| Gay Nieuws

Protesten in Sint-Jan en meer protest volgt

28-02-10 | Enkele honderden homoactivisten en hun sympathisanten hebben zondagmorgen de hoogmis in de Sint-Janskathedraal in Den Bosch bijgewoond. Zij protesteerden met hun aanwezigheid tegen het standpunt van de Rooms-Katholieke Kerk dat homoseksuele handelingen tegennatuurlijk zijn en dat praktiserende homo's niet ter communie mogen. Voorafgaande aan de eucharistievering werden buiten de Sint-Jan nephosties van roze snoeppapier aan de kerkgangers uitgedeeld. Ook werd aan gelovigen gevraagd of zij een sticker met de tekst Jezus houdt van iedereen op hun jassen wilden plakken. Sommige activisten droegen in de kathedraal roze pruiken en regenboogparaplu's.

Tijdens de viering koos het bisdom Den Bosch voor de confrontatie. Aanwezigen werden gewezen op de "correcte beleving van de seksualiteit", de voorganger weigerde alle kerkgangers de communie maar nam die zelf wel. Het leidde tot consternatie en boegeroep onder de aanwezigen. Een deel van hen verliet de dienst voortijdig. "Ik voel me verbannen uit mijn eigen kerk", stelde een van de kerkgangers. Particuliere beveiliging en de ordedienst van Sint-Jan probeerden de rust vergeefs te bewaren. In de kathedraal was ook politie. Die stond klaar om in te grijpen als de eredienst zodanig zou worden verstoord dat die onmogelijk zou worden. Volgens het Wetboek van Strafrecht is "het verwekken van wanorde of het maken van gedruis" bij een geoorloofde religieuze plechtigheid strafbaar. Er werden geen arrestaties verricht.

De actie van zondagmorgen komt voort uit een incident in Reusel. Pastoor Luc Buyens weigerde een prins carnaval de communie omdat hij homo is. Vorige week zondag bezochten homo's daarom de ochtendmis in Reusel. Daarom werd de communie daar toen helemaal niet uitgereikt, op aanraden van bisschop Hurkmans. Door het standpunt van bisschop Hurkmans richten homo-organisaties zich nu op het bisdom in Den Bosch.

"We hebben op waardige wijze aan de dienst deelgenomen", zegt Vera Bergkamp (Vice-voorzitter COC Nederland) over het dringende verzoek dat gelovige homo's vanmorgen aan de kerk richtten. "Maar de voorganger koos niet voor liefde en verzoening, maar voor de confrontatie. Er heerste vanochtend letterlijk en figuurlijk een ijzige kou in de Sint Jan. Zeven is een belangrijk getal in de bijbel. Daarom zijn we van plan de komende zeven weken naar deze kerk te gaan", zegt Bergkamp. De tweede maal is op 7 maart om 10 uur in de Sint Jan en deze dienst wordt live uitgezonden op Nederland 2.

"Veel homoseksuelen die oprecht gelovig en kerkelijk proberen te zijn, zijn door de hype van de afgelopen weken onnodig gekwetst", aldus voorganger Van Rossem zondag tijdens de mis. De pastorale zorgvuldigheid wordt "bijna onmogelijk gemaakt door de atmosfeer van provocatie en rellen, demonstratie en pressie die de afgelopen weken is gecreëerd. Daarom zou ik degenen die deze acties in gang hebben gezet en blijven voeden, toch ernstig de vraag in overweging willen geven of deze methodes niet contraproductief zijn, met name voor degenen voor wie zij willen opkomen".
GaySite.nl berichtte eerder:
26-02-10 | Homopastores verwerpen standpunt kerk
26-02-10 | Homo's raken open zenuw kerk
25-02-10 | Homo's kom naar Den Bosch
21-02-10 | Homoprotest tegen bisdom Den Bosch
16-02-10 | Geen communie homoseksuele prins carnaval

| Reacties op dit artikel

Reactie van Job
28-02-2010 | 19:06

Kan iemand mij uitleggen waarom homo's wel ter communie zouden moeten kunnen gaan? Praktiserende homo's leven duidelijk in strijd met kerkelijke regels. Dus hoezo discriminatie? Je kiest er toch zelf voor.



Reactie van dirk
28-02-2010 | 20:55

@job: omdat de katholieke kerk geld krijgt van de overheid voor iedereen die als gelovige bij deze club staat 'geregistreerd'. het schijnt dat je echter door een wirwar van procedures moet om je 'uit te laten schrijven' als niet meer praktizerend katholiek. dus de kerk casht flink in op alle homo's die ooit gedoopt zijn, maar weigert categorisch mee te gaan in de evolutie van gedachtenstromen. Daarom!



Reactie van fidelio
28-02-2010 | 22:02

zie interview (oa over dit onderwerp) met Antoine Bodar op de site van Omroep Brabant. Hij heeft het over aanstellerigheid, hufterigheid, godsdienstvrijheid (die de kerk dan ook ruimschoots ge/misbruikt), het beter maar wegblijven van andersdenkenden enz enz. de arrogantie, betweterigheid, conservatisme en rigiditeit druipt ervan af!



Reactie van Carlos
28-02-2010 | 22:12

In wat blijkt uiteindelijk, de grootste schreewers in de Katholieke kerk tegen Homoseksualteit, zijn zelf Homo. Daar boven op misbruiken zij de jongeren die onder hun hoede zin geplaats. Dus, binnen afzienbare tijd zal blijke dat deze priester zelf ook Homo is!



Reactie van Dirk
28-02-2010 | 22:30

Ik ben zelf homo én gelovig...echter niet Rooms Katholiek. Ik laat geen kerk me opleggen van wie ik mag houden en geen atheistisch relnicht wie of wat ik mag geloven. Ik vind het terecht dat men zich verweert tegen de opstelling van de Rooms Katholieke kerk. Maar die scheldpartijen die niets bijdraagt aan de emancipatie van holebi's heb kan ik niet mijn ondersteuning aan geven.



Reactie van Bertrand
28-02-2010 | 22:36

Bij de journaalbeelden heb ik genoten van het protest wat uitgevoerd werd.
Het roomse instituut in een verderfelijke buitenlandse macht die hier al eeuwen voet aan de grond heeft gezet. Het word tijd dat het wordt gebroken.

Wel, nog zes zondagen protest geven in de St. Jan te 's-Hertogenbosch.
Laten we met z'n allen afreizen en 's-Hertogenbosch overspoelen en de St.Jan laten overstromen van homo's. Dat lijkt me geweldig.
Ik heb afgesproken er te zijn.



Reactie van Vincent
28-02-2010 | 23:43

Als de KERK Homo's weigert, waarom weigeren ze dan geen BISEKSUELEN?



Reactie van john
28-02-2010 | 23:44

Hebben jullie ook het stukje op deze site gelezen over discriminatie. Er is veel meer werk aan de winkel mensen.
Maar waarom wil men zo graag bij een club horen waarvan men weet dat men daar niet welkom is.
Of is na de Katholieke kerk de moskee aan de beurt. Nou als we als homo die weg in slaan dan ligt er nog heel veel demonstratie terrein open hoor.



Reactie van Jurgen
28-02-2010 | 23:53

„Homoseksuelen zijn welkom in de kerk. Wij vragen praktiserende homoseksuelen niet mee te doen aan de communie, uit respect voor het sacrament.”
„Wij vragen respect voor de eucharistieviering. Die komt onder druk te staan als je de viering als protest gebruikt. Dat vinden wij niet respectvol."
MAAR WAAR BLIJFT HET RESPECT VOOR ONS ???



Reactie van Harry
01-03-2010 | 0:02

Het is niet verwonderlijk dat de RKK zo op homoos afgeeft. Wij geven namelijk toe aan onze seksuele behoeftes waar de celibataire heren tegen hun sexualiteit vechten, en waar ze er aan toegeven de RKK in de grootste problemen brengen. Wij zijn alles wat zij niet zijn, en dat steekt ze klaarblijkelijk.



Reactie van ja
01-03-2010 | 0:58

hier wil je toch niks mee te maken hebben,de meeste smeerlappen schuilen achter het/hun geloof



Reactie van ja
01-03-2010 | 1:02

sta gewoon achter je medemens,geloof of niet,vertrouw in hun,daar haal je meer liefde uit als in de vele schijnheiligheid bij een kerk



Reactie van BertJan
01-03-2010 | 5:03

Euh excuseer, maar euh...toen Jezus met zijn (allemaal héren-)vrienden voor het laatst samen at en dus de Communie als traditie instelde, heef ie toen gezegd
"maar als jij gescheiden bent, of niet celibatair, of holebi, krijg jij niks"?
Wàt een onzin heeft Zijne Heiligheid nu in de wereld gebracht, die paus is ziek!
Mag Christus ook nog effe iets betekenen
of ontaardt alles in Der Ratzinger Show?
Willkommen willkommen im Cabaret?Jakkes!
Nooit ofte nimmer heeft Jezus Christus dit soort uitsluiting verordend. NOOIT!
Louter gezeik van prostaatpatiënten die zichzelve overmatig belangrijk wanen...
Laat de paus dromen van gewaden en oude tronen en verheerlijking, de mèns leeft vandààg, tot spijt van wie het benijdt.
De paus is de hele kerk aan het slopen.
En HIJ staat weldra voor een Rechtbank.





Reactie van l van es
01-03-2010 | 10:17

ik vind het heel erg dat homo,s en lesbo,s geweigert worden in de kerk
maar wat ik nog erger vind misbruik binnen de kerk van kinderen wat ook gebeurt en dat vind ik de grootste schande die er is ,in de gaywereld zijn genoeg mensen die elkaar kunnen steunen en voorelkaar opkomen en er is zelfs steun uit de hetero wereld maar waar komt de steun voor de misbruikte kinderen vandaan ik vind het misselijk makend en ik ben blij dat ik niet bij een kerk ben aangesloten en geen geloof heb in de zin van hoe er in de kerk met het geloof word omgegaan het geloof dat je mensen mag schade om er je gelief mee te kunne bevredigen
en je dan achter je geloof te verschuilen wie dat doet is voor mij een grootste lafaard die er bestaat
waarom kunnen we niet vredig naast elkaar leven homo lesbo hetero etc het kan,ik weet het uit ervaring,elkaar respecteren zoals we zijn maar er zijn altijd groepen mensen diet zich willens en wetens superieur moeten voelen boven andere mensen en die kunnen niet flexibel zijn in denken



Reactie van Bertrand
01-03-2010 | 10:45

Zij, met de meest onnatuurlijk leefwijze door zich het celibaat aan te maten, menen te mogen/kunnen oordelen (waar halen ze het lef vandaan?) iemand die zijn natuur volgt ?
Wat een pedante houding, bah.
De waanzijsheid ten top, kan gezegd.



Reactie van Tom
01-03-2010 | 11:01

Als je geboren wordt en ingeschreven staat bij de rk krijgen ze subsidie! Een x bedrag per ingeschreven persoon. Dus ook voor de leden die homo zijn. Dat geld willen ze maar al te graag. Ik hoorde op de radio een meisje die agens deze toestand niet meer lid wde zijn van de kerk. Zehad een brief geschreven om zich uit te schrijven. Dit duurt in de kerk een half jaar. Kunnen ze lekker lang nog subsidie trekken.



Reactie van Johanfrederik
01-03-2010 | 12:29

véél geschreeuw en bitter weinig wol ! hoewel tégen dergelijk gedrag van kath.funktionarissen - helpt deze vorm van 'protest' bitter weinig, zéker niet voor een liberale homo-beweging. beschuldigingen over en weer dragen niet werkelijk bij, tot een betere verstandhouding.



Reactie van Amsterdam Is SHIT
01-03-2010 | 13:58

zo'n verzet hoef je bij de protestantse zwartkousen niet te verwachten, Zuid Nederlanders zijn altijd veel homo vriendelijker geweest dan die klote hollanders.



Reactie van harrie
01-03-2010 | 14:45

Waarom zou het zo lang duren om uit geschreven te worden van een kerk of moskee het overgrote deel van de mensen heeft toch nooit iets getekend om lid te worden?Zo verander de wet en tien dagen na het opzeggen ben je van deze eenzijdig overeenkomst af.Zij hebben altijd over vrijheid van religie maar andersom geldt ook om vrij van religie te zijn.De kerken en moskee,s zijn niet anders dan andere totalitaire organisatie zoals communisme,nazi.s enz. ze willen controle over het volk,zij willen zeggen wat goed is voor jouw en wat niet,terwijl ze het zelf niet zo nauw nemen.



Reactie van Paul
01-03-2010 | 16:37

Volgens mij gaat een priester of bisscop te ver om communie te weigeren.
Als je iets gedaan hebt wat zondig is ga je te biechten. Tegenwoordig gaat dat gezamenlijk in een boeteviering. Maar voor iedere eucharistie begin je met de schuldbeleidenis. Je hebt dus gebiecht. Nu kan de viering beginnen je bent schoon en kan de hostie ontvangen. Welke priester heeft het recht die te weigeren!!!!!!!!! Dat je na de mis weer door gaat met je leven is je eigen verantwoording, maar die priester heeft geen recht van spreken dus.................. hij disrimineerd als hij bepaalde mensen weigert.

Even tussendoor: holebi's, gescheidenen, hertrouwden, samen wonende en sex voor de liefde ipv voor de voortplanting leven eigenlijk in zonde.... geen hostie!!!!! Hoeveel kerkgangers zijn er dan nog over??????? een handje ouderen wier sekslusten verdwenen zijn??? Lekker clubke die RK kerk



Reactie van Bertrand
01-03-2010 | 18:14

Juist Paul, even te biecht, je bent dan immers weer 'zondevrij', voor de mis én je ontvangt de hostie.
Daarna ga je je gang weer. Door steeds te biecht te gaan nemen ze je nog serieus ook.
Daarna zondig je er, voor hen dan natuurlijk, weer lustig op los, wat maakt het uit ?
Lang Leve de zonde, zal ik maar zeggen.



Reactie van Emmenaar
01-03-2010 | 23:41

Als belangstellende, niet-homo, maar wel katholiek, voel ik toch de behoefte op een aantal dingen hier te reageren.
1. Je bent niet als katholiek geregistreerd bij de gemeente. Dat was vroeger inderdaad wel zo. maar sinds de zoveelste wet op de privacy, houdt de gemeente geen godsdienst meer bij. Ben ik het overigens mee eens, want ze hoeven ook niet bij te houden van welke voetbalclub ik lid ben...
2. De kerk ontvangt subsidie, maar dat is meer voor het onderhoud van gebouwen, restauraties en dergelijke. Niet vanwege het aantal katholieken, dat staat er helemaal los van.
3. De Heilige Eucharistie ontvangen is volgens de officiële regels alleen toegestaan aan belijdende katholieken die inderdaad niet "in zonde leven", dat wil zeggen, hun best doen om zich aan de kerkelijke richtlijnen te houden. De meeste van die richtlijnen, zoals gij zult niet doden, en gij zult niet begeren de ... van uw naaste (zie 10 geboden) kun je over het algemeen wel als nuttige regels opvatten. Jezus bedoelt ook, volgens mij, dat iedereen die oprecht probeert te leven volgens deze omgangsvormen, het 'goed doet'.
Vanuit de kerk wordt nu gezegd: 'Iemand die willens en wetens deze regels overtreedt, is wel van harte welkom in de kerk, maar zou eigenlijk vrijwillig moeten afzien van de Communie, juist als eerbied voor deze richtlijnen.' Of je het daar mee eens bent, dat lijkt me nu juist de crux van deze hele situatie...
4. De communie is dus geen recht-bij-aanwezigheid-op-zondagmorgen... Je moet het eerder zien als een 'bonus'.... Het gaat in de kerk niet om dat stukje brood, het gaat om de boodschap van Jezus. En dat het grondpersoneel daar soms wat ingewikkeld over doet, dat neem ik -persoonlijk- voor lief...
5. Ik ben ervan overtuigd dat de bewuste prins-carnaval op elke andere zondag gewoon de communie had ontvangen van de pastoor in Reussel. Maar juist nu, omdat hij in de openbaarheid als homo-prins in de kerk, volgens carnavaltraditie, betrokken was in de Heilige mis, ko



Reactie van Emmenaar
01-03-2010 | 23:49

5. Ik ben ervan overtuigd dat de bewuste prins-carnaval op elke andere zondag gewoon de communie had ontvangen van de pastoor in Reussel. Maar juist nu, omdat hij in de openbaarheid als homo-prins in de kerk, volgens carnavaltraditie, betrokken was in hde Heilige mis, kon de pastoor niet anders dan handelen volgens de richtlijnen die hij heeft ontvangen vanuit het bisdom. Hypocriet? misschien wel, maar geloof je het zelf, dat elke pastoor elke zondag weet van die rij mensen voor hem, wie homo, bi, lesbi of hetero is?...
6. Waar ik me wel aan erger is de link die gelegd wordt met het misbruik van kinderen door paters. Als een pater kinderen heeft misbruikt, dan is die man daar PERSOONLIJK hartstikke fout mee, en verdient hij een fikse straf. Om daarmee een hele kerk in een kwaad daglicht te stellen vind ik niet reëel! Als een vuilnisman met kinderporno wordt opgepakt, is toch ook niet de hele gemeentereiniging een foute organisatie?

Laten we met z'n allen de boodschap van naastenliefde hooghouden, en geen standpunten gaan verharden... Daar wordt niemand beter van.

Ik wens alle partijen veel wijsheid toe.



Reactie van Herman N@emmenaar.
02-03-2010 | 3:08

De hele situatie wordt juist erg cynisch, omdat de paus, de kardinalen, de bisschoppen zelf altijd en overal zich op hun moraal, levenswijze en relatie met Christus laten voorstaan en op grond daarvan de normale gelovigen voorschrijven hoe ze moeten leven en aan welke richtlijnen ze zich moeten houden.
Ze stellen zichzelf ten voorbeeld.
Is het dan niet erg cynisch, dat gods grond personeel, zo tevreden en voldaan met zichzelf, zo veel steken laat vallen?
priesters en paters misbruiken kinderen in de USA, Ierland, Duitsland, Nederland en gezien de trend in nog veel meer landen.
En is het niet mog veel cynischer, dat de hierarchie in de kerk deze misdaden onder de pet houdt, en de schuldigen voor justitie weghoudt en overplaatst, zodat ze, zoals in veel gevallen is voorgekomen, in andere parochies hun lustvolle werk weer kunnen voortzetten.


het is dus de hierarchie, die de fouten van het lagere personeel vergoeilijkt en de foute mensen, die kinderen misbruikten, de hand boven het hoofd houdt en de slachtoffers decennia, nee eeuwenlang in de kou heeft laten staan.
Dat slaat terecht terug op de gehele kerk.



Reactie van BertJan
03-03-2010 | 5:59

Er is een oplossing voor dit probleem. Breng een groep homo's samen die iedere zondag in het roze naar Sint-Jans ter kerke gaat. Niet tijdelijk maar altijd.
Nooit meer ophouden! En je zal zien...
Of gaat men in de kerk roze kledij ook verbieden? Het hoeft geen roze hansop te zijn, als het maar iets roze blijft.
Een driehoek, of zo. Of een roze snor.



Reactie van Lesbijeanne
03-03-2010 | 9:07

Het zou van moed getuigen als de demonstranten ook naar een moskee gaan. Al vele jaren wordt over homosexuelen hel en verdoemenis uitgeroepen door imams. Men durft echter niet want hier in westeuropa geldt officieus de sharia. En al vele eeuwen geldt hier de inquisitie als wetgevend rechtssysteem niet meer. Dat is het verschil!



Reactie van fidelio
03-03-2010 | 9:09

kerk moreel failliet...........?!



Reactie van Lesbijeanne
03-03-2010 | 9:18

En dan nog even dit, het sexueel misbruik in islamitische gezinnen is enorm door vaders ooms neven en imams. Vreselijk wat meisjes en jongens vele jaren moeten doorstaan. Het brengt veel frustraten de maatschappij in. De katholiek kerk is vreselijk in de fout gegaan en het is goed dat alles nu onderzocht wordt. Maar laten we het sexueel misbruik binnen de umma ook met wortel en tak aanpakken.



Reactie van Marleen
03-03-2010 | 13:05

Ik zie de zin niet van nog eens 6 keer demonstreren in de Sint-Jan. Je kunt beter voor de deur van de paus, op het Sint Pietersplein, demonstreren. Hij maakt toch de regels? De priesters voeren alleen uit wat hij opdraagt.



Reactie van hjZLXEFjzaWMiUYK
03-06-2011 | 2:57

Kewl you sholud come up with that. Excellent!



   
Naam:
Bericht:
 
DVD Shop
Koop deze DVD nu in onze DVD shop!
>> klik hier
HomoTest
Gay Nieuws
Altijd actueel gay nieuws op je site. Simpel en gratis. >> klik hier
Gay op TV
Wat is er deze week voor leuks op TV! >> klik hier
Boeken Shop
Koop dit boek nu in onze boeken shop!
>> klik hier
E-Cards
Verstuur een gay- kaart via internet. Simpel en gratis.
>> klik hier
HomoHoreca.nl
HomoScoop
Hoe staan de sterren deze week voor jou?
>> klik hier
Muziek Shop
Koop deze CD nu in onze muziek shop!
>> klik hier
GaySite.nl ShirtShop
Nieuwsbrief
Elke keer verras- send! Het gratis E-Zine van GaySite.nl
>> klik hier
Nieuwe Links
Overzicht van recent opgenomen nieuwe linken.
>> klik hier