| Gay Nieuws

"Geen massale homovervolging tijdens WOII"

16-12-09 | Volgens het proefschrift 'Schuldige Seks' van Anna Tijsseling werden Nederlandse homoseksuelen tijdens de Duitse bezetting niet meer of minder vervolgd dan de jaren er voor. In het proefschrift, waarop Tijsseling volgende week in Leiden zal promoveren, staat zelfs te lezen dat de piek in het aantal strafzaken tegen homo's lag in 1949, toen Nederland al weer enkele jaren bevrijd was. Opvallende conclusie is dan ook dat Nederlandse homo's niet massaal werden vervolgd tijdens de Tweede Wereld Oorlog.

Op papier voerden de Duitsers in Nederland een streng anti-homobeleid. Vóór 1940 waren alleen homoseksuele handelingen met minderjarigen strafbaar. De bezetter liet een verordening uitgaan die alle vormen van seks tussen mannen verbood. In de praktijk veranderde er volgens het proefschrift echter weinig. "Er werden nu wel meerderjarige homokoppels vervolgd, maar het totaal aantal strafzaken tegen homoseksuelen nam niet toe. Bovendien bleef Justitie hoofdzakelijk geïnteresseerd in de vraag wie de 'verleider' was en wie het 'slachtoffer'. Ik concludeer daaruit dat het Duitse beleid niet is geland bij de Nederlanders die het moesten uitvoeren. De verordening bleef grotendeels een dode letter", aldus Tijsseling in het Historisch Dagblad. Ook in de zwaarte van de straffen veranderde weinig. Weliswaar verhoogden de Duitsers de officiële strafmaat voor homoseksuele handelingen van maximaal vier naar maximaal tien jaar gevangenis. "Maar in werkelijkheid werd op vooroorlogse wijze gestraft", zegt Tijsseling.

Het proefschrift gaat over de vervolging van homoseksuele mannen in het arrondissement Den Haag. Hier kwam 33 procent van alle Nederlandse zaken tegen homo's voor de rechter. Den Haag gold in de eerste helft van de twintigste eeuw als de homohoofdstad van ons land. Overigens werden in nazi-Duitsland wel homoseksuele mannen op grote schaal vervolgd. "Maar dat Nederlandse homo's op dezelfde wijze zouden zijn vervolgd als in Duitsland is simpelweg niet zo", aldus het proefschrift.

Bookmark and Share


| Reacties op dit artikel

Reactie van Ruben
16-12-2009 | 16:37

Mooi dat nu wetenschappelijk is vastgesteld, maar echt nieuws is dit niet. Rob Tielman schreef dit al in zijn begin jaren '80 verschenen 'Homoseksualiteit in Nederland'. Hij verwoordde dat treffend met de kreet van Nederlanders tegen de Nazi-bezetters: 'Blijf met je poten van onze poten af'.



Reactie van bustie
16-12-2009 | 19:10



@Ruben
Blijf met je rotpoten van onze rotpoten af
is de ( gepersifleerde ) uitdrukking die tijdens de februari staking oorspronkelijk luidde :
"blijf met je rotpoten van onze rotjoden af '



Reactie van Marc
16-12-2009 | 20:10

Vandaar dat er vanuit Nederland de meeste joden zijn weggevoerd naar de vernietigings kampen van alle landen.

Door mede werking van de politie en tevens door de Nederlanders zelf die gelijk de woningen van de afgevoerde joden betrokken en hun spullen inpikte.

Voor informatie het instituut voor oorlogs documentatie te Amsterdam.



Reactie van mark
17-12-2009 | 8:22

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden homoseksuelen door het naziregime van Hitler vervolgd onder paragraaf 175. Er was echter geen gecoördineerd protocol om alle homoseksuelen uit te roeien (zoals dat wel voor de Joden en de zigeuners het geval was), waardoor deze vervolging meer een incidenteel dan een systematisch karakter had. De roze driehoek, naast de regenboogvlag een van de homoseksuele symbolen, gaat terug op de vervolging in de nazitijd: personen die vanwege hun homoseksualiteit in een Duits concentratiekamp terechtkwamen, droegen op hun kleding een roze driehoek om aan te geven tot welke categorie gevangenen zij behoorden. Overigens werden lesbiennes niet op deze manier vervolgd omdat vrouwen volgens Hitler seksueel passief waren.

In bepaalde delen van de wereld worden ook heden ten dage nog homoseksuelen vervolgd. Anaal verkeer (meer algemeen sodomie) blijft op veel plaatsen een serieuze misdaad.
Op homoseksualiteit staat de doodstraf in Iran, Jemen, Mauritanië, Saoedi-Arabië, Soedan en de Verenigde Arabische Emiraten. Levenslange gevangenisstraffen kunnen worden gegeven in Bangladesh, Bhutan, Guyana, India, de Maldiven, Nepal, Singapore en Uganda. In Uganda werd eind 2009 een wetsvoorstel in behandeling genomen om de straffen aanzienlijk te verscherpen. De doodstraf zou mogelijk worden voor mensen die homoseksuele seks hebben terwijl ze hiv-positief zijn.

ER ZIJN ALTIJD VELE HOMOS VERMOORD: aNNA TIJSELING MOET HAAR ROTKOP HOUDEN EN DIE SCHRIFTEN VAN HAAR VERNIETIGEN AL DIE LEUGENS !!!



Reactie van bustie
17-12-2009 | 9:09

@ Marc
Nee Marc, niet vanwege de februari-staking maar vanwege het feit dat er verder NIET geprotesteerd is ( en zoals je terecht opmerkt er ijverig is mede-gewerkt ), daarom zijn alle joden weggevoerd.



Reactie van JAN
17-12-2009 | 10:01

Dan maar zo, redactie gaysite reageert niet:
Op de voordeur van een Duitse homo die in Amsterdam woont, zijn afgelopen weekend hakenkruizen geschilderd. De man is ontzet.

Aan de redactie van GK.nl laat hij weten: "Ik woon al twintig jaar in Amsterdam, maar word sinds 2006 door een Nederlandse familie geterroriseerd. Ik werd uitgescholden, van mijn fiets getrokken en op de grond gegooid met een trap achteraf. De ruit in mijn voordeur werd al twee keer ingeslagen, mijn fietsbanden herhaaldelijk doorgesneden, mijn woonkamerraam op 1 hoog werd een paar keer met eieren en met verf besmeurd en afgelopen weekend werd mijn voordeur met hakenkruizen besmeurd."

De man zegt inmiddels voor de zesde keer aangifte te hebben gedaan bij de politie. Volgens de politie gaat het slechts om meldingen.
Bron GK.nl



Reactie van wim14141
17-12-2009 | 12:28

Het is maar, hoe je iets wil brengen.



Reactie van Ron @ JAN
17-12-2009 | 17:57

Heel naar en vervelend voor deze meneer die door zijn buren geterroriseerd wordt, heel twijfelachtig wellicht hoe daadkrachtig de politie er mee omgaat, maar wat heeft dat met dit artikel te maken?



Reactie van Ron @ JAN 2
17-12-2009 | 17:59

P.S. Ik denk dat ik het nu snap, je bedoeld dat de redactie dit bericht niet plaatst en niet op je mail reageert? Tsja.. Ik heb al vaker gehad dat er wel een of ander niemandallerig nieuws hier te lezen stond terwijl ik echt belangrijk nieuws op homo gebied toch eerst ergens anders moest horen



Reactie van Bertrand.
17-12-2009 | 20:02

Als ik het goed begrijp is dit proefschrift een beetje plagiaat ?

Maar laat ik dit vertellen. De moeder van een vriend van mij, ze is Joods, heeft nazi-Duitsland. de concentratiekampen overleeft.
Tegen haar zoon heeft ze gezegd: "Laat je niets wijsmaken dat er geen homo's werden vervolgt, ik heb het zelf gezien".
Dit zegt mij meer dan genoeg, meer dan dit proefschrift van Anna Tijsseling.



Reactie van Marc @ Bertrand
17-12-2009 | 20:15

Een schatting is ongeveer 38.000 homo's die zijn vergast, natuurlijk ook weer verraden door de buren en politie.
De Nederlandse politie was tijdens razzia's zeer ijverig om zowel joden, homo's almede zigeuners op te sporen en in handen van Duitsers te leveren.

Wanneer je de stuken van het instituut voor oorlogs documentatie leest kom je er pas achter dat Nederland een zeer onfrisse rol gespeeld heeft.



Reactie van Marc
17-12-2009 | 20:25

Ik schaam mij eigenlijk een beetje, want het is natuurlijk met het om zeep brengen van geestelijke gehandicapten begonnen.
Daar heeft men op geoefend , voordat men aan het grote werk begon, maar het meest wat mij schokte was toch wel dat vanuit Nederland de meest joden op transport zijn gegaan door de Nederlandse verraders en politie.

Trouwens bij de Hitlerjugend waren heel veel homo's met heel veel seks orgieën, het heeft ze echter niet van de gaskamers kunnen redden.



Reactie van Ben
18-12-2009 | 0:57

Voordat iedereen er van uitgaat dat vele Joden zijn veraden tijdens de oorlog, is dat gedeeltelijk onjuist. Er werden Joden opgepakt door veraad, maar tegen de grote groep niet veraden Joden is dat een kleinere groep. De meerderheid van de Joden, die op transport gingen belanden in de kampen door onze goed geregelde burgelijke stand. Deze was samen met Duitsland de beste van Europa en zeer modern van opzet. Al werd er niet vermeld welk geloof iemand had. Dit was weer opgenpmen in de registratie van de Synagogen. Daarnaast was het ook de min of meer de volgzame Joodse burgers die zich lieten registreren met in het achter hoofd het zal allemaal wel mee vallen. In combinatie met de administratie uit de synagogen de Joodse raad, de goede burgelijke stand was het redelijk makkelijk om de Joden af te zonderen. Natuurlijk heeft de redelijk passieve houding van de rest van de bevolking, min of meer ook mee geholpen.

Dat zeggend is er eens geconcludeerd in een studie, dat het in Nederland moeilijker was om mensen te laten onderduiken, of te laten ontsnappen naar Spanje, Zwitserland of Zweden. We zaten dus klem tussen Noord Zee, bezet België en de nazi's in Duitsland.

het is dus een veel complexere zaak dan sommige hier willen doen voorkomen.

Dat de homo vervolging niet hoger was, kan een oorzaak hebben door de geruchten uit Duitsland zelf. waardoor mensen voorzichtiger werden. Trouwden en kinderen kregen.



Reactie van Herman N.
18-12-2009 | 1:25

Er wordt hier een hoop omheen gekletst, maar het gaat hier in dit artikel, om het feit, dat er uit Nederland relatief weinig homo's op transport gesteld naar de vernietigingskampen en vergast zijn.
De vervolging werd dus niet erger, dan in de jaren voor de oorlog.
Als de mensen, die hier zo schreeuwen, beledigen en ontkennen, andere feiten en cijfers kennen, dan kunnen ze die hier toch ook op de site zetten of naar de data verwijzen.

Mark spant wat het onredelijk en emotioneel schelden de kroon.
Omdat hij de stellingen uit dit proefschrift niet kan weerleggen gaat ie gewoon de homovervolging in alle andere landen in de tegenwoordige tijd op een rijtje zetten.
Waarom heeft de natuur mensen toch verstand gegeven, als ze het niet gebruiken?



Reactie van JAN
18-12-2009 | 5:44

@ RON...Vond het wel bij het artikel passen, hoe vervelend ook.Het is de taak van een HOMO NIEUWS site om dergelijk artikelen te plaatsen of ze in ieder geval in de gaten te houden. Ik heb tal van nieuwsberichten, zeker als het gaat om homo geralateerd geweld, hier nooit gezien terwijl het op andere HOMO NIEUWS sites wel staat of heeft gestaan. Er zijn meerdere HOMO NIEUWSSITES overigens die veel en veel beter zijn.
Heb deze redactie meerdere mails gestuurd, maar of ze zijn doof of blind of beide, nooit antwoord.




Reactie van harrie
18-12-2009 | 10:11

Ben,je heb gelijk,de joden zijn hier niet op grote schaal verraden,maar de burgelijke stand was hier heel georganiseerd en daarom een makkie om ze op te sporen en het feit dat het moeilijk was je hier te verbergen en natuurlijk zijn er foute mensen geweest,maar Nederland heeft zwaar geleden omdat het de Duitsers tegen viel dat we niet met hun mee gingen en speciaal de laatste jaren waren geen pretje maar het is voor de volgende generaties die niets hebben meegemaakt makkelijk nakaarten.Ondanks hun vervolgingen zijn er vele joden die toch noch de homo,s willen vervolgen en dat allemaal door de religies die tenslotte de schuld van al die vervolgingen zijn.



Reactie van Dhr. Van Velzen
18-12-2009 | 11:42

Dat het nieuwsbericht over de Duitse man niet op deze site staat is volkomen terecht. Het artikel bevat namelijk geen 'homonieuws'. De man wordt gepest omdat hij Duits is, vandaar het hakenkruis op zijn voordeur. Natuurlijk ook zeer ernstig maar meer voor een site die Duits gerelateerd nieuws brengt en niet een gaysite. Een pluim dus voor de redactie dat ze niet alles waar het woordje 'homo' in voor komt klakkeloos plaatsen. (andere sites doen dit namelijk wel wat soms tot zeer ongenuaceerde berichtgeving lijdt)



Reactie van Ron @ JAN en Dhr. van Velzen
18-12-2009 | 15:18

@ JAN: Ik weet nog steeds niet waarom je dit bij dit bericht vind passen? Jammer dat de redactie van deze site niet de moeite neemt om op je mail in gaat. Zelfs als ze een goede reden hebben om het niet te plaatsen dan zouden ze je kunnen bedanken voor de tip lijkt me.

@ Dhr. van Velzen: U heeft gelijk, ik zie ook niet direct een verband met het feit dat deze man homo is. Het is ook maar 1 kant van het verhaal, voor hetzelfde geld heeft het slachtoffer zelf ook vervelende dingen naar zijn buren toe uitgehaald. Dat zijn twee dingen waar ik als redactie eerst duidelijkheid over zou willen hebben alvorens dit bericht te plaatsen.



Reactie van Erik
18-12-2009 | 19:54

Goh Bertrand, je kan afgeven op de onderzoekster, maar die zegt nergens dat homo's NIET zijn vervolgd. Dat zijn ze namelijk wel, zoals die mevrouw die je kent je verteld, en de volledige literatuur over vervolgingen door de nazi's.

Waar het om gaat, is dat de stelselmatige vervolging van homo's in Nederland niet op zo'n grote schaal was als elders.

Dus net als 'bustie' en al die andere kakelaars moet je begrijpend lezen, en je onderbuikgevoelens er uit laten.



Reactie van Erik
18-12-2009 | 19:58

Leuke discussie overigens over de nieuwswaardigheid van deze site. Jullie hebben helemaal gelijk. Wel veel aandacht voor gossip nieuws en andere zaken, maar bijvoorbeeld niets over Shaffy. Een homo die er niet mee kokketeerde, maar daardoor wel enorm bijdroeg aan emancipatie.
En dit jaar ook geen enkele aandacht voor de verontrustende hiv/aids cijfers onder homomannen in nederland. Stel je toch eens voor dat er iemand op het idee komt om homo's op hun verantwoordelijkheid te wijzen!



Reactie van Erik
18-12-2009 | 20:02

Helemaal eens met Herman N.

Het schrikbarende van de studie is dat de vervolging van homo's zelfs toenam na de oorlog. Dus door Nederlanders in plaats van nazi's.

Dat wisten we al, maar toch wordt het weer eens bevestigd. Wat mij betreft een enorme spiegel die de maatschappij wordt voorgehouden: altijd maar afgeven op die gemene duitsers, en ondertussen net doen alsof we zelf van die lievertjes waren.

We waren geen lievertjes, en zijn geen lievertjes. Als je op je kont gaat zitten als nicht en ervan uit gaat dat et allemaal in orde is en dat de grote strijd is gestreden, dan kom je bedrogen uit.

Kijk maar naar de geschiedenis, en lees het proefschrift van Tijsseling.



Reactie van bustie
19-12-2009 | 21:40

@ Erik
Ik heb mijn onderbuik niet gebruikt bij het lezen van het artikel , ( net zoals jij je hersens niet ) maar /en ik reageerde op Marc.
Moeilijk allemaal he?
:)



Reactie van Thta is a fact @ Bustie
20-12-2009 | 15:50

Erik gedraagt zich altijd als Beatrix hier op de site, elke opmerking veegt ze direct van tafel wanneer het haar niet zin't.
Zeer ondemocratisch !
Zeer Partij van de Arbeid !

Beetje de stijl van de Zorreguita's in Argentinië, alleen ging Erik toen de zee in,nu probeert hij met zijn links gedram iedereen hier op de site voor gek, stom, en nog meer onbeschofte woorden van de site af te werken.



Reactie van That is a fact
20-12-2009 | 15:51

correctie



Reactie van Erik
20-12-2009 | 22:17

Bustie, ik bedoelde Mark. Niet jou. Inderdaad heel moeilijk, dat krijg je met al die boze mensen hier die een puntje willen scoren. Je haalt ze allemaal door elkaar. Gezegend kerstfeest poppie!



Reactie van bustie
21-12-2009 | 8:52

Ok Erik, is al goed.
Jij ook merry, merry Christmas.
Doe rustig aan / het zijn maar meningen/
vermomde onvrede.

als de virutele archeologen over 1000 jaar onze gaysite - fora vinden zullen ze toch wel op hun futuristische hoofdjes krabben over onze discussies!



Reactie van JAN
24-12-2009 | 7:22

Over scoren gesproken Erik. Lekker laag dit jaar, jouw score bedoel ik dan. Maar dat links laag scoort zet door tot volgend jaar. Maar ach, als het om scoren gaat zit ik niet hier. Zoals iemand zei, het gaat om je mening verkondigen en of dat nou linksom, rechtdoor of rechtsom is zou in mijn beleving niets moeten uitmaken.

Maar ook in 2010 gaan we strijden voor onze "eigen" mening en gelukkig kan dat nog net in dit land.

Voor nu iedereen een goede kerst gewenst, ook voor al diegene die wel eens een veeg uit de pan gekregen hebben, en een strijdbaar 2010. Dat laatste klinkt heel erg LINKS, maar is echt niet zo bedoelt. Echt niet!!



Reactie van JAN
24-12-2009 | 7:23

...Tot slot...Waarom moet het weer in het engels.........We zitten hier in Nederland.
PRETTIGE KERSTDAGEN heet dat dan.
:):):)



Reactie van bustie
25-12-2009 | 23:05

@ Jan whateverz!
of is dat ook ( nog ) geen hollands.
Ik vind het zo burgerlijk... zo slagerij van dam -achtig klinken dat "prettige kerst dagen"



   
Naam:
Bericht:
 
DVD Shop
Koop deze DVD nu in onze DVD shop!
>> klik hier
HomoTest
Gay Nieuws
Altijd actueel gay nieuws op je site. Simpel en gratis. >> klik hier
Gay op TV
Wat is er deze week voor leuks op TV! >> klik hier
Boeken Shop
Koop dit boek nu in onze boeken shop!
>> klik hier
E-Cards
Verstuur een gay- kaart via internet. Simpel en gratis.
>> klik hier
HomoHoreca.nl
HomoScoop
Hoe staan de sterren deze week voor jou?
>> klik hier
Muziek Shop
Koop deze CD nu in onze muziek shop!
>> klik hier
GaySite.nl ShirtShop
Nieuwsbrief
Elke keer verras- send! Het gratis E-Zine van GaySite.nl
>> klik hier
Nieuwe Links
Overzicht van recent opgenomen nieuwe linken.
>> klik hier