou homo of hetero zijn. Een kind dat in zo'n gezin opgroeit weet niet beter dat hij/zij toch al zondigt, dus homo-zijn kan daar nog wel bij. Alleen wel jammer dat ze toch niet zo snel uitsterven........met al die inteelt redden ze het nog wel een tijdje. |
| Reactie van Erik_ |
10-12-2011 | 23:24
|
Dit was te verwachten, ronduit voorspelbaar. Van Bijsterveldt werd recent door vele homo's op handen gedragen door haar vooruitstrevende beslissing om voorlichting op scholen te verplichten. Nergens maar dan ook nergens heeft ze het gehad over de invulling en hoe lesmateriaal in de praktijk in uitvoer wordt gebracht.
Een kinderhand is gauw gevuld, in dit geval met gebakken lucht.
Aan Bijsterveldt de opdracht om opnieuw de handschoen op te pakken en met concrete voorstellen te komen. |
| Reactie van Dano |
11-12-2011 | 9:15
|
| die Bijstervelt doet haar naam eer aan. Tijd voor nieuwe verkiezingen! |
| Reactie van harrie |
11-12-2011 | 9:22
|
| Het zijn dus eigenlijk niet de kinderen die in de eerste plaats onderwijs nodig hebben op het gebied van homoseksualiteit het wachten is op een boek,Homoseksualiteit for dummies,zo dat ook grote religieuze groepen en beetje bij de les blijven.Misschien is er ook wel een manier om van Reformatie af te komen,het is een zware geestelijke ziekte maar waar, door je te ontwikkelen van af kan komen omdat je er niet mee geboren ben en dus te genezen. |
| Reactie van Tom |
11-12-2011 | 10:53
|
| het is geen verstandige keuze is om een relatie met iemand die niet bestaat aan te gaan, "Als een kind toch gelovige gevoelens heeft dan gaat dat bij velen gewoon over." |
| Reactie van refo nee |
11-12-2011 | 13:09
|
Het morssl is dat God niet of nooi heeft beslist of het huwelijk enkel voor de man en vrouw is dat is een verhaal lijn uit eeuwen oude gewoonte.
lees uw allen de Korintie 13 en verneem zelf of het wel of niet is .
intussen ben ik na 5 jaa gewoon met mijn man getrouwd.en volgendjaar de kerkelijke dag des huwelijk. |
| Reactie van dwarsligger |
11-12-2011 | 14:01
|
| Opmerkelijk hoe fel de reacties zijn op de gedachten vanuit het reformatorisch onderwijs. Democratie, vrijheid van mening is voor velen een heilig begrip, tot het moment, dat het niet meer strookt met jouw uitgesproken mening. Ja er zijn inderdaad van die (kortzichtige?) mensen die een andere mening hebben over een sexuele relatie tussen twee mensen van hetzelfde geslacht. MAG DAT? Moeten we met z'n allen achter het COC aan ? Gelukkig niet. Wees van één ding verzekerd ; Waar je nu anderen binnen jouw denkkaders wil dwingen, daar ben je straks zelf aan de beurt. Overheid laat u voor geen enkele kar spannen, dat is per definitie een hellend vlak ! |
| Reactie van harrie |
11-12-2011 | 14:43
|
| Zo dwarsligger, je vind bv,dat als er een groep mensen zijn die vinden dat zwarte mensen hier eigenlijk niet natuurlijk zijn,dat ze dat gewoon onder het vrijheid van mening moeten kunnen zeggen en daar lessen over maken voor kinderen.Kortzichtig, maar moet kunnen volgens jouw. |
| Reactie van Leon |
11-12-2011 | 15:30
|
| @harrie, je hebt een punt. In de gelederen van de reformatorische fundamentalisten, waarvan de scholen zijn, die hier ter discussie staan, verdedigde men in het verleden maar al te graag de apartheidspolitiek van Zuid Afrika. Men was daar ook voor de doodstraf. Dit alles gebaseerd op hun uiteg van geloof en bijbel. De afwijzing van homosexualiteit geschiedt volgens hetzelfde procédé. Nil nove sub sole - Niets nieuws onder de zon. |
| Reactie van Suzanne |
11-12-2011 | 15:52
|
Voora de deze zin is erg griezelig: "bij velen gaat het gewoon over"
brrrrrr....
Ik vreesde dit al met grote vrezen, om het maar Bijbels te houden. Homovoorlichting op alle scholen houdt niet niet dat het op álle scholen (ínclusief de refoscholen) goed gebeurt. Op de fundamentalische reformatorische scholen gaat dat altijd vanuit hun orthodoxe visie en die is niet bepaald geweldig.
Er verandert, weliswaar tergend langzaam, wel iets in de refogemeenschap. Een refo vertelde een keer: "We dachten dat homoseksualiteit bij ons niet voor kwam, maar nu zie ik in dat het onzin is. Dat zijn bij ons de mensen die nooit trouwen, de mensen die in een doodongelukkig hetrohuwelijk zitten, en de mensen die uit de kerk stappen en die we nooit meer terugzien." Hij zei dat dat besef begint door te dringen en dat hij en zijn geloofsgenoten er steeds meer van doordrongen raken dat het misschien allemaal niet zo rechtlijnig meer bezien moet worden. Het is een voorzichtig begin.
Maar ja, dat wordt teniet gedaan als de voorlichting op dat soort scholen homo's afschildert als een 'buitenmenselijk' soort. |
| Reactie van jeanco |
11-12-2011 | 16:49
|
| Ja je hebt 100% gelijk Suzanne. In gereformeerde kringen wordt er al een tijd serieus van gedachten gewisseld met homo's: zie Contrario b.v.; daar wordt hardstikke goed werk verricht. Binnen de reformatorische gemeenschappen helaas nog niet en dat zal daar msschien toch wel nooit gebeuren, evenals in allerlei andere extreme splintergroeperingen als de gekrookte rieters en zo. |
| Reactie van harrie |
12-12-2011 | 14:43
|
| Jeanco,nog steeds lijken sommige kerken ons een plezier te doen door met homo,s te praten,waar halen ze de hoogmoed vandaan?Wie zijn jullie eigenlijk?Kijk eerst maar naar jullie zelf,want er is veel mis met religies en dan willen we misschien wel eens met jullie praten. |
| Reactie van Tegenhanger |
12-12-2011 | 15:31
|
De Reformatorische visie op homoseksualiteit zoals verwoord in 'Wonderlijk gemaakt' is de gewone, normale Bijbelse visie op homoseksualiteit. Deze visie was heel lang ook de gewone, normale maatschappijbrede visie op homoseksualiteit, en dat zou het nog steeds moeten zijn.
De Reformatorische scholen zijn juist opgericht om de kinderen van de Reformatorische scholen te beschermen tegen de verderfelijke invloed van clubs zoals het COC. Deze scholen zijn tegenwoordig juist des te meer nodig om de Reformatorische jeugd niet te besmetten met het verderfelijke COC-gedachtengoed. Deze scholen mogen hier ook hun eigen visie over hebben, en hoeven niet mee te huilen met de wolven in het bos. Dát heet vrijheid van onderwijs en vrijheid van meningsuiting, en daarom zijn deze grondrechten zo ontzettend belangrijk. |
| Reactie van jeanco |
12-12-2011 | 23:40
|
| Harry, het zijn niet de kerken die met homo's wilden gaan praten. De initiatieven zijn genomen door christelijke homojongeren die uit eigen beweging binnen zo'n kerk wilden blijven en toen moesten de kerken die discussie wel aangaan. Van de jongeren heel dapper; ze hebben veel goeds gedaan maar het is natuurlijk nog lang niet klaar. |
| Reactie van mariar |
13-12-2011 | 0:32
|
| Als agnost vindt ik het al onvoorstelbaar dat zoveel mensen(laag en hoog opgeleiden) zonder enige rationaliteit rotsvast geloven, en daar komt dan nu dit gedachtegoed bij. We weten allang dat het nut van hetero-sex het voortbestaan van onze soort dient. Daar komt geen God aan te pas want ook dieren weten dat instinctmatig. |
| Reactie van JAN |
13-12-2011 | 7:46
|
| Volgens mij hebben God en Allah homosexualiteit uitgevonden. Ze hebben het er zo vaak over dat je bijna gaat geloven dat ze zelf ooit homo zijn geweest, als we even er van uitgaan dat beide figuren ooit hebben bestaan. Ze zouden dan ook elkaar mogelijk in bed zijn tegengekomen. |
| Reactie van harrie |
13-12-2011 | 9:37
|
| Jan, eigenlijk hebben die god en allah het er nooit veel over maar hebben de volgelingen zo de religie erbij bedacht,Maar als je kijkt hoe de religies zich met kleding bezig houden speciaal van de vrouwen hebben ze toch wat met homo,s ,die goden. |
| Reactie van jeanco |
13-12-2011 | 10:45
|
| Tegenhanger: ik heb maar één advies voor jullie. Stop eens met jullie homo-jongeren te terroriseren en tot suicide aan te zetten. Net zoals je er niet voor kiest om hetero te zijn, en dat nooit over gaat, kies je er ook niet voor om homo te zijn en dat gaat ook nooit over. En net zoals een hetero zijn uiterste best doet om met zijn geaardheid gelukkig te worden, doen wij ook ons uiterste best. En meestal lukt dat heel goed, maar in jullie kringen zal dat wel erg moeilijk zijn. Jullie misvormen veel jongeren voor de rest van hun leven, discrimineren op geaardheid en sturen hen het ondergrondse circuit in, want de geest is gewillig, maar het vlees is zwak...:) |
| Reactie van Suzanne |
13-12-2011 | 11:22
|
@Tegenhanger
Het is helemaal geen "normale bijbelse visie op homoseksualiteit" De visie in reformatorische kring is echt nu een minderheidsstandpunt in christelijk Nederland. Maar omdat de reformatorische kringen altijd claimen het enige ware geloof aan te hangen, vinden reformatorischen dat een normaal standpunt. Dat is een goed recht, maar claim niet dat het gemeengoed is onder christenen. In vele kerken, ook van orthodoxere snit wordt (hoewel bij de orthodoxen het huwelijk niet is opengesteld) toch liberaler over homoseksualiteit gedacht.
Dat neemt niet weg dat er in reformatorische kring anders dan normaal in christelijke kring over homoseksualiteit gedacht mag worden.
Jullie mogen best zeggen dat het in jullie visie op de bijbel niet mag. Het signaal dat dit lespakket aan homoseksuele jongeren geeft is dat ze er niet mogen zijn. Er wordt geadviseerd om toch te trouwen, het slechtste advies. Er wordt gezegd dat het vaak vanzelf weer overgaat. Dat is dus niet zo. En bovendien impliceert die formulering dat het een "ziekte" is die vanzelf weer overgaat.
In reformatorische kring wordt heel selectief in de bijbel gewinkeld. Men zegt dat men de bijbel letterlijk neemt. Ondertussen volgt niemand het advies van Paulus op om je vrouw onder bepaalde omstandigheden te slaan of te doden. Dat er nu wetenschappelijk bewijs is dat homoseksualiteit gewoon een biologisch gegeven is, doet in deze kringen niet ter zake. Zo'n 2000 jaar geleden was de kennis van bijvoorbeeld Paulus ook niet optimaal.
Maar ja: het standpunt rondom homoseksualiteit geeft weer aan hoe moeilijk men het in reformatorische kringen soms heeft met seksualiteit in het algemeen.
Maar ook reformatorische kringen veranderen. Het feit dát er over homoseksualiteit wordt gesproken is al weer een verandering. Net zoals het 20 jaar ondenkbaar was in deze kringen dat vrouwen gaan werken, hebben nu veel reformatorische vrouwen een deeltijdbaan. |
| Reactie van harrie |
13-12-2011 | 13:30
|
| Nog even Suzanne,er staan veel redenen om iemand te doden in de bijbel,maar daar hoor je ze nooit over , dus zo bijbelvast zijn ze ook weer niet deze niet normale groep christenen. |
| Reactie van mariar |
13-12-2011 | 13:40
|
| @ Suzanne, de veranderde denkbeelden bij deze klup gaan te langzaam, zeker in deze snel veranderende samenleving. Dat de visie van deze klup door de overheid wordt 'gedoogt' als lesmateriaal in eigen scholen is verbijsterend, gezien de scherpte van dezelfde overheid mbt de 'islam' scholen. |
| Reactie van Hoeveel ? |
13-12-2011 | 20:21
|
Beste christenen, hoeveel homosexuele kindjes moeten nog zelfmoord plegen omdat jullie ze hebben wijsgemaakt dat het mooiste wat er is niet mag bestaan ? Dat dat kindje niet mag bestaan ? Hoeveel eenzame, in een heterofiel huweleijk gevangen homosexuelen, moeten nog hun leven vergooien zonder enige kans op geluk ? Hoeveel kinderen moeten nog het slachtoffer worden van de Quis(t)lings die geen andere uitweg weten uit hun door de christenen opgelegde ellende dan kinderen te verkrachten ?
Zeg het maar christenen, hoeveel mensenoffers wil jullie gruwelgod nog hebben ?
1000 dode kindjes, 1.000.000 dode kindjes op als mensenoffer aan de bloedgod van de christenen ?
Hoe lang tolereren we de christelijk massamoord nog ? |
| Reactie van Trippie Breinkever |
14-12-2011 | 11:25
|
| Dit is geen lesmateriaal, dit is een indoctrinatiemethode |
| Reactie van Suzanne |
14-12-2011 | 18:55
|
| @Mariar: inderdaad! De overheid meet met twee maten. Terecht op de achterste benen als islamitische scholen homo-onvriendelijk zijn, maar uiterst meegaand als orthodoxe reformatorische scholen hetzelfde zeggen. Het zal wel liggen aan het feit dat de SGP een van de gedoogpartners van dit kabinet is. |
| Reactie van Suzanne |
14-12-2011 | 19:02
|
@Harrie
Inderdaad er staan passages in de bijbel die het zouden rechtvaardigen om te doden en daar staan de refo's niet achter, terwijl ze wel claimen de bijbel van kaft tot kaft te geloven. Zo bijbelvast zijn ze inderdaad niet. Des te wranger dat ze zich zo menen te moeten gedragen tov van homoseksualiteit. Brengt aan veel homo's in deze kring onherstelbare schade toe. In reformatorische kring wordt tegen homo's gezegd: "Dat je homo bent is een verschrikkelijk kruis dat je moet dragen. We respecteren je homo-zijn, maar je moet wel celibatair leven, of met iemand van het andere geslacht trouwen." Nou daar kan je als refo-homo-jongere alleen maar depressief van worden. Vreselijk. En vreselijk dat we dit soort gedrag van ouders en geloven niet kunnen verbieden. Je kan van alles reguleren, maar niet wat mensen denken. |
| Reactie van spectator |
15-12-2011 | 12:49
|
Hoe zou het op islamitische scholen gesteld zijn.
En wat zou er in de moskee over homo′s gezegd worden.
Wat voor leerplannen zouden DAAR over homofilie op de banken worden gelegd.
Zit niet te zeiken over christelijke scholen, niet christelijke mensen en instanties zijn geen haar beter.
|
| Reactie van harrie |
15-12-2011 | 13:52
|
| Spectator, het artikel ging over een christelijke scholen en daar wordt op gereageerd.In een ding heb je wel gelijk religieuze mensen zijn geen haar beter dan niet religieuze mensen alleen hun denkbeelden zijn vaak wat anders speciaal op het gebied van homo,s,natuurlijk uitzonderingen daar gelaten net als onder sommige christenen en moslims. |
| Reactie van jeanco |
15-12-2011 | 22:56
|
Wat ik zelf in dit verband nog wel interresant vind, is dat een Anglicaanse priester, Ken Collins, eens de moeite heeft genomen om het hele verhaal van Lot in Sodom, waarop het vreselijke woord sodomie berust, en waar veel christenen zich altijd op beroepen, grondig te bestuderen. Hij komt maar tot één conclusie: het hele denkbeeld dat het hier om homosexualteit gaat, komt alleen maar door de foutieve vertaling van één Hebreeuws woord, dat altijd wordt vertaald met "verkrachten", maar dat in werkelijkheid alleen maar "kennen" betekent. Lees het maar eens! Buitengewoon boeiende kost. Google op: The rescue of Lot- Ken Collins.
Van harte aanbevolen! |
| Reactie van cVJmqUkcfLbwGNwWo |
21-12-2011 | 22:45
|
| What I find so interesting is you could never find this anywhree else. |
| Reactie van mzqMRLhu |
23-12-2011 | 1:46
|
| Pin my tail and call me a donkey, that really hepled. |
| Reactie van Ken Collins |
04-01-2012 | 0:08
|
| Hoi Jeanco! Dank je wel voor jouw goede worden. |
|
|
|
|
|