| Gay Nieuws

Homo's 'bestormen' Bundestag

28-09-09 | De Duitse kiezers hebben zondag gekozen voor een regering van christen-democraten (CDU) en liberalen (FDP). Dat blijkt uit de voorlopige einduitslag die vandaag bekend is gemaakt door de kiescommissie. De liberale FDP staat al acht jaar onder leiding van de openlijk homoseksuele Guido Westerwelle. Naar alle waarschijnlijkheid wordt Westerwelle minister van buitenlandse zaken onder CDU-kanselier Angela Merkel, die haar zinnen had gezet op een coalitie met de FDP. Het zou voor het eerst zijn dat Duitsland een openlijk homoseksueel heeft in de functie van minister. Naar verluidt gaat Westerwelle ook de rol van vice-kanselier vervullen. Ook in deze functie hebben onze oosterburen nog nooit een openlijk homoseksueel gehad.

Overigens is Westerwelle niet de enige homo die een zetel in de Bundestag heeft veroverd. Jörg van Essen en Michael Kauch, beiden eveneens van de FDP, zullen ook een zetel in de Bundestag gaan bezetten. Voor de Groenen hebben de parlementariërs Volker Beck, tot vandaag de enige openlijke homo in de Bondsdag, en Kai Gehring een plekje veroverd in de Duitse volksvertegenwoordiging.


| Reacties op dit artikel

Reactie van Moeder Natuur
28-09-2009 | 21:04

Maar gaat de FDP de ongelijke behandeling van homo's in de wet aanpakken. Kunnen Duitse homo's straks ook trouwen? Of vinden de rechtsliberalen, zoals vaak, de vrijheid van het geld belangrijker...



Reactie van Sjaak
28-09-2009 | 21:58

Typisch liberaal. Het zijn vrij-denkende mensen die vrij zijn van moralisme. In feite zijn liberalen veel progressiever van "linksen".



Reactie van stoffer
29-09-2009 | 1:31

mee eens, @sjaak.



Reactie van d'amsterdammertje
29-09-2009 | 4:25

Nou ja het is rechts en wat doet het er dan toe dat het een homo is? Het wil niet zeggen dat het dan beter gaat me werkloosheid en uitkeringen. By the way laat me niet lachen als we het hebben over moralisme. Rechts doet of het progressief is maar het zijn echte moraal ridders als het er op aan komt alleen noemen ze het anders.



Reactie van niet eens
29-09-2009 | 8:47

Volgens me is FDP nep liberaal, dus ik beschouw FDP als echt conservatief. want liberaal is echt links en progressief.



Reactie van Erik_
29-09-2009 | 8:49

Niks progressief aan, de ideologie van de FDP is allereerst (centrum)rechts conservatief en sociaal. Economisch rechts, cultureel links (mede door het opgaan met LDPD, de links liberalen). Wat de coalitie met CDU betekent voor de tolerantie naar homo's laat zich raden, het zou wel onwijs stoer van hem zijn als hij zijn partner meeneemt naar officiële staatsbezoeken mocht hij minister van BuZa worden.



Reactie van fidelio
29-09-2009 | 9:10

FDP (te vergelijken met onze VVD?)zal, afhankelijk van de politieke krachtverhoudingen én de partijleiding, rechts(er) of links(er) zijn. In Nederland hadden een Joekes, Geertsema, Vonhof, maar ook een Bolkestein zeer progressieve standpunten. Verder kán het natuurlijk een enorme steun in de rug voor de homo-emancipatie zijn, wanneer een vooraanstaand politicus zijn/haar ho/le-geaardheid uit kán/mág/zál dragen.
Maar, net als in Nederland zullen de politici beoordeeld willen worden op hun daden en bereikte doelen, en niet op hun (privé-)levenshouding. (zie bijv. de -oud-ministers Ien Dales, Gerda Verburg, (oud staatsecretaris en nu huidig commissaris vd koningin;) Clement Kornielje, of (oud-wethouder en burgemeester;) Geert Dales, of Peter Rehwinkel enz enz.



Reactie van Ron
29-09-2009 | 9:17

Rechts of links, het blijft positief te noemen dat openlijk homoseksuelen gewoon verkozen worden en dat ze niet hun geaardheid moeten verbergen of sowieso niet op de kieslijst gezet worden door hun partij. Wellicht dat ook openlijk homoseksuele burgemeesters als Wowereit daar een bijdrage aan hebben geleverd.



Reactie van harrie
29-09-2009 | 9:55

Openlijk homoseksueel,hoor nooit openlijk heteroseksueel,zo er is dus een verschil tussen de kwaliteit van openlijk en niet openlijk.Openlijk wil dus eigenlijk zeggen niet onderdrukt.



Reactie van Johanfrederik
29-09-2009 | 11:07

Hier in Duitsland is men liberaler dan men in vooral NL denkt. Homo's in de Bundestag zijn niets bijzonders. Hetero's ook niet. Westerwelle mèt partner zijn altijd al aanwezig geweest op openbare regerings-
ontvangsten enz. Evenzo anderen. Ook kan men hier allang officieel het partnerschap laten registreren en bestaan ook erf-en volmachtmogelijkheden. De kop van dit artikel in Uw krant notabene - is zeer aanvechtbaar. Wiesbaden.



Reactie van Twentenear
29-09-2009 | 16:14

Geheel mee eens, Jahanfrederik! Onze Oosterburen lijken heel wat relaxter met het onderwerp om te springen dan de verkrampte opgeheven betweterige grachtengordelvingertjes, die pas tevreden zijn als ze compleet hun zin krijgen.

Drammertjes die niet snappen dat liberaal en links toch echt twee werelden zijn. (onze Oosterburen zijn daar in '33-'45 op pijnlijke wijze achtergekomen).

Rest op te merken dat het een verademning is om Westerwelle inhoudsvol te horen discussiëren. Vergelijk dat maar eens met het platte anti-wilders gezwets van 'onze' 'liberale' kopstukken.



Reactie van Pieter
29-09-2009 | 17:31

Wilders is een pseudo-liberaal, een vermomde facist, die heeft helemaal niets begrepen van het liberalisme. Een groot aantal VVDers zijn overigens alleen maar liberaal om het geld, de vrijheid een ander een financiële loer te draaien.
Ik hoop dat de FDP de moed heeft de conservatieve CDU te weerstaan.



Reactie van harrie
30-09-2009 | 9:34

Pieter, dan zijn ze van de VVD niet anders dan die van de P.v.d.A.



Reactie van
30-09-2009 | 12:08

Het is nooit goed.



Reactie van Erik_
30-09-2009 | 13:25

Liberaal en links kan heel goed samen: kijk naar D66.



Reactie van liberaal is echt links
30-09-2009 | 20:16

liberaal is echt links, omdat liberaal echt vrijheid is, terwijl rechts officiële conservatief is, rechts doet niks en maakt ook vaak oneerlijk en ongelijk om mensen ... liberaal is eerlijk en maakt gelijk... volgens me is fdp dus nep liberaal en heeft niks met homo mee te maken. maar het gaat RIJK! omdat jullie hem als homo zien, het is zo, maar ik zie hem als dat hij vindt belangrijk om rijk mensen in plaats van menselijk.



Reactie van mike
01-10-2009 | 13:37

volgens mij is d66 niet helemaal links. Maar een middenpartij. Maar verder. super...hoop dat ze een hoop goede dingen kunnen bijdragen aan Duitsland.



   
Naam:
Bericht:
 
DVD Shop
Koop deze DVD nu in onze DVD shop!
>> klik hier
HomoTest
Gay Nieuws
Altijd actueel gay nieuws op je site. Simpel en gratis. >> klik hier
Gay op TV
Wat is er deze week voor leuks op TV! >> klik hier
Boeken Shop
Koop dit boek nu in onze boeken shop!
>> klik hier
E-Cards
Verstuur een gay- kaart via internet. Simpel en gratis.
>> klik hier
HomoHoreca.nl
HomoScoop
Hoe staan de sterren deze week voor jou?
>> klik hier
Muziek Shop
Koop deze CD nu in onze muziek shop!
>> klik hier
GaySite.nl ShirtShop
Nieuwsbrief
Elke keer verras- send! Het gratis E-Zine van GaySite.nl
>> klik hier
Nieuwe Links
Overzicht van recent opgenomen nieuwe linken.
>> klik hier