|
| Gay Nieuws
|
|
Nederland
steunt homofobe regeringen
21-03-09 | Uit een interview met Minister
Koenders van Ontwikkelingssamenwerking
dat het Reformatorisch Dagblad vrijdag
publiceerde, blijkt onder meer dat Nederland
landen met een homofobe regering ontwikkelingshulp
geeft. Nog altijd riskeren in meer dan
tachtig landen homoseksuelen de cel
of zelfs de doodstraf. Aan zeventien
van die landen geeft Nederland ontwikkelingssamenwerking,
aldus het artikel.
Homoseksualiteit is in veel andere landen
"een groot taboe" en "een
zeer gevoelig onderwerp" schreef
Koenders in 2007 in een brief aan de
Kamer. De Adviesraad Internationale
Vraagstukken adviseerde het kabinet
eind vorig jaar dat Nederland zijn kijk
op mensenrechten niet aan andere landen
moet opdringen, maar diversiteit moet
respecteren. Landen moeten, zei de raad,
tot op zekere hoogte de ruimte hebben
om de universele mensenrechten op hun
eigen manier in te vullen, die past
bij hun religie, cultuur of politieke
traditie. Minister Koenders laat in
het interview weten dat hij niet gezien
wil worden als moderne kolonisator die
Afrikanen homoseksualiteit opdringt.
Dat andere landen zich verzetten tegen
zijn homo-emancipatiebeleid begrijpt
hij best. Maar hij gaat wel de discussie
aan, aldus Koenders.
Het kabinet probeert wereldwijd andere
landen zover te krijgen de strafbaarstelling
van homoseksualiteit af te schaffen
en heeft de bestrijding van homodiscriminatie
tot een van de zes prioriteiten in het
mensenrechtenbeleid verheven. "We
zien dat homoseksuelen wereldwijd veel
problemen ondervinden. Ze leven vaak
in de marge van de samenleving, zijn
bovengemiddeld vaak slachtoffer van
de aids-epidemie, hebben geen toegang
tot medische zorg, kunnen geen baan
vinden en krijgen geen respect. Voor
hen wil ik mijn nek uitsteken,"
aldus de minister. Dat beleid vergt
volgens Koenders overigens een behoedzame
aanpak. "We willen niets doen dat
contraproductief werkt of homo's in
gevaar brengt. Ik ga landen daarnaast
ook niet dreigen met intrekken van subsidie
als ze homodiscriminatie niet heel snel
beëindigen. We spreken ons uit
over discriminatie van homoseksuelen,
als het moet fors. Vanzelfsprekend houden
we daarbij rekening met de lokale context,
met de culturele waarden en normen in
een ander land. Die staan overigens
niet voor eens en voor altijd vast."
|
|
|
|
|
|
| Reacties op dit artikel
|
|
| Reactie van Leon |
21-03-2009 | 15:42
|
| Het artikel bericht dat de Christenunie en de SGP met stappen tegen discriminatie kunnen instemmen, maar niet met de bevordering van emancipatie. Je mag dus lief zijn voor de "homofiele medemens" en dat doe je door in actie te komen als men hem naar het leven staat. Je mag hem echter niet vooruit helpen om enig respect van zijn medemensen te verwerven. Dat is dus het standpunt van de regeringspartij Christenunie en van de oppositiepartij SGP. Waarvan akte ! |
| Reactie van JAN |
21-03-2009 | 20:36
|
| Ja Leon, en helaas is dat de naakte waarheid. |
| Reactie van Bertrand |
21-03-2009 | 21:09
|
Het is meer dan verwerpelijk dat homosexuelen in al die llanden niet vrij kunnen leven en zichzelf zijn.
Maar via contacten kan er eventueel toch iets in de vorm gesprekken komen.
Al die landen maar o peen z.g. zwarte lijst zetten en ze niets meer gunnen, daar help je zeker de homosexueel in die landen niet mee.
Het is heel complex allemaal. |
| Reactie van Twentenaar |
21-03-2009 | 22:10
|
Opnieuw etaleert de Partij van de Apartheid haar ware gezicht.
Want was het niet dezelfde - ooit progressieve - partij die rabiaat anti-apartheid (lees: discriminatie) in Zuid Afrika was? Ik kan me met de beste wil van de wereld niet herinneren dat de politieke voorgangers van Koenders zich daarbij -terecht- iets gelegen lieten liggen aan de 'locale context' of de toenmalige machthebbers ruimte lieten "de universele mensenrechten op hun eigen manier in te vullen, die past bij hun religie, cultuur of politieke traditie." |
| Reactie van Herman N. |
22-03-2009 | 2:33
|
Het is beter om via Niet-Gouvernementele Organisaties vrouwen- homo- en mensenrechtenorganisaties in die landen te ondersteunen.
Op die manier voorkom je, dat homo's en vrouwen het nog slechter krijgen en kan je er voor zorgen, dat die groepen bv. d.m.v. 'zelforganisaties' voor zichzelf kunnen opkomen. met fasciliteiten als computers, drukpersen, cursus over rechtsspraak en last but nog least ondersteuning bij rechtszaken. |
| Reactie van Herman N. |
22-03-2009 | 2:34
|
| het ware gezicht, dat twentenaar altijd weer toont, is dat van de betweter, die altijd de kant van de onderdrukker kiest. |
| Reactie van |
22-03-2009 | 4:39
|
| Kom op jongens, stonden jullie ook in de voorhoede w.b.t. qauntanomo |
| Reactie van Daan |
22-03-2009 | 6:02
|
| Ja, eigenlijk wel ja. Onze gedachten over deze regering zijn vrij unaniem; ze zijn laf, hypocriet en meten met twee standaarden. Ook hier tonen ze weer dat gezicht. Je moet je echter met ontwikkelingshulp afvragen of je dat als politiek middel moet gebruiken, het gaat namelijk niet om de regeringen maar om de mensen zelf, de armsten der armen die je met die ontwikkelingshulp wilt helpen. |
| Reactie van Erikje |
22-03-2009 | 9:31
|
Als minister is het bijna onmogelijk om je eigen partijstandpunten uit te dragen in beleid. Een goed voorbeeld is Verhagen die, als het gaat om buitenlands beleid, weinig laat merken van de CDA standpunten en binnen de regering zijn visie uitdraagt. Bij Koenders en Plasterk lijkt het alsof ze een eigen koers varen. Niet dat het mij persoonlijk irriteert omdat ze vaak iets verder gaan of zelfs iets afwijken van het officiële standpunt van de regering.
Het grote verschil is dat ontwikkelingshulp niet is voor de (homofobe) regeringen maar voor de bevolking. Geen hulp betekent dat mensen aan hun lot wordt overgelaten. |
| Reactie van Bas |
22-03-2009 | 12:23
|
Ik ben het helemaal eens met Bertrand, Hermans en Erikje.
Ik ben daarbij ook van mening dat een land/cultuur niet gedwongen moet worden om uit eigen donkere Middeleeuwen te stappen. De geest moet er van doordrongen zijn en dat kan niet afgedwongen worden wel geholpen.
|
| Reactie van harrie |
22-03-2009 | 15:29
|
| Moskee.s die hier het zelfde beweren als in die landen,krijgen hier toch ook subsidie,of moet de geest in dit land ook niet afgedwongen worden. |
| Reactie van Erik |
22-03-2009 | 17:40
|
| Nee Bertrand, het is niet complex. Ontwikkelingshulp staken aan landen die de mensenrechten schenden, is een vanzelfsprekende keus. Als een regering de rechten van inwoners schendt, kan je er donder op zeggen dat al dat geld ook ergens anders terecht komt dan bij de inwoners. Twee goede redenen om de geldkraan dicht te draaien naar ieder land dat de mensenrechten schendt. Nu meteen! |
| Reactie van JAN |
23-03-2009 | 0:01
|
| Heel verstandige woorden van Erik. |
| Reactie van JAN |
23-03-2009 | 0:03
|
| Maar ook dat is helaas PvdA politiek. Het ene zeggen en het andere doen omdat ze niet voor hun standpunten uit durven komen. Ja, je weet maar nooit of de Gristenunie en het CDA daar weer tegen in verweer komt. Zou ik ook doen als je al bij voorbaat weet dat de derde parij, de PvdA dus, zo zwak is als een rietje in deze coalitie. |
| Reactie van Herman N. |
23-03-2009 | 2:31
|
Het is helemaal niet vanzelfsprekend om ontwikkelingshulp aan homofobe en mensenrechtenschende regimes te staken.
Je moet eenvoudig proberen via onafhanklijke organisaties hulp te bieden.
Zoals ik hierboven al aangaf aan homogroepen, vrouwengroepen en mensenrechtengroepen.
Maar Erik en Jan staan helemaal onverschillig ten opzichten van de mensen, die onderdrukt worden.
Vooral Jan probeert hier zijn rechtse anti-PvdA-standpunten te promoten en als dat ten koste van onderdrukte groepen elders moet, dan moet dat blijkbaar zo.
Ik ben geen PvdAstemmer, maar ik vind, dat ontwikkelingshulp belangrijk en noodzakelijk is, om mondiale ontwikkelingen te sturen en ook om te voorkomen, dat alle vluchtelingen naar Europa komen. Leer een mens zelf vissen, dan hoet ie zijn hand niet op te houden. |
| Reactie van JAN |
23-03-2009 | 7:47
|
Ja, en dat "vissen" hadden ze al jaren geleden moeten leren, maar we houden het liever bij pappen en nathouden. Daar komt ook nog bij dat veel ontwikkelingsgeld verdwijnt in de zakken van de regimes in die landen om daar vervolgens weer wapens van te kopen en oorlogen te voeren. Goed voorbeeld Ethiopië. Straatarm land en toch oorlog voeren met buurlanden. Dan ben je in mijn beleving niet goed wijs.
En ook dat land word gesteund door Nederland. Dus heeft niets te maken met onverschilligheid rechts anti PvdA standpunten.
Eerst je eigen straatje aanvegen en dan pas andere straten. We hebben een grote muil in dit land over andere landen terwijl er heel veel te doen is in dit land. Maar misschien heeft Herman N ook wel oogkleppen op en een gigantische plaat beton voor zijn hoofd. En ja Herman N, ook ik vind ontwikkelingshulp redelijk nodig maar met mate en zekers NIET met landen dat de mensenrechten, dus ook die van homo's, niet respecteert en/of naleeft volgens internationale verdragen. Hebben die landen die verdragen niet zullen ze die moeten accepteren en zodanig handelen. Het is allemaal zo simpel maar salonsocialisten denken daar kennelijk anders over.
Opiniepeiling Gaykrant onder de lezers leert mij ook dat 98% zegt te stoppen met ontwikkelingsgeld te pompen in landen als die landen homofoob gedrag vertonen/cq promoten. Dus wat dit met rechts en anti pvda gedrag te maken heeft ontgaat mij. |
| Reactie van JAN |
23-03-2009 | 7:56
|
En kom nu niet met excuses van "Ach ja de Gaykrant". Dat is te simpel geredeneerd. Je hoort ook vaak "ach ja, de Telegraaf", of Ach ja Het Parool.
Zelf lezen, zelf luisteren, je eigen ogen en oren te kost geven wat er leeft in je omgeving en daarbuiten. Mensen spreken, organisaties aanhoren etc etc. Geloof me, dan is er heel veel te doen in dit land maar we maken ons druk om landen dat de mensenrechten niet eens respecteerd laat staan het woord kunnen spellen. Verander de wereld, maar begin bij jezelf is nog steeds een waardevol spreekwoord. |
| Reactie van JAN |
23-03-2009 | 8:16
|
| Rectificatie: Opiniepeiling moet niet zijn Gaykrant maar Gaysite uiteraard. |
| Reactie van monique |
23-03-2009 | 15:12
|
| Je hoeft geen ontwikkelingshulp aan regeringen te geven. Er zijn allerlei organisaties (Rode Kruis, Artsen zonder Grensen, Fair Trade, Intervolve, enz.) die onafhankelijk zijn en die hulp geven aan arme mensen. Geef die geld en draai de subsidiekraan voor foute regeringen dicht. |
| Reactie van Erikje |
23-03-2009 | 17:31
|
JAN,
Het is onbegrijpelijk waarom jij je afvraagt waarin iemand klaagt over je anti-PvdA standpunten. Je reactie van 23-03-2009 | 0:03
verwijt je JUIST deze partij met een volstrekt irrelevante reden als het gaat over dit topic.
Alsof nu ineens in dit kabinet Koenders geld geeft aan arme landen en dat daarvoor nooit gebeurde.
Is er een link dat 98% van de Gaysite opinie zegt te stoppen met ontwikkelingsgeld te pompen in landen als die landen homofoob gedrag vertonen/cq promoten?! Ik kan het nergens vinden ... |
| Reactie van Herman N. |
24-03-2009 | 15:23
|
Ik vraag me af, wie hier echt een plaat voor zijn kop heeft, maar in mijn visie ben jij het toch Jan, die een plaat van gepantserd metaal voor je kop hebt.
Argumenten heb je niet, en reageren op argumenten van anderen doe je al bijna nooit.
Het dondert jou inderdaad helemaal niet, of homo's en vrouwen door currupte mensenrechtenschendende regimes onderdrukt worden.
Dat je hulp geeft aan onderdrukte groepen, wil juist zeggen, dat het geld niet bij de corrupte regimes terecht komt.
Maar jij luistert alleen naar je eigen grijsgedraaide grammofoonplaatje.
|
| Reactie van JAN |
24-03-2009 | 21:36
|
Wat is het toch moeilijk om goed te lezen ERIKJE. Op de homepagina/indexpagina van deze site staat een poll met als titel:
"Nederland moet hulp aan homofobe ontwikkelingslanden stop zetten".
Las het verkeerd maar er staat toch echt 78%, ipv de mijn geschreven 98%, die vinden dat het stopgezet moet worden.
@ Herman N. Neen je hebt helemaal gelijk. Het dondert mij helemaal niets. Er is zat werk in dit land te verrichten en dat heeft bij mij voorrang. Simpel. En dat heeft niets met plaat beton te maken, in mijn geval dan, maar eerder dat ik op kom voor de rechten van een ieder die in dit land anders wenst te leven dan het stereotype achtige saaie hetero leventje. Wat ze in verweggistan of ergens in donker Afrika uitspoken moeten ze lekker zelf weten. Dat doet mij geen ene bal.
Niet bij corrupte regimes? Kongo, Zimbabwe, Ghana, Turkije, Marokko.....nog even doorgaan?
|
| Reactie van Herman N. |
25-03-2009 | 0:52
|
het wil er bij jou niet in, dat je EN in eigen land broodnodig werk kan verrichten EN tegelijkertijd onderdrukte groepen homo's en vrouwen in dictaturen kan ondersteunen,ZONDER dat de corrupte regimes zelf het geld in eigen zak kan steunen.
Maar enfin, je zit nu eenmaal in de Wilders-hoek met je door en door egoistische instelling. |
| Reactie van Erikje |
25-03-2009 | 6:42
|
JAN,
Je komt TE vaak en TE veel met excuses als 'ik heb het verkeerd gelezen'.
Vanuit de EU ontvangen diverse instanties ook 'ontwikkelingsgeld' om de homo emancipatie te bevorderen.
Verder, het kabinet heeft 10 miljoen extra uitgetrokken voor het bevorderen van de homo emancipatie. Als het niet niet door de PvdA komt, komt het vast van het CDA, sterker, de CU ;-) |
|
|
|
|
|