| Gay Nieuws

Turkse gaysites afgesloten

07-10-09 | Het sluiten van diverse internetforums voor homoseksuelen is een nieuw voorbeeld van homofobie en een nieuwe stap in het monddood maken van homo-organisaties in Turkije. Dat zeggen woordvoerders van grote homoforums tegen de Telegraaf. De gaysites werden eerder deze week op last van de Turkse overheid onbereikbaar gemaakt. Volgens de overheid op grond van de "ongepaste inhoud" van de forums. De exploitanten van de websites laten weten dat er geen wetten zijn overtreden en dat de acties gericht zijn op het monddood maken van homoseksuelen. De sites werden gesloten op gezag van het directoraat telecommunicatie (TIB), een organisatie die een paar jaar geleden in het leven werd geroepen door regeringspartij AKP die wordt geleid door praktiserende moslims.

De sites vervullen een belangrijke functie in Turkije waar nog altijd een groot taboe rust op homoseksualiteit. Istanbul kent weliswaar een levendige homoscene en ook in Ankara en Izmir zijn homo-organisaties actief, maar veel homo's vinden het een te grote stap om openlijk voor hun geaardheid uit te komen. Internet is een van de manieren om met elkaar in contact te komen en informatie in te winnen. De forums die nu gesloten zijn, hadigayri.com en gabile.com, trokken tienduizenden bezoekers. Voor Turkse homo's roept de blokkade herinneringen op aan vorig jaar, toen de grootste homo-organisaties van het land bijna verboden werden. Maar de rechter stak daar toen een stokje voor. "Daarom probeert de overheid nu onze sites te sluiten. Deze pogingen zijn zeer ernstig," aldus een woordvoerder van gabile.com.

GaySite.nl berichtte eerder:
01-07-08 | Zorgen om Turkse homo's
06-06-08 | Protest van Nederland tegen Turkije
11-07-07 | Actie voor Turkse homoseksuelen
31-07-06 | COC wil maatregelen tegen Turkije
22-09-05 | Verbod op Turkse homo-organisatie


| Reacties op dit artikel

Reactie van fidelio
07-10-2009 | 17:34

en Turkije wil lid vd Europese Unie worden??



Reactie van Turkje
07-10-2009 | 17:58

Ik vind dit een grove schending van de mensenrechten organisatie in Turkije Juist zij hadden hier een halt te moeten roepen en het aanmoeten vechten bij de wereldwijde mensenrechten organisatie Dit land mag er in Europa nooit bij komen. Ze hebben het binnen Europa over de brug naar Midden-Oosten Nou als het aan mij is dan is het juist een brug te ver……….



Reactie van Twentenaar
07-10-2009 | 18:03

@fidelio: het jubelende EU-promotiefilmpje van D66 op hun d66online site al gezien? Als het aan deze dhmimmi's ligt, IS Turkije reeds lid van de EU. (zie landkaartje in intro)

(en zullen wij ons moeten aanpassen, zo valt tussen de regels door te beluisteren)



Reactie van Parlementslid
07-10-2009 | 19:17

hahaha D66!!? Die doen alles om maar een zeteltje meer te krijgen straks bij de verkiezingen. Maar wacht maar als ze straks echt iets voor het zeggen hebben Nederland krijg nog spijt voor die partij gekozen te hebben.



Reactie van stoffer
07-10-2009 | 23:37

de nazi's deden hetzelfde met de joden.
een dictatuur waar veel mensen met plezier op vakantie gaan dat is turkye, dat hoor je vaak, maar ondertussen:), een eng kut land blijkbaar waar mensenrechten niets voorstellen.



Reactie van d'amsterdammertje
08-10-2009 | 3:40

Ze moeten toch wel snappen dat het door de eeuwen heen nooit heeft gewerkt om homo's monddood te makem of zelfs nog erger te proberen te doden! Willens en wetens maar doorgaan met onmenselijke dictaten maar een homo geeft zich nooit gewonnen. Be proud to be Turkish and Gay.



Reactie van Dirk
08-10-2009 | 11:08

Nog maar even wachten met die Turken in de E.U.



Reactie van dirk
08-10-2009 | 23:27

De extreem nationalistische turkse mentaliteit vermengd met het even extreme islam-gedachtengoed is het recept bij uitstek om dergelijke fascistoide maatregelen te nemen.Het citaat "Een wolf in een schapekleed" is hier op zijn plaats.Islam en het Westers secularisme zijn onverenigbaar,omdat de islam zich niet beperkt tot zijn louter religieus aspect,en de scheiding der machten zoals in het westen niet erkend.De houding van de islam tov homosexualiteit is genoegzaam bekend.De homosexueel in het Westen is gewaarschuwd.



Reactie van Herman N.@dirk
09-10-2009 | 1:13

Je weet absoluut niet, waar je over praat.
Turkije is al sinds begin vorige eeuw seculier. De seculiere staat wordt verdedigd door de (nationalistische)militairen en de politieke elite.
De huidige turkse regering wil welliswaar meer Islam, maar de moderne Turken willen er tot nu toe niets van weten.
Telkens als de regering hoofddoekjes wil toestaan op de universiteiten steken er stormen van protest op.
en er zijn homoclubs in Istanbul en er hangen regenboogvlaggen.
Het emancipatieproces gaat met vallen en opstaan.
Dus, wat wil je nu eigenlijk zeggen?



Reactie van harrie
10-10-2009 | 16:16

Ja,Herman die homoclubs vind je in vele landen waar men om politieke of relgieuze reden tegen de homo,s zijn maar zegt niets over het land en bevolking als een geheel,zo een paar regenboog vlaggen uit zegt niets .



Reactie van dan groenvink
16-10-2009 | 16:56

Vandaag 16-10-09 zijn genoemde sites gewoon bereikbaar!



Reactie van me
21-10-2009 | 13:00

Homo's of Turken what's the difference?



Reactie van anoniem
07-11-2009 | 20:59

ik heb een vriend in turkey .en zijn familie weet dat hij gay is.en dat hij moest trouwen met een vrouw.en dat wil hij niet.nu heeft zijn familie hem links laten liggen.en komt hij voor 3maand naar nederland met een visum.daarna moet hij terug en denkt hij dat zijn leven niet meer zeker is daar.en hij wil hier binnen 3maand met mij trouwen,hij denkt daat hij dan hier kan blijven.wie weet het of dat kan en mag



Reactie van fatih
16-05-2011 | 10:57

hou je mond



Reactie van UIjDWmraVe
03-08-2011 | 23:56

And to think I was going to talk to someone in perosn about this.



Reactie van SccMafbKWMShPi
04-08-2011 | 20:45

With the bases loaded you struck us out with that awnesr!



Reactie van RsUNgJyQKcpSzCI
06-10-2011 | 4:21

Yo, good looikn out! Gonna make it work now.



   
Naam:
Bericht:
 
DVD Shop
Koop deze DVD nu in onze DVD shop!
>> klik hier
HomoTest
 
Gay Nieuws
Altijd actueel gay nieuws op je site. Simpel en gratis. >> klik hier
Gay op TV
Wat is er deze week voor leuks op TV! >> klik hier
Boeken Shop
Koop dit boek nu in onze boeken shop!
>> klik hier
E-Cards
Verstuur een gay- kaart via internet. Simpel en gratis.
>> klik hier
HomoHoreca.nl
HomoScoop
Hoe staan de sterren deze week voor jou?
>> klik hier
GaySite.nl ShirtShop
Nieuwsbrief
Elke keer verras- send! Het gratis E-Zine van GaySite.nl
>> klik hier
Nieuwe Links
Overzicht van recent opgenomen nieuwe linken.
>> klik hier