| Gay Nieuws

Lesbiennes uit schaduw gayscene

20-01-09 | Stichting FemFusion organiseert met steun van de overheid vijf debatten over de diverse aspecten van de lesbische emancipatie. Woordvoerder Le Verleun: "Het is hoog tijd dat lesbische en biseksuele vrouwen hun eigen geluid laten horen en uit de schaduw van de homo-emancipatie stappen." Verleun is medeoprichter van FemFusion, een Nederlandse community websites voor lesbische vrouwen: "Emancipatie van homoseksualiteit is te veel de zaak van homoseksuele mannen geweest. Vrouwen die van vrouwen houden hebben zich daaraan ondergeschikt gemaakt, waardoor het lijkt alsof er bijna geen lesbische vrouwen zijn. Dat beeld klopt niet, kan ik je verzekeren!"

FemFusion formuleert haar eigen visie op de emancipatie van lesbische en biseksuele vrouwen. Een visie die bestaat uit de vijf thema's: 'emancipatie van de lesbische vrouw binnen de homoseksuele doelgroep', '(on)zichtbaarheid van de lesbische doelgroep', de 'veiligheid van deze groep', de 'seksuele stigmatisering van de lesbische geaardheid' en 'specifiek onderzoek naar lesbische en biseksuele vrouwen'.

Minister Plasterk heeft inmiddels de visie opgenomen als speerpunt in zijn Homonota 2008 – 2011. Volgens Verleun een mijlpaal: "Voor het eerst worden lesbische vrouwen erkend als afzonderlijke doelgroep, in plaats van te balanceren op een vaag grensgebied tussen homo- en vrouwenemancipatie." Volgens FemFusion ontstaat nu ruimte voor verbetering van de positie van lesbische en biseksuele vrouwen in ons land. En dat is nodig, betoogt Verleun: "Het imago van de lesbische vrouw is lang niet zo sterk en dynamisch als zij zelf is." Eerstvolgende stap: het organiseren van het project 'Lesbisch Debat'. Elke maand een debat over een van de vijf thema's die FemFusion formuleerde, te beginnen in februari. Verleun: "Het eerste debat gaat over 'onderzoek'. Doel van de debatten is het belichten van de diversiteit binnen de lesbische gemeenschap. Het is goed de kennis van en over lesbische en biseksuele vrouwen te vergroten en dit te laten volgen door nieuw beleid." Elk debat is achteraf te zien op www.lesbischdebat.nl.


| Reacties op dit artikel

Reactie van J.acobus
20-01-2009 | 16:30

Men vergeet dat Lesbienes veel beter geaccepteerd worden dan twee kerels .

Bij mij op mijn werk hebben we Timmermannen en zo nu en dan ook een Timmervrouw , bouwvakkers hebben daar totaal geen moeite mee .

Maar oh wee als er een homotimmerman zou werken ,en ze wisten het ,werd hij zowiezo in elkaar getimmerd of weggetreiterd .



Reactie van J.
20-01-2009 | 16:38

Wat ik bedoel met Timmervrouw ! , dat ze tot nu toe allemaal Lesbisch waren .



Reactie van Sandy
20-01-2009 | 21:22

Jacobus. Wat een onzin zeg! Die zogenaamde acceptatie lijkt alleen maar zo omdat wij onzichtbaar zijn! Sommige mannen vinden twee vrouwen samen geil ja. Maar niet zodra het een serieuze relatie blijkt te zijn en/of wanneer een lesbo vrouwelijk en aantrekkelijk is. En hetero vrouwen doen er ook vaak moeilijk over. Ik heb dikwijls genoeg met discriminatie te maken gehad om dit te weten.



Reactie van Sandy
20-01-2009 | 21:26

Een mannelijke pot die bijvoorbeeld in de beveiliging of in de bouw werkt wordt vaak wel geaccepteert ja. Maar ga als aantrekkelijke vrouwelijke lesbo maar eens als secretaresse werken. Dan wordt er wel anders gereageerd. Ik heb er zelf persoonlijk ervaring mee. Dus alsjeblieft zeg! Oordeel niet te snel



Reactie van Sandy
20-01-2009 | 21:49

O ja, en ik noem mezelf liever gay. Omdat het woord lesbisch altijd met sex geassocieerd wordt en niet met lifestyle. Wij worden gewoon nog steeds niet ècht serieus genomen.



Reactie van Bryan
20-01-2009 | 22:22

"Lesbiennes uit schaduw gayscene", staat er...
Nou, de meeste potten die ìk ken zijn zo dik, dat het meestal de homo's zijn die in de schaduw staan!



Reactie van Bert
20-01-2009 | 22:23

Jacobus ik ben homo en metselaar en op mijn werk heeft niemand daar een probleem mee.Je oordeelt dus veel te snel en te algemeen.



Reactie van Grootloge
20-01-2009 | 22:27

Ik ben ook metselaar, vrijmetselaar om precies te zijn, maar mijn collega's behandelen mij als een broeder en die heb ik allemaal ingewijd in het vak.



Reactie van Herman N.
21-01-2009 | 1:54

Bryan geeft voor de verandering eens weer, hoe beperkt het blikveld van veel homo's is en vooral hoe ook homo's kunnen generaliseren.



Reactie van Erikje
21-01-2009 | 13:34

Zoveel aandacht voor minderheidsgroepen ;-)
Een goed teken, een prima signaal van Plasterk en voor de dames onder 'ons' een terechte erkenning. Als het gaat om homo emancipatie merk je dat, met name Plasterk, zijn eigen koers vaart en zich weinig laat leiden door enig religieus belang van dit kabinet.



Reactie van J.acobus
21-01-2009 | 17:18

@Bert ik zit al dik 20 jaar in de bouw en de eerste openlijke bouwhomo moet ik nog tegenkomen .
En dames bij jullie ligt het probleem toch echt minder diep als bij mannen ! en daar blijf ik bij !! .



Reactie van J.acobus
21-01-2009 | 17:20

@grootlogge ingewijd ? .



Reactie van J.acobus
21-01-2009 | 17:32

@Sandy als ik zo al je berichtjes is naleest ben je een ze*kpot .
ik werk zelf al 20 jaar in de bouw , van stucadoorsmaatje tot zelfstandige heb mij altijd normaal gedragen ,nooit gesproken over mijn sexualiteit, (ik vraag ook niet hoe mijn collega,s het met hun vrouw doen.) dat gaat ze niks aan .
En sommigen twijfelen ook wel , maar ze stellen er nooit vragen over , en wat dat betreft heb ik mijn werk mijn prive ga goed met mijn buren om , ik gaat goed met mijn familie en schoonfamilie om ,goed met onze kennissen , ik ben dik tevreden zo, en zo wil ik het houden .



Reactie van Chris
21-01-2009 | 19:22

Kan er hier niet eens een fatsoenlijke discussie gevoerd worden zonder dat er over 'homo's vs lesbo's' gesproken wordt of over het uiterlijk van al dan niet te dikke 'manwijven' of gelijk gescholden, zoals J.acobus? Gee, wat een niveau zeg .. Jammer, want het is een interessante discussie en een goed initiatief.



Reactie van fidelio
21-01-2009 | 20:39

Bryan: is dat nou nodig, zo'n opmerking?
Maakt niets uit of men lesbisch of homo is: feit is , dat je van iemand van hetzelfde geslacht houdt, en er zowél discriminatie plaats vindt tegen lesbieennes als tegen homo's, en dat we ipv elkaar te beledigen, elkaar beter zouden respecteren en accepteren, dan sta je veel sterker naar de buitenwereld toe.



Reactie van J.acobus
21-01-2009 | 20:57

Gescholden ? beetje overdreven hoor Chris , ik geef gewoon mjn manier van denken hierover .
Wat is jouw mening trouwens "over deze interessante discussie ? .
Misschien mag je als beloning, een fijn weekendje mee potten bakken .



Reactie van Herman N.
24-01-2009 | 1:51

pottenbakken is een eerbaar beroep. Daar valt niet mee te spotten.(jammer dat je op deze site geen nonverbale tekentjes kan plaatsen, waarmee je ironie of een knipoogje aangeeft)
Trouwens op oude Griekse potten en vazen staan mooie erotische voorstellingen.



Reactie van Sandy
28-01-2009 | 17:39

Jacobus. Dus ik ben een zeikpot?? Waarom? Omdat ik je van repliek dien!
En wat betreft die andere reactie over dat alle potten dik zouden zijn. Nou ik niet hoor. Ik ben slank, vrouwelijk en aantrekkelijk. Duzzz....we moeten elkaar steunen lijkt mij.



Reactie van Sandy
28-01-2009 | 17:44

Ik ben het compleet eens met Fidelio. Dat is nou eens een verstandige reactie. Maar ja, daar moet je wel voor kunnen denken hè Jacobus.



Reactie van J.acobus
28-01-2009 | 20:56

Waar moet ik nou precies aan denken Sandy ? je overdrijft gewoon een beetje . En beledigen doe ik hier niet, dan zou ik mijzelf ook naar beneden halen .
Een ding weet ik wel ! De gemiddelde mannelijke homo heeft het moeilijker dan jouw Lesbische geaardheid .

En Herman pottenbakken kan tot zeer eenvoudig tot zeer moeilijk, daag .



Reactie van J
28-01-2009 | 21:03

En Sandy dat jij jezelf zo mooi vindt ,noemt men een ijdeltuit .
God hoe moet dat als je straks 50 bent ! schoonheid vergaat ,toch ?



Reactie van Sandy
29-01-2009 | 15:44

Beste Jacobus. Ik begrijp niet hoe jij erbij komt dat een homo meer last kan hebben van discriminatie dan een lesbo. Leef jij wel in dezelfde maatschappij als mij?! En ik vind mezelf niet supermooi ofzo. Ik probeer alleen maar aan te geven dat niet iedere lesbo dik en lelijk is. Dat generaliseren niet klopt! Snappie...



Reactie van Sandy
29-01-2009 | 17:43

Maarre Jacobus. Tot slot. Ik heb nog een goeie tip voor jou. Als jij niet gediscrimineerd wilt worden dan moet je, net zoals zoveel lesbo's doen, gewoon lekker veilig en onzichtbaar in de kast blijven zitten! Of je wordt kapper. Dat kan natuurlijk ook nog!



Reactie van Sandy
29-01-2009 | 17:47

Hoe vaak ik al niet gehoord heb. Ik heb geen last van discriminatie want ik praat niet over mijn privé-leven. Fucking onzin is dat! Gewoon een uitvlucht om de werkelijkheid niet te hoeven erkennen.



Reactie van Maud
30-01-2009 | 15:12

Inderdaad Sandy als je vrouwelijk, slank & aantrekkelijk bent, je bent niet de enige Sandy,dan heb je het inderdaad behoorlijk moeilijk, en moet je voor jezelf een weg zien te vinden. Ben 44 jr. dus loop al wat jaartjes mee. Kop op maak je niet te druk en leef lekker je eigen leventje. Groetjes.



Reactie van J.acobus
30-01-2009 | 23:57

Ik heb hier allang aangegeven dat dit wel kan , maar je doet maar zielig hoor Sandy ,heb ik verder geen last van .
Je bent slecht te volgen ook je vindt jezelf aantrekkelijk ! En nu weer niet en kapper ,nee daar ben jij eerder goed voor .
Homo,s op kantoor ,dat werkt ook best goed hoor ! Homo,s in de horeca hebben ook geen problemen . Waarom heb jij ze dan wel .
Het is maar net hoe jezelf overkomt ! Daar heb jij meer problemen mee ,als ik je zo hoort .



Reactie van J.acobus
31-01-2009 | 0:07

Dus nog even kort Sandy alle Homo,s en Lesbo,s hebben het moeilijk ! .

ik geloof dat jij en ik al blij mogen zijn hier in Nederland te wonen , wees blij dat je niet in Polen of Rusland bent geboren , want dan had je van mij zomaar gelijk gehad .



Reactie van J.acobus
31-01-2009 | 0:26

De laatste Gay Pride nog gezien Sandy .
Daar waren mensen uitgenodigd , uit de Oostbloklanden ,Lesbiennes en Homo,s ,die lui wisten niet hoe ze het hadden ! Toen ze uitgenodigd waren op de Amsterdamse Grachten , hun verbazing was weerzinwekkend ,dat dit allemaal kon, in Holland .
Lieve schat, denk daar nou is even over na .

Nou, welterusten en morgen gezond weer op .




Reactie van Sandy
31-01-2009 | 16:16

Jacobus. Hè hè eindelijk heb je het begrepen! Ik probeer jou de hele tijd al duidelijk te maken dat het niet uitmaakt of je nou man of vrouw bent! Dat je het inderdaad allebei lastig kunt hebben. En natuurlijk is Rusland of Polen niet te vergelijken met Nederland. Maar ook in Nederland woont niet iedereen in het tolerante Amsterdam. Wat dacht je van gays (m/v)die wonen op het platteland van Drenthe, Brabant of Groningen. Dat is echt anders dan Amsterdam hoor.



Reactie van insibigue
11-05-2011 | 11:12

Bedankt voor de interessante informatie



   
Naam:
Bericht:
 
DVD Shop
Koop deze DVD nu in onze DVD shop!
>> klik hier
HomoTest
Gay Nieuws
Altijd actueel gay nieuws op je site. Simpel en gratis. >> klik hier
Gay op TV
Wat is er deze week voor leuks op TV! >> klik hier
Boeken Shop
Koop dit boek nu in onze boeken shop!
>> klik hier
E-Cards
Verstuur een gay- kaart via internet. Simpel en gratis.
>> klik hier
HomoHoreca.nl
HomoScoop
Hoe staan de sterren deze week voor jou?
>> klik hier
Muziek Shop
Koop deze CD nu in onze muziek shop!
>> klik hier
GaySite.nl ShirtShop
Nieuwsbrief
Elke keer verras- send! Het gratis E-Zine van GaySite.nl
>> klik hier
Nieuwe Links
Overzicht van recent opgenomen nieuwe linken.
>> klik hier