| Gay Nieuws

Israël herdenkt aanslag

09-08-09 | Na de aanslag op een homoclub een week geleden hebben zaterdagavond ruim zeventigduizend Israëli's op het Rabinplein in Tel Aviv meegedaan aan een manifestatie die was georganiseerd om solidariteit te tonen met homoseksuelen en lesbiennes. Zeker dertien mensen raakten gewond, toen een in het zwart geklede man met een automatisch geweer om zich heen begon te schieten. Twee slachtoffers, een 26-jarige jongen en een 17-jarig meisje, overleefden de aanslag niet.

Tijdens de manifestatie traden diverse artiesten op en president Shimon Peres sprak de menigte toe. Hij zei dat de schoten "ons allen als volk, als Joden, als Israëli's" hebben geraakt. "Mensen mogen niet wegens hun seksuele geaardheid gediscrimineerd worden. Alle burgers hebben dezelfde rechten", aldus Peres.

Eén van de slachtoffers die de aanslag heeft overleefd hield een emotionele toespraak. Hij liet weten dat hij de afgelopen week vele nachtmerries heeft gehad maar hij riep alle homo's in Israël op zichtbaar te zijn om zo de acceptatie te vergroten. "Onze ontmoetingsplaats veranderde in één klap van een veilige haven in een slachthuis." "Maar", liet hij weten, "we gaan ons niet verstoppen en we houden hoop!"

Niet alleen In Tel Aviv stonden homoseksuelen stil bij de brute aanslag van vorige week. Ook in Londen, Parijs, Madrid en Berlijn hielden demonstranten werden protestbijeenkomsten gehouden.

GaySite.nl berichtte eerder:
05-08-09 | Europa herdenkt slachtoffers Tel Aviv
02-08-09 | Aanslag op homo's Tel Aviv

| Reacties op dit artikel

Reactie van JAN
09-08-2009 | 15:58

En wanneer komt de "homocapital" van de wereld in beweging, behalve een paar bloemen leggen op het homomonument in Amsterdam?..of moet er eerst hier ook een doden vallen...Mag toch hopen dat het COC en andere aanverwante groeperingen zoals de PvdA, Groenlink(s) en SP toch ook al iets op stapel hebben liggen, of ga ik nu weer te ver met mijn gedachtes.

Als je alleen al na gaat dat twee PvdA figuren van het stadsdeel Slotervaart tegen het pro-homobeleid van Ahmed Markouch is, moeten we weer bij onszelf te rade gaan of deze drie partijen ons wel willen vertegenwoordigen of was het weer het zoveelste Europese verkiezingsstuntje. Ze zitten nu al op het pluche in Brussel en Straatsburg en voor de rest laten ze je barsten.



Reactie van harrie
09-08-2009 | 16:37

Ja Jan je hebt gelijk,maar als er niets van ons uitkomt doen de politieke partijen ook niets.Er zou op de canalparade ook wat meer aandacht aan de wantoestanden hier en de rest van de wereld moeten zijn,dan die ene boot.Het is toch een protest tegen ongelijkheid.Het mag best een feestje zijn maar met een ernstige achtergrond.



Reactie van JAN
09-08-2009 | 17:14

Helemaal met je eens Harrie en hb hier niets aan toe te voegen, behalve het meest irritante, we leunen zelf achterover en denken en sommigen zeggen het zelfs, ach laat een ander het maar doen en met zo'n attitude kom je er ook niet. Men zit liever achterover op de kruk van een bar ipv een paar uur de straat opgaan en te demonstreren om onze toekomst te verzekeren. Het initiatief moet inderdaad van ons komen, maar we zitten of hangen liever in een kroeg denk ik maar. En zelfs de partijen die ons goed gezind bleken te zijn, waaronder de PvdA, hebben je alleen nodig in verkiezingstijd. Dus de politiek heeft er kennelijk ook geen zin in, kennelijk om de CU niet voor den kop te rammen. Nou, dat laatste zou ik graag eens willen doen bij een of meerdere CU homohaters.



Reactie van Leon
09-08-2009 | 19:14

Jan en Harrie. Zelfgenoegzaamheid heerst overal. De tjd dat men massaal demonstreert voor maatschappelijke idealen is wel voorbij. Vroeger had je grote demonstraties: tegen de oorlog in Vietnam, tegen de bewapening, voor de rechten voor vrouwen enz. De wereld barst van onrecht en discriminatie maar wie dat niet direct treft plaatst dat in de ver-van-mijn-bed-show. We worden geen lid meer van een vakbond of politieke partij om mee te vechten voor gerechtigheid, maar bijna iedereen klaagt. We klagen erop los: op het terras of in het café, met een biertje erbij of tijdens de barbecue. We klagen vooral als we menen dat we tekort komen. Volgevreten en volgezopen lieden klagen het hardst dat ze tekort komen. In Iran worden homo's opgehangen. In Sudan worden vrouwen doodgestenigd, in Israël worden mensen gedood door een aanslag. Maar ja het is allemaal blijkbaar te ver weg om onze stemmen te verheffen. En ach toch... we hebben het allemaal zelf zo slecht hier......



Reactie van JAN
10-08-2009 | 11:59

@Leon...DAT is het juist, het raakt mij wel en het raakt mij des temeer dat niemand actie onderneemt en in dit geval ook het ooit zo geprezen COC. Dat is inmiddels vergane glorie. Een handjevol bij het homomonument is bijna te genant voor woorden. In Tel Aviv gaan duizenden de straat op. Er is geen saamhorigheid meer in dit land. Egoistisch zijn we geworden omdat we het inderdaad wel beter hebben. Ik blijf het een veeg teken vinden dat we maar blijven toekijken en verders niets of bijna niets doen, behalve die man en een paardekop bij het homomonument.



Reactie van Nadine
10-08-2009 | 17:11

Lieve Jan, je hoopt nog steeds op een wonder, maar ik heb je al eens geschreven, hier zijn we te individueel ingesteld, dat is de mentaliteit hier. Loop een willekeurige homo/lesbo bar binnen en je zult zien dat iedereen op zichzelf is ingesteld, als je hallo zegt kijken ze je aan of je van een andere planeet komt. De Koningin heeft eens in een troonrede gezegd dat we ons meer voor elkaar moeten openstellen, maar dat zit er niet in. Helaas niet, ik zou ook wensen dat het anders was. Maar we zijn verwend, enorm verwend.



Reactie van Herman N.
11-08-2009 | 2:06

Och wat voelen we ons toch weer zielig.
Feit is, dat het nu vakantietijd is, en dat de meeste mensen van organisaties nu op vakantietijd zijn.
Daarbij is het ook nog eens zo, dat de mensen murw zijn door de crisis en misschien ook wel door het beleid van dit gristelijk-fundamentalistisch kabinet.



Reactie van Herman N.
11-08-2009 | 2:16

Overigens zie ik onze gereformeerde premier Balkenende dit president Peres niet nadoen. Balkenende zou hoogstwaarschijnlijk stilzwijgend blij zijn, dat er weer twee homo's minder zijn. Peres als Jood heeft de scheiding tussen kerk (synagoge)en staat hoger zitten, dan Balkenende.



Reactie van JAN
11-08-2009 | 8:01

Heeft helemaal niets te maken met zielig met met realiteitszin en gelukkig heeft Nadine het wel begrepen.
En ga nu niet de crisis en vakantie als excuustruus gebruiken. Het is al jaren zo en dat zal denk ik ook niet veranderen. Dank Nadine voor het meedenken, maar ik gooi de handdoek voorlopig niet in de ring, al hopen anderen dat vurig van wel.

Voor wat betreft de scheiding van kerk en staat en dat Bakellende daar niets mee heeft onderschrijf ik ook. Zo zie je maar weer Herman N, ben het vaak met je eens, maar niet altijd.



Reactie van harrie
11-08-2009 | 10:15

Nadine, je hebt wel gelijk dat de Nederlanders individueel zijn ingesteld,soms een goed ding b.v.een man als Hitler zou het hier nooit gemaakt hebben en we verschillen daarin met onze ooster buren,maar soms kunnen we toch echt wel ook eens met z,n allen opstaan kijk naar de moord op P.Fortuyn en T.van Gogh,de bijeenkomsten en protesten die daarop volgde.



Reactie van JAN
11-08-2009 | 10:23

@ Harrie..inderdaad en dat mis ik gewoon. Die saamhorigheid en opkomen voor je identiteit want die gaat naar de kloten als we het maar laten aanmodderen. Zoals die vertoning gisteren bij de RAI bij het congres van die funda christenen. Ik was ook bij die handjevol betogers en dan geeft de NOS ze ook nog zendtijd door ze te laten zeggen dat homosexualiteit en homo gezinnen een brug te ver is, volgens hen. Wou dat ik er bij was had ik hem zo in een peer in zijn ponum verkocht. Ja, je gaat agressief worden bij dergelijke figuren en dan ook nog onze achterlijke minister voor Jeugd en Gezin.



Reactie van Nadine
11-08-2009 | 17:12

Jan ik gooi de handdoek ook niet in de ring en ik sta helemaal achter je. Helaas stond ik in de file anders had ik je daar getroffen bij de Rai. Had erg leuk geweest. Dat jij er was verbaasd mij niet. Je gaat er goed voor. Herman ik doe niet zielig het is gewoon een feit. Het deert ons niet hier in Nederland, Amsterdam.



Reactie van Erik_
11-08-2009 | 19:27

Maar er werd op de GP toch stilte gehouden ter nagedachtenis van de omgekomen slachtoffers in Tel Aviv! Het was te lezen in diverse media. En op 9 augustus was er een ingetogen bloemlegging/bijeenkomst op de waterdriehoek van het Homomonument aan de Westermarkt. Belangstellenden toonden hun solidariteit aan de slachtoffers, de gewonden en familie.
En nee, het was geen massabijeenkomst, het maakt niet uit hoeveel het er waren.
Om deze bijeenkomst af te schilderen als 'genant omdat er maar weinig mensen waren' en 'een paar bloemen werden gelegd' toont aan hoe respectloos sommige homo's zijn. Wel verkondigen dat de solidariteit er niet is maar de mensen die wel solidair zijn in een hoek drukken en belachelijk maken.
Een impressie van de bijeenkomst is te zien op YouTube onder search 'JOODSE HOMOGEMEENSCHAP HERDENKT'.



Reactie van JAN
18-08-2009 | 8:07

Daar heb je het weer. Het woordje "ingetogen". Ik word daar zo moe van. Het ging me niet om die herdenking voor de aanslag in Tel Aviv. Het gaat mij erom dat zoiets, als zoiets hier zou gebeuren en het is de afgelopen jaren verschillende gebeurd, dat wij maar gewoon doen alsof het "gewoon" is, een homomoord simpel omdat je homo bent. Of dat nu bij iemand thuis is, op straat of zelfs een ontmoetingsplaats zoals een park, bos of parking. Moet iedereen lekker zelf weten, maar waarom gaan wij de straat niet op. Ja, een KUS protest. WOW. We hebben een protest omdat we niet vrij kunnen kussen, maar iemand zijn dood na een homomoord vinden we niet belangrijk? Dan is er toch echt iets vreselijk mis met ons.

Ja Erik wij zijn te genant voor woorden, wij zijn respectloos, wij hebben geen solidariteit met elkaar als het gaat om het geweld hier in eigen land. Als het gaat om homohaat gedrag hier op straat, als het gaat om homomoorden de afgelopen jaren, hier in Nederland begaan, maar als er iets is in het buitenland, Iran, Irak, Rusland, Georgie etc etc hebben we de grootste bek en moet er een europarlementarier naar toe, en staat het op de hoogste agenda. Dat bedoel ik Erik. Niet de aantallen bij het homomonument. Dat is fantastisch, maar het is ook krom. Niet meer niet minder.



Reactie van Erik_
18-08-2009 | 23:15

Het ging je WEL om de herdenking aan de Westermarkt die je schoffeert dat er maar een man en een paardekop verscheen.
Dat is respectloos. En nog het lef hebben om namens alle homo's te spreken ...
Doe dat alsjeblieft niet meer, het misstaat je. Er is wel degelijk solidariteit onder de NLse homo's die stonden te herdenken n.a.v. wat er in Tel Aviv gebeurde.
Je kraakt linkse partijen af maar roept ze wel tot de orde als er weer een homo incident gaande is. Het is krom als je met twee monden spreekt, lees voor de grap je berichten hier op deze topic eens goed door en dan je laatste van vandaag van 8.07 uur, het zit vol tegenstrijdigheden.



Reactie van JAN
19-08-2009 | 9:38

@ Erik. Ik heb meer lef dan jullie allemaal bij de Westermarkt en dan praat jij over respect? Laat me toch niet lachen. Ik zal dit een volgende keer weer doen net zo lang totdat jullie inzien dat het verraad is altijd maar een grote bek te hebben als er over de grenzen iets is gebeurd, maar hier kunnen ze gewoon homo's bij het oud vuil zetten, bespugen, uitschelden en zelfs vermoorden zonder dat jullie ook maar een vin verroeren. Dat is inderdaad linkse achterbaksheid. En ga mij nu niet vertellen dat ik met twee monden spreek. Ja, er was een man en een paardenkop bij het homomonument. Bij een moord op een homosexueel in Breda was er niemand, en dat is het verschil. En er was ook niemand bij de moord op een homoman in Tilburg. Nog effe doorgaan Erik? Het is zo hypocriet als de pest zoals jullie doen en denken. Ik hoef mijn berichten op deze topic niet nog eens te lezen, ik weet wat ik geschreven heb. Dus doe mij een plezier, ga lekker terug naar je linkse club, breng verslag uit van wat ik nu weer geschreven heb. Want verraad is een groot goed binnen links.



Reactie van Erik_
19-08-2009 | 22:37

Ik ben er nog steeds niets achter wat nou je grootste frustratie is: links of je megalomane kronkels in je hoofd als het gaat om niet-Nederlanders.
Wat heeft links met de slachtoffers van Tel Aviv te maken? Waarom de teleurstelling als er wel een herdenking is voor niet-NL ers en niet voor een NL-er?
Wat is het verschil. Als jij je geroepen voelt om bij elke moord een wake te houden moet je het vooral doen. Ook al zou je er alleen staan dan zou je de nodige respect krijgen.
Maar als je vanuit je luie stoel een beetje loopt te zieken voor de mensen die WEL de moeite nemen om solidariteit te tonen terwijl je zelf geen poot (letterlijk!!) uitsteekt is dat, nogmaals, respectloos.
Als het verraad van links een groot goed is, wat deed je dan op de GP boot samen met Cohen en Marcouch.
Als je linkse mensen als Plasterk, Cohen en Marcouch zo respecteer, zoals je ergens schreef, zijn het verraders in jouw ogen. Wie hou je voor de domme?! Als je weet wat je hebt geschreven wordt het steeds ongeloofwaardiger.



   
Naam:
Bericht:
 
DVD Shop
Koop deze DVD nu in onze DVD shop!
>> klik hier
HomoTest
Gay Nieuws
Altijd actueel gay nieuws op je site. Simpel en gratis. >> klik hier
Gay op TV
Wat is er deze week voor leuks op TV! >> klik hier
Boeken Shop
Koop dit boek nu in onze boeken shop!
>> klik hier
E-Cards
Verstuur een gay- kaart via internet. Simpel en gratis.
>> klik hier
HomoHoreca.nl
HomoScoop
Hoe staan de sterren deze week voor jou?
>> klik hier
Muziek Shop
Koop deze CD nu in onze muziek shop!
>> klik hier
GaySite.nl ShirtShop
Nieuwsbrief
Elke keer verras- send! Het gratis E-Zine van GaySite.nl
>> klik hier
Nieuwe Links
Overzicht van recent opgenomen nieuwe linken.
>> klik hier