|
| Gay Nieuws
|
|
COC
actief in Polen
28-01-09 | Een team van COC Midden-Gelderland
heeft van 21 januari tot 25 januari
de Poolse stad Lublin bezocht. Het team
was daar om mee te denken over de mogelijkheid
tot oprichting van een lokale homobelangenorganisatie.
Lublin ligt in het Oosten van Polen
in de provincie Lubelskie. De bevolking
is overwegend katholiek en staat in
meerderheid afwijzend tegenover homoseksualiteit.
De provincie Gelderland heeft in het
kader van haar Jumelage met de provincie
Lubelskie in Polen het COC een subsidie
toegekend. Deze subsidie is bestemd
om aandacht te kunnen besteden aan de
positie van homoseksuelen, lesbiennes,
biseksuelen en transgenders in de provincie
Lubelskie.
De afgelopen maanden is door het team
Lubelskie het bezoek aan Lublin zorgvuldig
voorbereid. Er zijn via internet en
via COC Leiden, dat ook actief is in
Polen, de nodige contacten gelegd. Door
het team Lubelskie is in samenwerking
met de lokale contacten een bijeenkomst
voorbereid die afgelopen donderdag heeft
plaatsgevonden. Het COC en een tweetal
Poolse belangengroeperingen (KPH en
Lambda) hebben presentaties gegeven,
welke werden gevolgd door korte presentaties
van een lokale, meer culturele organisatie
Homo Faber en van de jonge socialisten.
Vervolgens is in kleinere groepen doorgepraat
over de huidige situatie in Polen, de
noodzaak van een homobelangenorganisatie
in Lublin en hoe dat te bereiken. De
bijeenkomst bleek een enorm succes te
zijn; er waren ruim 60 belangstellenden
op af gekomen, waar vooraf op 20 tot
30 personen was gerekend.
Aangezien de bijeenkomst samenviel met
een werkbezoek vanuit de provincie Gelderland
was er ook een delegatie namens hen
aanwezig. Naast de Commissaris van de
Koningin, de heer Clemens Cornielje,
waren ook een drietal Statenleden en
de beleidsambtenaar voor internationale
betrekkingen aanwezig. De heer Cornielje
heeft de aanwezigen toegesproken en
hen een hart onder de riem gestoken.
De provinciale delegatie was erg tevreden
over het verloop van de avond en vond
dit project erg goed passen in de doelstelling
van de jumelage om mensen met elkaar
in contact te brengen.
Alle aanwezigen waren van mening dat
er in Lublin een homobelangenorganisatie
moet komen en een plek waar men elkaar
kan ontmoeten en zichzelf kan zijn.
De tweede dag zijn ruim 30 mensen weer
bijeengekomen en is besloten om een
KPH afdeling in Lublin op te richten.
Alle aanwezigen hebben zich als vrijwilliger
opgegeven en er is een tijdelijk bestuur
benoemd dat de oprichting van de afdeling
verder uit gaat werken. Homo Faber heeft
de afdeling KPH Lublin voorlopig onderdak
aangeboden.
Het plan is opgevat om op zaterdag 14
februari, Valentijnsdag, ruchtbaarheid
aan de oprichting van KPH Lublin te
geven door de organisatie van een feest.
COC Midden-Gelderland zal op deze zaterdagavond
ook aandacht schenken aan deze bijzondere
gebeurtenis in Lublin. Andere activiteiten
die tijdens de bijeenkomst zijn genoemd
zijn het instellen van een telefoonnummer,
het uitbrengen van een nieuwsbrief,
een filmfestival, de bouw van een website
en een gesprek met de gemeente Lublin.
COC Midden-Gelderland zal in het kader
van de Jumelage betrokken blijven bij
de ontwikkelingen op homogebied in de
Provincie Lubelskie. Er zijn inmiddels
duurzame contacten gelegd en het is
de bedoeling dat medio 2009 een afvaardiging
vanuit Lublin wordt uitgenodigd door
COC Midden-Gelderland.
|
|
|
|
|
|
| Reacties op dit artikel
|
|
| Reactie van mau |
28-01-2009 | 18:09
|
| dankjewel voor jullie goede werk! |
| Reactie van Floris |
28-01-2009 | 21:25
|
Hopelijk draagt het vruchten.
Ik heb zelf in Poznan de indruk gekregen dat gays qua homosexualiteit in Polen in een politiestaat leven.
Politie die de enige cruiseplek terroriseert, gesloten gayclub etc.
|
| Reactie van Herman N. |
29-01-2009 | 15:20
|
Dit is een van de bestaansredenen van het COC. Naast het opkomen voor belangen van homo's in Nederland ook de positie van homo's elders versterken.
Daar betaal ik terecht mijn lidmaatschapsgeld voor. |
| Reactie van JAN |
30-01-2009 | 11:54
|
| Opkomen voor de homo's in eigen? Dat is bij voorbaat al de mop van 2009. Ik lag weer helemaal onder de tafel van het lachen Hermen N bij deze door jouw veronderstelde ideologie. Het COC gaat liever naar andere landen toe met het haantjes gedrag omdat er hier niets meer te doen is, denken ze. Ledenaantal loopt dramatisch terug vanwege de treugkerende rotzooi die ze creeren m.u.v. Noord HollandNoord, die er nog iets leuks van proberen te maken met vele enthousiaste medewerkers. Anders dan dat is het COC een vriendenclubje aan het worden die niet meer kan doen dan toekijken hoe het op sommige vlakken het in dit land vreselijk mis gaat en dan je pijlen richten op Polen is niet alleen dom maar ook hooghartig en dat siert het COC zeker nu niet. |
| Reactie van AAD10 |
30-01-2009 | 17:25
|
Natuurlijk mag/moet het COC ook oog hebben voor wantoestanden in andere landen, maar het COC is er in de eerste plaats voor de wantoestanden in Nederland.
Er kan tegenwoordig heel veel via het iternetverkeer......dus geld verspillen aan reizen over en weer, vind ik zonde van mijn geld. |
| Reactie van Herman N. |
31-01-2009 | 2:58
|
Natuurlijk is het COC er in de eerste plaats om voor homo's in Nederland op te komen en voor dialoog met andersdenkenden en religieuze organisaties.
Het COC heeft al enige ervaring met het helpen opzetten en fasciliteren van homo-organisaties in andere Oost-Europese landen, overigens met steun, ook fiancieel, door de ambassades in die landen.
Ik zou niet weten, waarom we de vrijheid, die we hier hebben niet als exportartikel naar andere landen, waar onderdrukking plaats vindt, aan de man brengen.
En dat jij, Jan hier laatdunkend over moet doen, tja, dat zegt meer over jouw geknakte, gekrenkte en gefrustreerde persoonlijkheid, dan over mensen binnen het COC, die nog idealen hebben en homo's elders in de wereld te helpen voor zich zelf op te komen. |
| Reactie van JAN |
31-01-2009 | 16:50
|
Herman N. Teneerste ben ik een zeer openhartig figuur, misschien wel te openhartig voor sommigen en ik ben absoluut niet de door jouw benoemde geknakte, gekrenkte en gefrustreerde persoon. Sterker nog, ik ben heel optimistisch, maar niet over het COC. Maar goed dat ben ik al jaren niet omdat ik toch e.e.a gehoord en vooral gezien heb. Ja, we hebben vrijheid in dit land. Nog wel Herman N.
En dat ze wantoestanden zoals verwoord door AAD10 aankaarten kan ik me nog iets bij voorstellen, maar die snoepreisjes naar o.a. Polen is helemaal niet nodig. Ze kunnen beter de bijbelbelt in dit land eens aanpakken want daar komt helemaal niets van terecht. En zo zijn er tal van activiteiten in eigen land waar men zich op zou kunnen storten. Polen, een van de meest onvriendelijkste homolanden in dat gedeelte van Europa.
Dan hebben we ook nog Bulgarije, Roemenie, Estland, Litouwen....al die songfestivallanden die al hebben gedreigd dat homo's zich "normaal" moeten gedragen in Moskou. Al die haatdragende en homofobe landen moeten op Europees niveau aangepakt worden niet met een snoepreisje hier en een snoepreisje daar. Simpel. Toch?
|
| Reactie van Herman N. |
01-02-2009 | 3:38
|
je weet niet, waar je het over hebt, als je dat soort werk 'snoepreisjes' noemt.
Ik vind, dat je reaktie het borreltafelniveau niet overstijgt. |
| Reactie van Herman N. |
01-02-2009 | 3:46
|
Trouwens Jan, het gaat er niet om, dat we alle SGP-stemmers en Staphorsters homovriendelijk moeten maken, want dat lukt niemand.
Zo is het ook onmogelijk, om de huidige Poolse regering en de volgende Poolse regeringen de komende 20 jaar homovriendelijk te maken, het gaat er om, de Poolse homo's te helpen een eigen beweging op te zetten en voor zich zelf op te komen. En daar kan het COC, gezien hun expertise, goed mee helpen.
De Poolse homo's hebben ca. veertig jaar onder een communistische dictatuur geleefd, die na 1989 overgegaan is in een Roomse dictatuur, die zogenaamd een demokratie is, maar niet voor homo's.
Dus een beetje meelevendheid en hulp zou niet gek zijn. |
| Reactie van JAN |
02-02-2009 | 11:18
|
| sorry ben wat dom |
| Reactie van |
02-02-2009 | 17:01
|
| GEWELDIG VAN HET COC |
| Reactie van |
02-02-2009 | 17:03
|
Ben in Polen geweest. Poznan leuke sauna en leuke gaybar. Warschau ook verschillende saunas en leuke gaybars.
Krakau ook heel spannend.Maar het COC kan er nog veel doen. |
| Reactie van |
02-02-2009 | 17:06
|
| Lublin ben ik geweest, tegen de grens met Oerkaiene. Goed van het coc om de homos daar een rugensteun te geven |
| Reactie van Jeffrey |
02-02-2009 | 20:12
|
Leuk positieve reacties te lezen op onze activiteiten in Polen. Ondanks dat er in Nederland ook nog best problemen aan te pakken zijn is de situatie in Polen (en dan vooral in het streng katholieke Lublin) niet vergelijkbaar. De verhalen die ik daar gehoord heb zijn meer dan erg! Jammer dat JAN er zo negatief over schrijft. Eigelijk zou je eens mee moeten en het met eigen ogen moeten zien. Snoepreisje? Wel even vrije dagen opnemen van je werk en meebetalen aan de verblijfkosten daar JAN!
|
| Reactie van jurien |
03-02-2009 | 12:19
|
Hoe zit het met de onontwikkelde gebieden hier in Nederland?
Er heerst nog stees SCHIJNTOLERANTIE.
Onze medemens helpen is elders, maar zorg eerst dat het THUIS de boel in orde is, voordat je een ander helpt.
Ik heb altijd geleerd, eerst zorgen dat het jezelf goed afgaat, zodat je een andere nog beter kan helpen!! |
| Reactie van Herman N. |
04-02-2009 | 15:34
|
We hebben in Nederland nog altijd een zeer bevoorrechte positie, wat betreft vrijheid en mogelijkheden ons te ontplooien.
Met andere woorden, het gaat hier ongelooflijk veel beter, dan in Oost-Europese landen.
Als je dat ontkent, dan ben je of dom of kwaadaardig.
Natuurlijk hebben we hier de biblebelt met zijn achterlijke folklore, een gereformeerde regering, die tegengas geeft, en de moslims, die deels betrekkelijk agressief is.
Maar we hebben hier wel wettelijk vastgelegde rechten, we kunnen er open voor uit komen, dat we homo zijn en we hebben veel homouitgaansgelegenheden.
Dat hebben de homo's in Polen allemaal niet.
Ze hebben daar zelfs geen recht om te zijn wie ze zijn.
De regering is roomser als de paus, de politie is tegen homo's, etc.
Ons COC heeft de expertise en de ervaring, om de homo's in Polen te helpen, om een organisatie op poten te zetten en te fasciliteren, om voor homo's op te komen, zowel in geestelijke zin als in juridische zin.
Wat kunnen homo's in Nederland, gelet op de grote voorsprong, die wij hebben, daar toch tegen hebben? |
| Reactie van J.acobus |
07-02-2009 | 22:32
|
Helemaal eens Herman N ,alleen vind ik het in Nederland ook wat achteruitgaan met de acceptatie van Homo,s .
Ik vond hem zo,n jaar of 10 terug nog on top .
Wordt minder , en je hebt gelijk hoor als Homo in Polen heb je geen leven .
Nu met de EU zullen we velen werklui krijgen uit de Oostbloklanden , en zullen er velen blijven wonen in Nederland .
En dat zijn ook geen Homoliefhebbers hoor ! ik werk namelijk in mijn beroep veel met Poolse Mensen , en die moeten zowiezo niets hebben van homosexuelen .
Dus laten wij hier eerst maar waken over onze vrijheden ! . |
| Reactie van Herman N. |
08-02-2009 | 2:39
|
Ik ontken ook niet, dat onze vrijheden onder druk staan, vooral door de die bibelbeltpartij, die nu in de regering zit.
maar ik denk, dat we EN onze verworven vrijheden moeten bewaken EN in Europees verband onze vrijheden aan homo's in bv. Oost-Europa moeten overbrengen/cq. homo's daar ondersteunen.
Als homo's in Oost-Europa hun rechten kunnen verzilveren, zal dat een opsteker zijn voor het funktioneren van de demokratie in die landen, hetgeen de demokratie in heel de unie weer op hoger plan tilt.
Let wel, de Poolse homo's moeten het opnemen tegen de Roomse partijen in eigen land EN de paus, die daar d.m.v. chantage en intrige grote invloed heeft.
|
|
|
|
|
|