| Gay Nieuws

Bedrijf weigert 'homohanddoek'

02-07-09 | Een bedrijf in het Zuid-Hollandse Nieuwe Tonge dat gevraagd werd om badhanddoeken te bedrukken met de tekst "Gay Sport Nijmegen PINK Tournament 2009" weigerde dit om religieuze redenen en bood aan een bijbel op te sturen. Stichting Gay Sport Nijmegen organiseert het PINK Tournament 2009 op 4 juli te Nijmegen. Het is een sporttoernooi waar bijna 300 homoseksuele deelnemers komen zwemmen, squashen of volleyballen. Als cadeau wilde de organisatie de handdoeken uitdelen aan de deelnemers. "Dit is pure discriminatie", zegt woordvoerder Elroy Cocheret.

"God heeft ons geschapen tot Zijn eer en verbiedt nadrukkelijk een seksuele relatie tussen mensen van hetzelfde geslacht. Wij willen u dan ook nadrukkelijk vragen geen medewerking aan dergelijke evenementen te verlenen", schreef het bedrijf Konavo aan de organisatie van het gay toernooi en bood daarbij aan om kosteloos een bijbel op te sturen. "Het bedrijf wil ons niet helpen als klant omdat het niet achter zo'n dergelijke tekst staat. Dat is pure discriminatie", zegt Elroy Cocheret, woordvoerder van Stichting Gay Sport Nijmegen. Religieuze overtuigingen mogen volgens Cocheret nooit een legitimatie zijn om klanten te weigeren en daarmee te discrimineren. Konavo laat weten dat het niet de bedoeling was te discrimineren.

De zaak is inmiddels in behandeling bij het Openbaar Ministerie, dat onderzoekt of het bedrijf de wet heeft overtreden. Ook overweegt Stichting Gay Sport Nijmegen de Commissie Gelijke Behandeling inschakelen.


| Reacties op dit artikel

Reactie van JAN
02-07-2009 | 16:15

Niet overwegen een klacht in te dienen, maar gewoon doen. Het is altijd zo vrijblijvend dat in "overweging" nemen. Toon een keer ballen om die figuren aan te pakken die rechtsom of linksom met onze wetten schermt.



Reactie van john
02-07-2009 | 16:36

Heel veel bedrijven zien alleen maar dollar tekens als ze maar kunnen verdienen aan homo's. Sommige gooien er zelfs reclame spots tegenaan.
Dit bedrijf heeft duidelijk een andere stelling. Een beetje organisatie had kunnen weten dat dit kan gebeuren op de Z-H eilanden lijkt mij.
Soms denk ik wel eens roepen we niet te vaak dat we te maken hebben met discriminatie.
Voor je het weet ben je zelf ook bezig met discriminatie daar wel eens aan gedacht?



Reactie van De Duivel
02-07-2009 | 18:40

@John
Ik zou toch eens heel graag in de verleiding komen een gristenh**d te weigeren om het feit dat ie gristen is. Eens kijken wat de rechter daarvan zegt... Vrijheid van meningsuiting nietwaar?



Reactie van Daan
02-07-2009 | 18:41

Ik voel mij hoogst persoonlijk gediscrimineerd. Als stichting Gay Sport Konavo niet wil aanpakken vind ik dat onze vertegenwoordigers, zoals C.O.C., dat moeten doen.



Reactie van een gristen zoals jullie dat noe
02-07-2009 | 18:52

Zouden jullie een text op een t-shirt willen drukken met een bijbelvers waarin staat dat God homofilie een gruwel vind? Zo nee, waarom niet?



Reactie van john
02-07-2009 | 18:53

Nu hebben we het wel over 2 verschillende zaken het weigeren van het uitvoeren van bepaalde werkzaamheden waar je zelf niet achter staat of het weigeren van personen. Dat is nou het verschil in deze zaak he.



Reactie van harrie
02-07-2009 | 19:38

Gristen,zo als jullie, waar heb je die onzin vandaan volgens mij heeft god nog nooit iets gezegd of gevonden,dat hebben fantasten er van gemaakt en vandaar is alle ellende begonnen,want religie maakt meer kapot dan je lief is.Zelfs de nazi,s waren christen en kijk wat zij gedaan hebben.,ik denk dat god daarvan gegruweld heeft.Het waren ook christen in Amerika die de zwarten mensen onderdrukten omdat ze dachten dat ze daar een religieus recht toe hadden net zo als jij nu denkt.



Reactie van een goed mens
02-07-2009 | 22:06

God heeft ons geschapen tot Zijn eer en verbiedt nadrukkelijk een seksuele relatie tussen mensen van hetzelfde geslacht? Nee, GOD ( altijd met hoofdletters ) is Liefde voor iedereen en iedereen mag elkaar liefhebben zelfs met hetzelfde geslacht. Als hij dat uit een Bijbel heeft gehaald, dan is deze Bijbel geschreven ooit door een homofoob persoon die noch liefde noch goedig voor de medemens was. En velen Gelovigen snappen de echte Liefde van GOD en met zijn medemens niet. Jammer en zielig voor deze mensen, voor hen staat een hoop te leren in de liefde voor de mens en de wereld!!!



Reactie van een goed mens
02-07-2009 | 22:08

Reactie op harrie 02-07-2009 | 19:38,

harry je hebt gelijk..!!!



Reactie van Erik
02-07-2009 | 23:22

Ik ben homo en voor het recht van vrije meningsuiting, hoe bekrompen dan soms ook. Ik heb ook een mening over godsdienstigen - de wereld zou er een stuk mooier uitzien zonder deze sukkels :-)



Reactie van een gristen zoals jullie dat noe
02-07-2009 | 23:49

Vreemd dat mijn vraag niet beantwoord wordt...



Reactie van brikbrak
03-07-2009 | 0:58

Lieve " gristen zoals jullie dat noe" de tekst die u voorstelt is kwetsend naar een bepaalde groep mensen in ook uw samenleveing. De tekst op de handdoek niet. Daar zit nu net het verschil. Met alle liefde wil ik voor u een t shirt laten printen met de tekst "god is liefde voor iedereen". Jammer dat je dat soort niet herkent waarschijnlijk iets teveel de bijbel gelezen.......



Reactie van Herman N.
03-07-2009 | 1:52

Als je alle teksten uit de bijbel scheurt, waarin met geweld gedreigd wordt, gewelddadig op getreden wordt, gechanteerd wordt met de hel, gediscrimineerd wordt, ect, dan houdt je een boekie over, dat niet veel dikker is dan de Donald Duck. (vrij naar Wilders)



Reactie van Mal
03-07-2009 | 10:06

@brikbrak @gristen zoals jullie dat noe

Kom maar op met die opdracht, ik zou niet weten waarom ik die idiote t-shirtjes niet zou drukken, ik zou ook vervolgens je geld aannemen, en een handjevol ervan achterhouden (voor het archief) om later op een feestje nog eens eens hartelijk om je te lachen.



Reactie van JAN
03-07-2009 | 13:19

Reactie op: Gristen zoals jullie dat noe.....

Dan moet je de Bijbel maar eens goed lezen en niet je kerkgangers kopieëren en als een domme schaap dat volk volgen. Als je de Bijbel goed leest staat daar toch echt in dat Jesus alle mensen lief heeft. "Alle mensen".



Reactie van joost
03-07-2009 | 14:33

Dit laat de drukker weten....

„Voor geen miljoen euro druk ik homotekst.” Textieldrukker Leon Koppenaal wil „geen reclame maken” voor een evenement waar hij principieel moeite mee heeft. „Ik ben toch vrij om de teksten waar ik niet achter sta, niet te drukken. Niemand kan mij daartoe verplichten. Anders is het hek van de dam.” Koppenaal heeft de Stichting Gay Sport per e-mail op de hoogte gesteld van zijn standpunt. „God heeft ons geschapen tot Zijn eer en vraagt ons om te leven tot Zijn eer en verbiedt nadrukkelijk een seksuele relatie tussen mensen van hetzelfde geslacht. Met een dergelijk evenement wordt Gods naam dan ook zeer ernstig gekwetst.”



Reactie van peter- homo
03-07-2009 | 14:39

we moeten blijven vechten, het lijkt de jaren zestig wel ,



Reactie van Ton
03-07-2009 | 16:30

Dit is wat Jezus zei over homosexualiteit:



Reactie van Daan
03-07-2009 | 16:32

De vraag is niet of we een gristelijke tekst af willen drukken. Het T-shirt van de Gay Sport heeft geen ideologische tekst, maar slechts de naam van een evenement. Een T-shirt weigeren af te drukken betekent het weigeren van een bepaalde bevolkingsgroep als klant. Dat heet discriminatie en daar tegen heb ik een bezwaar.



Reactie van Ton
03-07-2009 | 16:38

God verbiedt nadrukkelijk dat mensen zelf oordelen, opdat zij zelf niet geoordeeld worden. Textieldrukker Leon Koppenaal kwetst God dan ook ernstig door zelf op de stoel van God te gaan zitten.
Leon Koppenaal is niet Gods woordvoerder op aarde en dient zich dan ook bezig te houden met wat voor hem weggelegd is hier op aarde namelijk het drukken van textiel.



Reactie van troosje
03-07-2009 | 17:01

hier gaat het er veel over christenen, en het bedrijf in kwestie.

een bedrijf steld een plan op wat ze wel of niet willen drukken.
we zitten hier allemaal wel te zeuren over het bedrijf konavo,

je kunt ook stellen heeft de stichting zich wel verdiept en goed uitgezocht over wat voor bedrijf is konavo. het is heel makkelijk de schuld op konavo te schuiven.

alleen als de stichting iets meer verdiept had had je dit ruim van te voren kunnen weten.

dus discriminatie nee domme fout van stichting elroy cocheret dat zkr weten



Reactie van Daan
03-07-2009 | 18:17

Als ik als neger of marokkaan mij laat weigeren bij een doelbewust uitgezochte discotheek gaat toch echt de discotheek dicht en niet anders. Ik als homo behoor mij niet bezig te hoeven houden met de denkbeelden van mijn leveranciers, zij mogen niet discrimineren.



Reactie van troosje
03-07-2009 | 19:01

als je op de website kijk van konavo en de bestel pagina, dus dat vind ik dan vrij duidelijk staat volgende bij konavo.....

Wij voorzien geen afbeeldingen en/of teksten:

die God-onterend zijn;

die (mogelijk) aanstootgevend (kunnen) zijn;

(voor activiteiten) waar wij (principiëel) niet achter kunnen staan;

en als je dan nog als homo organisatie daar besteld dan kun je wel stellen dat je dan niet hoogsten inteligent bent want het wordt al duidelijk aangegeven.




Reactie van troosje
03-07-2009 | 19:08

het voorbeeld als discotheek slaat uiteraard nergens op.

daarnaast is een discotheek een uitgaans gelegen heid dat is voor iedereen

een bedrijf als konavo is drukker dus dat is toch totaal iets anders. daarnaast zet je als bedrijf zijnde een route uit die je wilt bewandelen daarin zijn keuzes gemaakt.

dus dat is totaal geen discriminatie.

nogmaals de de stichting elroy cocheret, is erg dom geweest want het was al van te voren in te denken dat ze het niet gingenen drukken. zie bericht hierboven



Reactie van JAN
03-07-2009 | 19:58

Hoe je het verhaal ook probeert te verdraaien beste Toosje, dit is je reinste discriminatie van een bevolkingsgroep. Geloof mag nooit boven de wet staan dus hun bepalingen over wat ze wel of niet drukken en specifiek vermelden voor welke doelgroep moet maar eens tegen het licht gehouden worden. Konavo discrimineert tegen beter weten in.



Reactie van ralf
03-07-2009 | 20:01

Blijkbaar gaat het nog niet zo slecht met de economie, dat ze opdrachten kunnen weigeren!!!



Reactie van john
03-07-2009 | 20:03

De teksten die ik lees van Troostje daar ben ik het helemaal mee eens.
Men moet niet te snel grijpen naar discriminatie dat is hier helemaal niet aan de orde.
Laat je goed informeren voor je met een bedrijf of iemand in zee gaat. Anders krijg je dit soort bekrompen kort door de bocht reacties van mensen die zich gelijk gediscrimineerd voelen.

Als leverancier van verpakkingen krijg ik een bestelling voor een grote partij wietzakjes. Persoonlijk ben ik een fel tegenstander van drugs. Ik weiger dit te produceren, daarmee discrimineer ik de besteller niet, en ook de mogelijke drugsgebruiker niet. Is dit een betere vergelijking dan negers in een discotheek kom op zeg waar halen mensen de onzin vandaan.



Reactie van ralf
03-07-2009 | 20:34

Nog steeds gaat het te goed met de economie. en iedereen maar zeuren over de werkgelegenheid!! Werk is werk. Dus drukken die handel. Doe toch niet zo moeilijk, als je een eigenzaak hebt zullen alleen de sterksten overleven, dus dit bedrijf uiteindelijk waarschijnlijk niet. komt het toch nog allemaal goed



Reactie van Jonathan
03-07-2009 | 21:52

tjonge tjonge de halve 'homo gemeenschap' staat weer 'ns op z'n kop wanneer een homo(organisatie) zich ONTERECHT gediscrimineerd voelt! Hoe simpel kun je zijn om vanuit Nijmegen helemaal in Zeeland [waar de bijbelbelt begint] zo'n opdracht uit te willen besteden? Denk eens na zeg! hahaha Gelukkig zijn er ook nog bedrijven die principes hebben en niet voor geld elke klus oppakken. Er zijn genoeg andere bedrijven te vinden die wel die handdoeken willen bedrukken. Maar ja, moet je de dingen beter organiseren, even navraag doen, beter de planning in de gaten houden etc. En nu het bedrukken van die handdoeken niet gelukt is, krijgt dat bedrijf uit Zeeland de zwarte piet. Nogal amateuristisch werk van dat Gay Pink tournement. Hopelijk leren ze hiervan voor een volgende keer.
gr
Jonathan



Reactie van een gristen zoals jullie dat noe
03-07-2009 | 22:21

Beste mensen, Stel nou dat ik van mening ben dat het bedrijven van homofilie kwetsend is voor God, of om het wat zwakker uit te drukken, dat God daar verdrietig van wordt (dit is zeer makkelijk hard te maken vanuit de bijbel). God haat geen homo's , wel haat hij de daad van het praktiseren van homofilie, net als andere zonden zoals stelen, liegen, roddelen, noem maar op. Stel nou dat ik God echt wil dienen. Dan KAN ik toch niet anders dan NIET willen meewerken aan activiteiten die homofilie promoten. Waarom zou ik daarin dan niet in mijn waarde gelaten kunnen worden? Of is het zo dat homo's WEL uiting mogen geven aan hun standpunten en gristenen niet? Graag een zinnige reactie, want dit plaagt mij echt af en toe :-)



Reactie van Erik_
03-07-2009 | 23:34

Inderdaad, troostje, een disco of club is er voor iedereen maar niet altijd toegankelijk voor iedereen. Er is een deur beleid en bij clubs wordt wel vaker selectief gekeken wie ze wel en niet binnenlaten.
Aan john, goed dat je je eigen ervaring hier neerzet al was het maar om de zaken te vergelijken. Discriminatie is een woord die soms te vaak wordt gebruikt.
Aan Jonathan, ik vind het ook een 'fishy smell' hebben. Ik wil niet beweren dat SGSN het bewust gedaan heeft maar zo haal je natuurlijk wel de publiciteit.
Als laatst: gristen zjdn, het gaat niet over teksten als 'bareback promoten' of 'have fun in the darkroom'. De tekst is vrij onschuldig en is sport gerelateerd. Dus homofilie mag volgens jouw God maar homoseksualiteit niet. Dat respecteer ik ergens wel, toch wringt het dat jouw God geen homo's haat maar wel de daad maar jij zelf de interpretatie geeft dat meewerken aan een sport activiteit linkt aan homoseks??



Reactie van stoffer
04-07-2009 | 0:14

@gristenzoalsjulliedatnoe, Ach, ik zou die teks best op een t shirt willen drukken hoor als ik een bedrijf had die dat als dagelijks werk had, ook als homo zou het mij niet uitmaken.
Ik moet er wel gelijk bij zeggen dat ik een pesthekel heb aan hypocrite religieuzen.
ik zou nooit hakenkruisen en dat soort dingen drukken, en ook geen haat en antisemitisme.
maar iemand mag wat ik lekker vind, best een gruwel vinden, ik wil het ook inderdaad eventueel op een t shirt drukken, GOD VIND HOMOFIELIE EEN GRUWEL.
en dan geld vangen, en afleveren die handel.
ik zou ook best een T shirt kunnen drukken waarop staat, die GOD MOET WEL EEN EIKEL ZIJN!



Reactie van Herman N.
04-07-2009 | 2:49

We zouden de zaken ook kunnen omdraaien.
mijn gereformeerde ouders kochten vaak bij gereformeerde middenstanders, Katholieken kochten bij katholieke middenstanders. en dus bijna nooit bij de 'tegenpartij'.
Waarom zouden we als homo's en homo-organisaties niet prefereren bij homo-middenstanders te kopen?
Homomiddenstanders adverteren toch regelmatig in de homomedia en op internet.
Waarom zouden homo-organisaties de winst en de omzet van gristelijk-fundamentalistische middenstanders moeten vergroten.



Reactie van sjefGAY
04-07-2009 | 15:30

ik woord er een beetje veel moe van dat gezeik over HOMO´S WE ZIJN WIE WE ZIJN dus laten we elkaar eens acsepteren



Reactie van sjefGAY
04-07-2009 | 15:32

om wat we zijn



Reactie van delamordant
04-07-2009 | 16:29

Het is bijzonder eerbaar dat deze mensen een mening hebben en daar consistent naar handelen. Het zou mensonwaardig zijn om hen te verplichten hun eigen waarden en normen te verloochenen. Dat die mening, normen en waarden niet de mijne zijn is hier van geen belang. Ik zou het zelfs sterker willen stellen. Als een organisatie deze taak wettelijk wil pogen af te dwingen dan staat dat gelijk met een poging tot folteren zeker als men weet dat er voldoende alternatieven zijn, alternatieven die waarschijnlijk staan te springen om de opdracht te aanvaarden.



Reactie van
05-07-2009 | 17:42

De hier gespuide meningen zijn te idioot voor woorden. Er hoort niet gediscrimineerd te worden. De tekst op het Tshirt is niet politiek, maar betreft de naam van een sport-evenement. Ik wil niet verplicht worden uit te moeten gaan zoeken wie mijn geaardheid welgezind is.



Reactie van Martin
05-07-2009 | 18:20

Het hebben en uiten van een mening is iets anders dan het handelen volgens die mening. Handelingen volgens een mening mogen nooit de wet overtreden. Discriminatie = mensen in zelfde situaties anders behandelen. Homo's anders behandelen, ook al sluit dit aan bij je mening, is tegen de wet.



Reactie van Jaap
05-07-2009 | 19:43

Bijbel aannemen, in de fik steken en de as met een begeleidende brief terugsturen aan deze hufters.



Reactie van Jaap
05-07-2009 | 19:51

Ja, waar zijn nu al die mensen die altijd het katholieke Zuiden bekritiseren? Dit soort anti-homo taferelen komen altijd uit protestantse streken. Ik heb het gehad met die calvinististische hollanders, ik vertrek lekker naar het liberale Spanje waar mensen vrij zijn om te doen wat ze willen.



Reactie van wouter van acquoij
06-07-2009 | 1:13

Beste mensen allemaal
Ik lees al jullie verhalen over christen en religie ect.Als ik een produkt zou willen laten bedrukken met wat voor text dan ook is het voor een bedrijf de keuze wel of niet.punt uit klaar zoek dan gewoon verdernaar een welwillende ondernemer die het wel wil .
ik ken er wel een .
en wacht niet te lang met zeuren wel of niet het wordt er echt noet anders van .





Reactie van Martin @ wouter
06-07-2009 | 8:48

ik snap wat je zegt. Het is echter de weg van de minste weerstand en een kortetermijnvisie. Als een schaap over de dam is, volgen er (veel) meer. Als de wet is overtreden, dan aanpakken, niet wegkijken. Of het nu gaat om discriminatie of wat anders. Of het nu gaat over christenen of skinheads of heidenen of... etc. iedereen is gelijk, ook in het volgen van de wet.



Reactie van Stefan
06-07-2009 | 10:38

Het is de vraag waar de grens ligt. Zodra het om het enkele feit gaat dat ik homo ben "gay" of "pink" vind ik niet dat de opdracht geweigerd mag worden, en hoort de overheid mijn rechten te verdedigen.



Reactie van Arie
06-07-2009 | 12:05

Ik vind wel dat er een hetze tegen christenen gevoerd wordt door de homobeweging. Lekker in het nieuws komen en tegen christenen schoppen. Ik ben zelf vakfotograaf. Ik heb zelf een keer een trouwreportage afgesproken met een man. Later bleek het om een homo-stel te gaan. Dat heb ik ook resoluut afgekapt. Ik zit er echt niet op te wachten om zoenende mannen op de foto te zetten. Ik heb helaas geen commissie gelijke behandeling achter me aan gekregen maar was daar absoluut niet bang voor geweest. Ik ben ondernemer en als ik beslis iets niet te doen dan doe ik dat niet. Klaar!



Reactie van Albert
06-07-2009 | 12:16

Er zijn kennelijk mensen die denken de bijbel te kennen. Als ik de bijbel goed lees, lees ik dat Sodom en Gomarra verwoest zijn door o.a. de zonde voor homofilie (mannen die schandelijkheden met mannen begaan). Je kunt er wellicht wel van genezen worden als je ervoor openstaat. Bij de hieleprik kunnen ze afwijkingen in de geaardheid al constateren heb ik gelezen.



Reactie van troosje
06-07-2009 | 14:26

beste albert het bijbel gedeelde dat jij naar voren haalt met verwijzing naar homofilie is wel een verkeerde uitleg.

laat voorop stellen inderdaad daar was een sekueel vrijheid, alleen dat was niet de reden. vroeger in het oosten in de tijd van de bijbel stond gastvrijheid hoog in vaandag dat was daar ook niet te vinden.

naaste liefde was er ook niet. alles wat Gods opdracht was was er niet in de stad. dus om te zeggen dat alleen om homosekualiteit gaat nee totaal niet het gaat om totaal plaatje en daarin is een onderdeel het losbandigheid dat mannen met mannen deed en met vrouwen, vrouwen het zelfde



Reactie van troosje
06-07-2009 | 14:27

vaandag moet trouwens zijn vaandel



Reactie van Martin @ Albert
06-07-2009 | 17:06

1. lees de bijbel beter. In de steden vonden allerlei vormen van homoseksuele EN heteroseksuele losbandigheid plaats, zoals verkrachting. Dus als je met dit bijbelverhaal homosekualiteit wil veroordelen, veroordeel dan ook heteroseksualiteit. Of doe het goed en veroordeel seksuele normloosheid zoals verkrachting. Of doe het nog beter en veroordeel niet (zoals de bijbel jou vertelt)

2. Als men tijdens een (hiele)prik iets kan concluderen, is het nog niet een afwijking of ziekte, en ook niet automatisch geneesbaar. Voorbeeld: linkshandigheid wijkt af van de norm, is ook detecteerbaar, maar mn noemt het geen afwijking, noch geneesbaar. Waarom aanpassen wat God zo gemaakt heeft?



Reactie van Martin @ Arie
06-07-2009 | 17:17

Jij zei "Ik vind wel dat er een hetze tegen christenen gevoerd wordt door de homobeweging." Lees ff het artikel van vandaag over wat de katholieke kerk vindt van gay prides. er wordt zelfs een link gelegd met Nazi-Duitsland. Wie voert hier een hetze?



Reactie van jaja
14-07-2009 | 16:11

Zeg troosje, kruip jij lekker terug in je doosje! kOm nou even!

Men mag niet discrimineren,
klaar.



Reactie van hgsNLuAARSnnx
21-12-2011 | 15:04

This does look prmoisnig. I'll keep coming back for more.



   
Naam:
Bericht:
 
DVD Shop
Koop deze DVD nu in onze DVD shop!
>> klik hier
HomoTest
Gay Nieuws
Altijd actueel gay nieuws op je site. Simpel en gratis. >> klik hier
Gay op TV
Wat is er deze week voor leuks op TV! >> klik hier
Boeken Shop
Koop dit boek nu in onze boeken shop!
>> klik hier
E-Cards
Verstuur een gay- kaart via internet. Simpel en gratis.
>> klik hier
HomoHoreca.nl
HomoScoop
Hoe staan de sterren deze week voor jou?
>> klik hier
Muziek Shop
Koop deze CD nu in onze muziek shop!
>> klik hier
GaySite.nl ShirtShop
Nieuwsbrief
Elke keer verras- send! Het gratis E-Zine van GaySite.nl
>> klik hier
Nieuwe Links
Overzicht van recent opgenomen nieuwe linken.
>> klik hier