| Gay Nieuws

Politie hekelt homocollega

17-09-09 | Uit een interne enquête onder agenten en medewerkers van de politie Haaglanden blijkt dat een op de vijf agenten vindt dat homo's niet thuishoren in het korps. Zo'n 2200 van de 5000 werknemers gaven hun mening op het on-line onderzoek. Van die reacties was 21 procent negatief. Volgens deze cijfers zouden dus zo'n 1000 agenten in de regio Haaglanden liever geen homo of lesbienne als collega hebben. Het COC is geschrokken van de cijfers. De korpsleiding heeft nog geen commentaar gegeven op de onderzoeksresultaten.

Het COC laat in het Algemeen Dagblad weten dat het verbaasd is omdat de gedachte leefde dat homoseksualiteit allang uit de taboesfeer was gehaald. "Vroeger werkten er zogenaamd geen homo's. Die houding is gelukkig veranderd. Het onderwerp is nu bespreekbaar en ook de korpsleiding laat zien dat homo's welkom zijn bij de politie." Haaglanden was altijd een voorloper op dit gebied, aldus het COC. "Het is dan jammer wanneer blijkt dat veel politiemensen in onze regio nog steeds vinden dat homoseksualiteit niet binnen de politiecultuur past."

Landelijk COC-voorzitter Wouter Neerings zegt ook geschrokken te zijn. "Om de acceptatie van homoseksualiteit te bevorderen dringen we er bij de politiek op aan de registratie van homofoob geweld te verbeteren. Verder moeten de slachtoffers zich bij de politie welkom voelen om aangifte te doen. Het is stuitend dat er juist binnen het korps nog zoveel mensen rondlopen met een negatieve houding ten aanzien van dit onderwerp."


| Reacties op dit artikel

Reactie van Rob
17-09-2009 | 14:46

Misschien mede het gevolg van het binnenhalen van al die allochtonen die vaak niet zulke fijne ideeën hebben over homo's ??? Overigens is 1 op de 5 in de Nederlandse maatschappij al heel erg mooi.
Maar het geeft je weinig vertrouwen in de politie als je als homo slachtoffer bent van een misdrijf.



Reactie van Leon
17-09-2009 | 15:24

Ik denk dat de korpsleiding niet kritisch genoeg kijkt naar het maatschappelijk inzicht van sollicitaten. Discriminatie en een gebrekkige intelligentie gaan zeer dikwijls samen. Als je dit allemaal zo leest hoef je geen "hoge pet" op te hebben van het blauwe niveau op straat.



Reactie van Jeen
17-09-2009 | 16:59

@ Rog, wat ontzettend flauw dat je er dan weer allochtonen bij moet halen. Alsof wij Nederlanders zo tolerant zijn. Uit onderzoek blijkt dat als puntje bij paaltje komt het dus heel erg tegenvalt en dat heeft niets met allochtonen te maken. Ik ben het helemaal met Leon eens!! Moet in het aanname beleid beter getoetst worden en meer tolerante allochtonen in het korps, hebben we dat probleem ook weer getekkeld. En zeg niet dat die er niet zijn, in mijn omgeving in elk geval wel!!



Reactie van Bertrand
17-09-2009 | 19:42

Ruim 200 jaar geleden, tijdens de Napoleontische tijd, is de naamgever van mijn familie uit Duitsland naar Nederland verhuisd.
Ben ik daardoor ook een allochtoon ?
Hou toch eens op met die kromme gedachten a.u.b.



Reactie van nadia
17-09-2009 | 20:37

rob je bekijkt alles onder een loep..zegt genoeg hoe jij in het leven staat..gays hebben nog een lange weg te gaan voor ze gelijkwaardig worden gesteld als de hetros..maar met mensen als rob zal die weg nog langer worden!!



Reactie van john
17-09-2009 | 22:17

Enige tijd geleden liep ik met 2 lesbische vriendinnen door een redelijk grote stad. zij liepen hand in hand. Als blikken konden doden dan leefden ze niet meer. Zoveel negatieve blikken heb ik opgemerkt en nee echt niet alleen van allochtonen. Kom op mensen we zijn er nog lang niet, in dit land. Niet alleen bij de politie ook in het onderwijs, in de voetbal- wereld noem maar op. Jammer maar het is nu eenmaal de werkelijkheid.



Reactie van stoffer
17-09-2009 | 22:29

ik schrik er totaal niet van, de tolerantie is 0,0, niente, nada.
op het moment dat de vrachtwagen voorkomt om mij af te voeren, zal ik er zijn.
ik loop er niet voor weg, en waarheen ook trouwens.
ww2, we hebben geen flikker geleerd!



Reactie van Erik_
17-09-2009 | 22:58

De feiten dan maar, Rob: Acht procent van de medewerkers en politie van Politie Haaglanden is allochtoon. In totaal is dat 400.
Echter, rond de 1000 agenten zijn een beetje tot veel homofoob. Als 400 (absolute allochtonen) homofoob zijn, wie zijn dan de andere 600?
De kans dat je aangifte doet als homo bij een autochtone agent in Haaglanden is anderhalf keer riskanter dan bij een allochtone agent.
U mag weer ...



Reactie van wodan
17-09-2009 | 23:40

rob heeft gelijk allochtonen en (vrouwen ) hebben de voorkeur bij solicitatie dus nadia kijk even verder dan je neus lang is.
Ik werk ook bij justitie weet precies hoe het toegaat dus homo's mondje dicht over je geaardheid en het gaat beter.
Maar je moet je wel gedragen als man



Reactie van Simon
18-09-2009 | 6:14

Rob heeft wel een punt: je kan zoiets wel meenemen in je onderzoek, net als andere gegevens van respondenten: geslacht, achtergrond en dergelijke. Dan weet de korpsleiding tenminste waar ze op moeten letten.



Reactie van JAN
18-09-2009 | 10:28

400 agenten die koning(in) en vaderland dienen. Welke koning(in) dienen zijn, de marokkaanse of de nederlandse. En welk vaderland dienen zij, de marokkaanse of de nederlandse.

Je kan pas het land dienen als je ook het paspoort van je land van keuze hebt verworven. In dit land geven we zomaar paspoorten weg aan individuen die het niet eens zijn met onze rechtstaat laat staan daar gehoor aan geven. We geven ook paspoorten weg aan individuen die onze wetten omzeilen, interpreteren volgens de Koran en wat al niet meer. En dat zijn dan die 400 allcohtone agenten? Dan zal ik maar vast mijn hart vasthouden wat dat moet gaan worden in de toekomst.



Reactie van Erik_
18-09-2009 | 10:41

Eeh ja, JAN, 'we' geven zelfs paspoorten weg aan Noord-Amerikanen en sommigen hebben een dubbele paspoort ;-)
Maar natuurlijk zijn alle 400 agenten niet marokkanen. Daar gaat het verder ook niet over.
Feit is dat er minstens 600 autochtonen enigszins homofoob agenten zijn in het korps Haaglanden. Wie dienen zij? Hoe passen deze dienaren in onze rechtstaat. Hoe omzeilen zij de wet en interpreteren het. Hou inderdaad je hart maar vast, de kans is anderhalve keer groter dat je te maken krijgt met een homofobe autochtoon dan een allochtone agent als je aangifte doet.



Reactie van nadia
18-09-2009 | 11:20

zo die goed hardwerkende politie mannen/vrouwen met buitenlandse komaf die hebben het heel moeilijk..ze moeten zich bewijzen binnen de korps alleen om het feit dat ze van een bepaalde afkomst zijn..rob en wodan jullie halen alles door mekaar..je zou is politieagenten moeten aanhoren die met de nek aangekeken worden omdat zij toevallig marokkaan zijn..precies waarover deze discussie gaat..we willen dat gays in alles geaccepteerd worden zonder al die vooroordelen..dan waarom het naar anderen doen? dat er binnen de politie mensen niet deugen oke die moeten dus hard aangepakt wordemn..maar word niet goed van al dat islam dit en islam dat..zo bevooroordeeld allemaal!!!



Reactie van JAN
18-09-2009 | 20:26

Ja, maar die Noord Amerikanen worden hier nooit politieagent want dat is vechten tegen de bierkaai. Die zijn de slappe houding van het Nederlandse politiekorps al meer dan zat. Ik word liever benaderd door een autochtone agent dan een alochtone agent want die hebben hun oordeel, als het om het homo zijn op bijvoorbeeld een HOP, al helemaal klaar. Ja en als er iemand niet goed word van die islamfiguren die het altijd op homo's hebben voorzien, ben ik dat wel beste Nadia, want zo is het ook nog eens een keer.
Ik ben echt niet van plan me te schikken naar de wet van de islam. We leven in een westerse samenleving en daar zou de islam een rol in kunnen spelen maar niet ten koste van alles. Als het ten koste gaat van mijn homo zijn hebben zij een probleem en niet ik en dat probleem moet bestreden worden.



Reactie van Buschauffeur
18-09-2009 | 23:43

Alle discussies over religie en afkomst ten spijt, word ik met de komst van nieuwe collega's geconfronteerd met een groeiende onverdraagzaamheid ten aanzien van homo's en vrouwen. Als deze mensen komen solliciteren zijn zij voorbeeldig in gedrag en taalgebruik. Eenmaal een tijdje in vaste dienst komt de "ware" aard naar boven. Het zijn niet alleen de Noord-Afrikanen maar zeer zeker ook de Oost-Europese collega's (christenen) die daar in opvallen. Dat in de macho cultuur van politie dit extra naar voren komt heeft idd te maken met de bijna ziekelijke drang om minderheden extra voorrang te geven bij dit soort banen. Nadia en Jeen, jullie leven in een fantasiewereld als jullie je ogen blijven sluiten voor de realiteit.



Reactie van
18-09-2009 | 23:58

Als je Biseksueel bent!, moet je er niet aan denken, dat er een HOMO, op je werkvloer werkt!
Steeds meer jongens/mannen zijn? of worden? BI. Besteed de MEDIA hier enige aandacht aan?????????????????



Reactie van
19-09-2009 | 4:53

is het wee zover. waar gaat dit over. wordt die rob hier terechtgesled of het politiekorps. en ja bertrand jij ook allochtoon tevreden, heb je weer iet om te discuseren



Reactie van Erik_
19-09-2009 | 7:44

Toevallig heeft een ex collega van mij, van origine N-Amerika, een carrière switch gemaakt en is politieagent geworden. Dus weer een verzonnen theorie onderuit uitgehaald.
Aan Buschauffeur, het is bijna ziekelijk om minderheden/allochtonen de schuld te geven van een macho cultuur. Er heerst al tientallen jaren een haantjes cultuur gedrag die niets moeten hebben van minderheden. Voor hen is het een teken van zwakte, daar brengt geen enkele allochtoon verandering in. In het korps Haaglanden werken 400 van de 5.000 allochtone agenten, was daarvoor dan geen macho cultuur? In het leger is het net zo, tevens bij de brandweer (uitzonderingen nagelaten). Als homo moet je echt sterk in je schoenen staan wil je de taboe doorbreken. Gelukkig staat de korpsleiding achter een actief emancipatiebeleid.



Reactie van AAD10
19-09-2009 | 17:20

En dan vindt de korpsleiding dat er te weinig aangiftes worden gedaan.
Want elke korpsleiding roept op tot het doen van aangifte.
ja aan me hoela zeg, ook al zeggen ze het niet alleen aan de lichaamstaal kun je al vaak aan een agent(e) zien wat ze vinden of het word je nog ontraden ook om de aangifte door te zetten.

Wie het ook zijn, allochtoon of autochtoon, er is binnen het Haagse korps en andere korpsen (daar zal het echt niet veel beter zijn) nog veel werk teverrichten t.a.v. homo-acceptatie.




Reactie van JAN
19-09-2009 | 20:45

1 amerikaantje politieagent geworden. WOW, wat een succes. En ja Buschauffeur, je hebt helemaal gelijk. Bij sollicitaties worden met name alochtonen geadviseerd om te reageren. Dat riekt naar willekeur en sluit je bij voorbaat anderen uit. Dus die aanhef moet er helemaal niet staan is mijn mening. Iedereen die denkt die baan te kunnen en ook aan te kunnen moet kunnen solliciteren. En dat zal toch wel gebeuren, echter die aanhef is helemaal verkeerd. Dan kan je ook wel zeggen "Homosexuelen worden geadviseerd te reageren". Ook dat gebeurd toch niet?



Reactie van Buschauffeur
19-09-2009 | 21:04

Erik, je moet eerst goed lezen wat ik geschreven heb. Er staat: in de machocultuur van de politie en niet wat jij denkt dat ik geschreven heb. En veel succes met je Noord-Amerikaanse vriendje, hij is waarschijnlijk de norm voor alle niet blanke, mannelijke, religieuze, hetero politie agenten.



Reactie van Erik_
19-09-2009 | 22:54

Buschauffeur, wat beweer je:
" ... word ik met de komst van nieuwe collega's geconfronteerd met een groeiende onverdraagzaamheid ten aanzien van homo's en vrouwen. Als deze mensen komen solliciteren zijn zij voorbeeldig in gedrag en taalgebruik. Eenmaal een tijdje in vaste dienst komt de "ware" aard naar boven."
Gaat het hier over christenen die voorbeeldig zijn in hun taalgebruik? Ik geloof het niet.
Verder, het was iemand anders die beweerde dat N-Amerikanen hier nooit politieagent wilt worden vanwege de slappe houding van het Nederlandse politiekorps. Ik beweer dus anders (hij is overigens blank).



Reactie van Erik
20-09-2009 | 7:49

Geloof maar wat je wilt, maar leer eerst maar eens te lezen wat er staat.



Reactie van henk
20-09-2009 | 18:59

ben het helemaal eens met de buschauffeur. je moet naar de kwaliteit kijken en niet naar geaardheid of wat dan ook. en waarom al dat naar voren dwingen van die homo's. laat ze normaal doen. ik als homo schaam me diep om toe te geven dat ik bij die groep hoor



Reactie van ex=politieman
20-09-2009 | 23:02

zelf niet onverdienstelijk bij de politie gewerkt met veel plezier. Echter pas later uit de kast gekomen. De meeste collega's accepteerden de nieuwe situatie. 20 procent klopt wel ongeveer die niets met homo's en vooral mannelijke homo's heeft. Vooral oudere dienders en leidinggevenden hebben een opfris. cursus nodig. Werd regelmatig tegengewerkt wat voorheen niet gebeurde. Homosexualiteit werd niet bespreekbaar gemaakt. Wel werd er altijd gezegd dat homo zijn toch geen probleem meer was binnen de politieorganisatie. De districtsleiding heeft zich op geen enkele manier sterk gemaakt om een homo binnen haar organisatie te houden.
Moet er wel bij zeggen dat veel leidinggevenden een christelijke overtuiging hebben waarbij homosexualiteit mogelijk een struikelblok is.
Laat de politieman van schaal 5 tot 18 in workshops meer begrip krijgen voor de homosexuele medemens en zorg dat er homo's op leidinggevende functies komen zoals nu wel gebeurd met vrouwelijke collega's.



Reactie van JAN
21-09-2009 | 9:06

@ Buschauffeur.....Erik is een selectieve lezer. Die leest alleen wat hij wil lezen om vervolgens een ieder van repliek te dienen. Dat doet hij bij mij, bij jou...we kunnen rustig zeggen bij bijna iedereen. Maar ga er echt niet wakker van liggen. Een ieder is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen woorden. Dat opmerkingen van andersdenkenden bij de linkse achterban in dit land niet altijd goed aankomt, moge duidelijk zijn.

Erik denkt ook vaak dat wij de artikelen niet lezen of niet goed lezen. Dat zegt hij keer op keer. Nee Erik, wij lezen de artikelen anders. wij lezen de artikelen volgens de realiteit terwijl jij ze leest alsof het een beeldromannetje is. Het leven is hard Erik en ga eens lezen en reageren als een volwassene zoals de situtatie anno 2009 in Nederland is.

En Ex politieman.....Je zegt dat vele agenten een Christenunie achtergrond hebben. Dat kan wel zijn, maar Erik beweerd ook nog eens dat er bij district haaglanden 400 agenten allochtoon is. En of het merendeel daarvan Marokkaan is doet er volgens Erik niet toe. Dat doet er juist wel toe in dit geval, want die hangen, de meesten althans, net zo´n radicale geloof aan als de christenunie.



Reactie van Erik_
21-09-2009 | 10:55

Toch nog even reageren op Buschauffeur: dat al jaren een beleid wordt gevoerd om minderheden bij de politie te betrekken is op zich toch niet vreemd? Of ze extra voorrang krijgen of een voorkeursbehandeling is iets waar je over kan twisten. Maar hoe zit het dan met de machocultuur voordat men de 'quota' introduceerde om de politiekorpsen wat diverser te maken? Was de homofobie bij agenten minder? Ik lees dat je vrij zorgvuldig bent in je bewoording maar deze optie had ik zelf nog niet overwogen. Bedoel je, ongeacht afkomst, nieuwe agenten versterken enkel het macho gevoel bij bestaande, langzittende agenten?
Hoe het gaat onder buschauffeurs kan ik weinig over oordelen, dat kan jij natuurlijk beter, ik viel meer op het woord 'taalgebruik' maar jij bedoelde vast de omgangstaal en niet de taalbarrière.



Reactie van Erik_
21-09-2009 | 11:09

En JAN, dank dat je namens mij spreek. Ik voel me gevleid ;-)
Gelukkig dien ik niet iedereen van repliek anders wordt het een dagtaak. Over de artikelen anders lezen: dat moet een ander zelf weten.
En, het klopt echt, volgens de cijfers van Haaglanden (gewoon openbaar): 400 van de 5.000 agenten zijn allochtoon. Als alle 400 (dus absoluut) van de allochtonen mee hebben gedaan aan de enquéte kom je niet tot de 1000 agenten die nogal homofoob zijn. Dus zijn 600 autochtoon! Een simpele rekensom. Dus: welke koning dienen de nogal homofobe autochtonen? En welk vaderland dienen zij?
Mij maakt het niet uit dat je twijfelt aan de integriteit van de allochtone agenten, wees dan op z'n minst consequent over de integriteit van de nogal homofobe autochtone agenten.



Reactie van Scheveningen
21-09-2009 | 21:50

Den Haag was ook die stad waar in 2009 veteranendag gevierd werd, en roze zaterdag daarom maar een weekje vervroegd moest worden.
de stonewall rellen waren toen precies 40 jaar min 1 week(!) geleden. Tja de prioriteiten zijn weer eens duidelijk gesteld.



Reactie van fidelio
22-09-2009 | 13:45

"Politie hekelt homocollega". Nu verbaast het me steeds minder, dat in Utrech, Amsterdam (en onmgetwijfeld andere steden ook)homo/lesbo-stellen de wijk/straat uitgetreiterd en weggepest konden worden. Nu begrijp ik ook waarom politie (te)laat/niet ingreep. Als er in andere overheidsdiensten ook zo over homocollega's gedacht wordt, kan ik de trage en vaak laffe reacties van gemeenten begrijpen.(want denken over homocollega's en dus ook homo's in het algemeen zal ongetwijfeld zijn weerslag hebben op het beleid).
En kunnen we verbetering verwachten? Kunnen we adequaat handelen verwachten van de korpsleiding?
Als die korpsleiding bestaat uit (of gaat bestaan uit)gepromoveerde mensen uit eigen gelederen, heb ik er nog niet zoveel vertrouwen in.



Reactie van me
23-09-2009 | 0:22

Ik heb hekel aan politie.



   
Naam:
Bericht:
 
DVD Shop
Koop deze DVD nu in onze DVD shop!
>> klik hier
HomoTest
Gay Nieuws
Altijd actueel gay nieuws op je site. Simpel en gratis. >> klik hier
Gay op TV
Wat is er deze week voor leuks op TV! >> klik hier
Boeken Shop
Koop dit boek nu in onze boeken shop!
>> klik hier
E-Cards
Verstuur een gay- kaart via internet. Simpel en gratis.
>> klik hier
HomoHoreca.nl
HomoScoop
Hoe staan de sterren deze week voor jou?
>> klik hier
Muziek Shop
Koop deze CD nu in onze muziek shop!
>> klik hier
GaySite.nl ShirtShop
Nieuwsbrief
Elke keer verras- send! Het gratis E-Zine van GaySite.nl
>> klik hier
Nieuwe Links
Overzicht van recent opgenomen nieuwe linken.
>> klik hier