| Gay Nieuws

School stuurt homoleraar weg

16-05-09 | Basisschool De School met de Bijbel in het Gelderse plaatsje Emst heeft een leerkracht op non-actief gesteld. De docent van groep drie had het bestuur van de christelijke school meegedeeld dat hij homoseksueel is. Het bestuur van de basisschool vindt dat de geaardheid van de docent op gespannen voet staat met de grondslag en doelstellingen van de school en dat zijn dienstverband daarom niet kan worden voortgezet.

Dat staat in een brief van het schoolbestuur aan de ouders van de leerlingen die Omroep Gelderland vrijdag in handen kreeg. Een woordvoerder van de school bevestigde dat de leerkracht momenteel niet werkt, maar benadrukte dat van ontslag geen sprake is. Maar of de docent alsnog ontslagen wordt, of vrijwillig vertrekt, kon de school gisteren niet zeggen. "We beraden ons op de toekomst."

COC Nederland is geschokt door het nieuws en roept de Commissie Gelijke Behandeling op de zaak te onderzoeken. "Dat deze docent de grondslag van de school heeft onderschreven, kan geen rol spelen in dit ontslag. Want die grondslag onderschrijft hij waarschijnlijk nog altijd - deze man is heus niet van zijn geloof gevallen omdat hij homoseksueel is en met een andere man is gaan samenleven. Daar zit juist de spanning, daarover woedt volop het debat in reformatorische kring. Dat debat moet gevoerd worden en niet gemuilkorfd worden door zo'n docent tot ontslag te dwingen. Hier spelen ook nog grondrechten zoals het recht op een privéleven en het recht op arbeid", zegt Wouter Neerings, voorzitter van COC Nederland. "Een school heeft niet het recht om een leraar vanwege z'n seksuele geaardheid weg te sturen, ook streng-orthodoxe instellingen niet", zegt Neerings. COC zet ook vraagtekens bij de boodschap die de school hiermee wil uitdragen naar de leerlingen. Door de leerlingen van de school te laten zien dat een docent met een homoseksuele relatie geen les mag geven, brengt zij een boodschap van intolerantie over. Hoe kan een school zorgen dat haar leerlingen met respect over homo's praten als homo's geweerd worden? Hoe moeten homoseksuele leerlingen zich voelen in deze situatie?


| Reacties op dit artikel

Reactie van AAD10
16-05-2009 | 12:01

In een woord BELACHELIJK.

Dat zoiets in Nederland mogelijk is, is te gek voor woorden!!!!!



Reactie van Barend
16-05-2009 | 12:45

SCHANDALIG. De staat moet dat ontslag ongedaan maken en anderes alle staatsuitgaven en subsidies voor zo'n school onmiddelijk stopzetten. Het anti discriminatiebeginsel moet! voorrang hebben op geloofsprincipes, anders is dat helemaal niets waard.



Reactie van Bastiaan
16-05-2009 | 13:14

INDERDAAD: SCHANDALIG!!!
Direct dat schoolbestuur op non-actief zetten en een zware sanctie opleggen. Lichtpuntje is, dat deze school door de media in een kwaad daglicht wordt gesteld en dat zal de reputatie van die school zeker schaden. Persoonlijk vind ik dat ze die school meteen mogen sluiten en de leerlingen ergens anders onderbrengen.



Reactie van JAN
16-05-2009 | 13:23

Ja, en dat hebben we te danken aan radicale Gristenen en Protestanten zoals die school en anderen in Gelderland. Die plaats is ook gelegen in de bijbelbelt, u weet het wel, het gebied van Rouvoet, Slob en andere kompanen.

Goed, en nu ben ik benieuwd waar GroenLinks en de SP blijven met hun commentaar. Ook Plasterk moet deze school een tik op de vinger geven met een stevige hamer zodat dit een voorbeeld kan zijn voor andere scholen dit in de toekomst te laten en de wet re respecteren zoals die is. Zoniet, sluiten die handel.



Reactie van harrie
16-05-2009 | 14:22

Laten we eerst maar naar ons zelf kijken voor we met ons opgeheven vingertje naar het buitenland wijzen.Wacht nu op het moment dat fijn christelijke leraar van de openbare school wordt ontslagen,als niet geschikt voor leerlingen die niet geloven.



Reactie van monique
16-05-2009 | 14:29

Triest voor die man.
Triest voor dit land dat straks weer een boete moet betalen aan Europa omdat we de regels schenden.
Triest dat we met een regering in onze maag zitten die dit allemaal maar tolereert.
En vooral triest voor de kinderen die op die school zitten en die weten net als die meester te zijn, en die weten dat ze in een land leven waar ze vogelvrij zijn.




Reactie van Karel
16-05-2009 | 15:42

En wij willen wat roepen over wat er in Moskou gebeurd is? In eigen land mogen homo's nog steeds BIJ WET gediscrimineerd worden. Het is een grof schandaal dat deze regering zich aan mag trekken. Maar ja wat verwacht van je zo'n stelletje schijnheiligen met die griffo van een Harry Potter voorop!



Reactie van KuraiAnck
16-05-2009 | 15:43

Het eerste wat ik dacht toen ik dit artikel las was: "Slechte publiciteit is toch nog publiciteit". Dit besluit mag de meesten tegen de borst stuiten, maar het kan ook andere - gelijkgestemden - aantrekken. Onder het motto "Samen staan we sterker tegen de seculiere staat".

Een ander iets wat mij opviel was de opmerking dat het nog onduidelijk is of de leraar ontslagen wordt of vrijwillig zal opstappen. Het gevoel van druk bekruipt mij. Als de leraar zelf ontslag neemt, in hoeverre is dit 'vrijwillig' (zo vrijwillig als een ontslag kan zijn) of in hoeverre is de leraar onder druk gezet.

Simpelweg moet er een betere rechtsbescherming komen voor deze groep leraren.



Reactie van Argus
16-05-2009 | 18:14

Je kunt jezelf afvragen wat erger is:

1: openlijk in elkaar gemept worden in de straten van Moskou

2: de geniepige manier die door onze overheid gesanctioneerd wordt, waarmee ultra gelovigen elke keer er weer mee wegkomen homoseksuelen in dit land te discrimineren



Reactie van Wilhelmina
16-05-2009 | 18:31

Belachelijk dat dit nog in ons land voorkomt.
Maar het geeft wel te denken, de islamiten krijgen vaak de schuld maar ook de Christelijken in ons land zijn schuldig aan het discrimineren van mensen.
Laat men kijken naar de presaties van lerearen en niet naar het prive leven van iemand
Plasterk laat je zien en doe hier iets tegen.
Scholen die discrimeneren sluiten punt uit, discussies niet aangaan.



Reactie van yvon
16-05-2009 | 22:34

Wat is het christendom toch een hypocriet gebeuren!! De Heer heeft iedereen lief,toch?? Nou dat blijkt!! Walgelijk!!!!



Reactie van
17-05-2009 | 0:51

Misschien had de persoon een iets wat te strakke broek en een te laag gesneden hals t-shirt aan? Beladen met kettinkjes, armbandjes en oorbelletjes nee! ABSOLUUT GEEN HOMO, MISSCHIEN BISEKSUEEL???



Reactie van Leon
17-05-2009 | 2:49

Misschien is de persoon die het hier bovenstaande naamloze commentaar schrijft belast en beladen met allerlei vooroordelen.



Reactie van fidelio
17-05-2009 | 11:13

Maak álle religieuze/levensbeschouwelijke uitingen ondergeschikt aan art.1 vd grondwet (je weet wel; iedereen voor de wet gelijk) en je bent van een hoop gesodemieter verlost. Wánt, als je jezelf maar gelovig noemt, mag je alles en iedereen (onder het mom van godsdienstvrijheid) discrimineren, en vooral wanneer het ho/le/bi's betreft, maar, wanneer men discrimineert omdat de ander bijv. moslim, jood of katholiek is, dan mag het weer discriminatie weer niet............
Erg verwarrend en schandalig. Gelovigen dichten zich een bepaalde vorm van suprematie toe die ongekend hautain is.............Wanneer grijpen politiek en rechterlijke macht nu eindelijk eens radicaal en doortastend in??



Reactie van fidelio
17-05-2009 | 11:20

In '33-45 mochten joden niet naar school (en daar spreken we nu terecht schande van).
In door Taliban gecontroleerde gebieden mogen meisjes/vrouwen geen onderwijs volgen/geven, daar spreekt de Nederlandse regering terecht de bezorgdheid over uit.
Maar wanneer eigen burgers (en ach, het zijn toch maar homo's) door religieuze fanatici in eigen land worden gediscrimineerd, blijft het oorverdovend stil. (tot aan de verkiezingen waarschijnlijk, of tot aan de gaypride/parade, want dan komen sommige politici die nu zwijgen, weer "goede sier" maken.........)



Reactie van dre
17-05-2009 | 12:53

ombegrijpelijk dat. dat nog hier voor komt in nederland en wou zegen we leven in 2009 we gaan we heen vraag ik me af. is gewoon een middeleeuwse school..



Reactie van frank
17-05-2009 | 12:56

Laten we niet vergeten dat dit nog maar een topje van de ijsberg is. Ik woon zelf in de biblebelt en ik weet dat alle refoscholen (en politieke partijen met die grondslag) homo's nog steeds een verwerpelijk soort mens vinden. Niet te geloven, maar wel de bittere waarheid. Reden des te meer er flink tegen te blijven strijden.



Reactie van monique
17-05-2009 | 13:50

@fidello, alle religieuze/levensbeschouwelijke uitingen zijn ondergeschikt aan art. 1 van de Grondwet. Maar in Nederland zijn er mensen en groepen mensen die boven de wet staan en mensen voor wie de wet niet geldt. Ofwel gelovige hebben het recht om de wet naast zich neer te leggen, en homo's mogen blij zijn als de wet ook voor hen geldt.
Denk daar aan iedere keer als je naar de stembus mag: wie is hier mede verantwoordelijk voor.

Stemadvies voor Europa dit jaar: stem niet op een partij die nu in de regering zit, die partijen vinden dat christenen meer rechten hebben dan homo's.
GEEF JE STEM NIET AAN EEN PARTIJ DIE VINDT DAT DE STEM VAN EEN HOMO MINDER IS DAN DE STEM VAN EEN GELOVIGE.



Reactie van fidelio
17-05-2009 | 14:12

monique; ik vraag me af of vrijheid van godsdienst idd ongeschikt is aan art.1 vd grondwet. Ik denk nl van niet. Hóe is het anders te verklaren dat een openbaar ministerie geen actie onderneemt, wáárom je nu geen minister van onderwijs hoort (idd PvdA) maar hem wél zijn doorzichtige publicitaire aanwezigheid op de gayparade ziet bezigen.....Hoe is het anders te verklaren dat de politiek nu ook weer oorverdovend stil en afwezig is? (oja , europese verkiezingen, gaan over véél belangrijkere zaken dan discriminatie............)



Reactie van ate de boer drachten friesland
17-05-2009 | 15:37

ik vindt deze actie ronduit belagelijk voor woorden het zijn nu de leraren die met hun geaardheid uit de kast komem wat doen ze straks met de leerlingen die ook gay zijn worden die ook van school gestuurd ik vindt dat dit voor het gerecht uitgevochten moet worden want dit is je reiinst diskcriminatie hebben we allemaal te danken aan die gore christelijke partijen zoals het cda en gpv en de vedere kliek bah bah bah pprotten met die zooi.



Reactie van Frank
17-05-2009 | 17:48

De tijd van discussie is voorbij.
De enige manier om haat en discriminatie te bestrijden is de hufter die de christenen hun god noemen aan te pakken.

Het rottend lijk heeft z'n langste tijd gehad. Vernietig de goden.



Reactie van troosje
17-05-2009 | 23:12

dit artikel is een compleet,

want in eerste instantie is hij niet ontslagen omdat hij homosexueeel is hij heeft meedegedeeld dat die samen met zijn partner wou gaan samen wonen.

en kun je stellen van moet je daarvoor ontslaan ja dat is natuurlijk altijd de vraag.

vanaf zijn kant had die dit kunnen aanvoelen, als je voor een school werk als grondslag christelijk indentiteit. dan is het zowie bij somige scholen een relatie niet zo bespreek baar.

discriminatie tja of niet goed over naar gedacht van de leraar



Reactie van Herman N.
18-05-2009 | 1:07

Fidelio,
Ik vind,dat je Plasterk te neagtief inschat, hij doet nl. doet wel al het mogelijke, om de reformatorische scholen op dit punt onder druk te zetten.
Een paar weken geleden had hij alle 'refoscholen' nog een brief gestuurd.
Maar de CU en een gedeelte van het CDA ligt dwars. Balkenende vindt het wel best, die wil zijn vingers er niet aan branden, anders sneuvelt het 4de kabinet Balkenende. Hij stelt zich zg. op als neutraal tussen PvdA en de CU.
Hij kan uberhaupt geen regie voeren.
De regering is het niet eens op dit punt. Trouwens de minister van justitie is ook al een gristen, die weinig actie wil ondernemen t.g.v. homorechten.



Reactie van Herman N.
18-05-2009 | 9:55

Als de PvdA (en Plasterk in het bijzonder) het zó belangrijk vinden, dan snap ik niet dat ze zich indertijd zich zó hebben ringeloren door het CDA en de CU. En nu, wederom veel ferme taal, en de kans om eea goed te maken (en en zich dus voor de Europese verkiezingen eens goed te kunnen profileren)maar riskeren ze daarvoor een clash of zelfs een crisis?? Ik zie weinig daden, maar hoor veel blabla.



Reactie van fidelio
18-05-2009 | 12:16

excuus; ik heb verkeerde naam ingevoerd in het bovenstaande bericht. Bericht van 18-05, 9;55 uur is ook van mijn hand.



Reactie van KuraiAnck
18-05-2009 | 12:47

Beste Monique en Fidelio, Nederland kent geen prioriteiten in de grondwet. Artikel 1 is net zo belangrijk als Artikel 5 of 10, etc.

Best wel jammer, vind ik. De V.S. stelt wel dat hun artikel 1 belangrijker is dan Artikel 2 enz. Wellicht dat we dat nu juist wel zouden moeten overnemen.



Reactie van Herman N.@fidelio
19-05-2009 | 15:48

ik dacht al, op dat tijdstip slaap ik meestal en ik kan in mijn slaap het toetsenbord niet bedienen.
Maar inderdaad ik heb enige moeite met de karakterloosheid van Bos.
Maar ik vind de manier van handelen van Plasterk getuigen van grote klasse en dadendrang.



Reactie van fidelio
19-05-2009 | 22:54

Hóe goed ik die acties van Plasterk ook vind, waarom heeft men bij indiening van dergelijke wetten i eigen land de discriminatiemogelijkheden voor oa Gristelijken niet onmogelijk gemaakt, óf, waarom maakt men die nu niet ongedaan??



Reactie van fred
20-05-2009 | 0:40

waar maken we ons druk om? artikel 1 van de grondwet schakelt vrijhied van sexe gelijk met vrijheid van godsdienst. dus als de school uit emst (nota bene in goed overleg met de leraar) de leraar op non actief stelt, en hem geen les meer laat geven is veel erger dat als half nederland over de school heen valt en er schande van spreekt?
't is gewoon een gevolg van een vooraf duidelijk gecommuniceerd beleid, waar je je wel of niet mee verenigt. Zo ja kan je blijven, zo nee, moet je je conclusies trekken. ik vindt het nog redelijk van de school dat de betrokken leraar in dienst van de school kan blijven totdat hij een andere baan gevonden heeft. veel organisaties waar het omgekeerde zou plaatsvinden (een anti-homo in dienst van een homo organisatie) zouden niet zo coulant zijn



   
Naam:
Bericht:
 
DVD Shop
Koop deze DVD nu in onze DVD shop!
>> klik hier
HomoTest
Gay Nieuws
Altijd actueel gay nieuws op je site. Simpel en gratis. >> klik hier
Gay op TV
Wat is er deze week voor leuks op TV! >> klik hier
Boeken Shop
Koop dit boek nu in onze boeken shop!
>> klik hier
E-Cards
Verstuur een gay- kaart via internet. Simpel en gratis.
>> klik hier
HomoHoreca.nl
HomoScoop
Hoe staan de sterren deze week voor jou?
>> klik hier
Muziek Shop
Koop deze CD nu in onze muziek shop!
>> klik hier
GaySite.nl ShirtShop
Nieuwsbrief
Elke keer verras- send! Het gratis E-Zine van GaySite.nl
>> klik hier
Nieuwe Links
Overzicht van recent opgenomen nieuwe linken.
>> klik hier