| Gay Nieuws

Geen blote mannen bij homonieuws

28-11-08 | De NOS Ombudsman heeft laten weten dat de NOS nieuwsberichten over homoseksuelen in het vervolg niet meer vergezeld zullen laten gaan met beelden van de Canal Parade. De ombudsman kreeg klachten over de stigmatiserende foto's die steevast bij homo-gerelateerde berichten staan.

Ton van Brussel, de NOS Ombudsman, schrijft dat de NOS hoofdredactie middels een interne memo de redactie vraagt hier voorzichtig mee om te springen. In de memo wordt een kort onderwerp over geweld tegen homo's besproken. "Daarbij lieten we onder andere beeld zien van de Gayparade. Het is niet voor het eerst dat we dat zo doen in soortgelijke onderwerpen. Een zeer merkwaardige en foutieve keuze. En ook een keuze die bij veel kijkers ergernis oproept, zo blijkt uit mails. Beide onderwerpen hebben niks met elkaar te maken," vindt de NOS bij nader inzien. "Het is een keuze die ergernis oproept, omdat wij hiermee homoseksualiteit gelijk zouden stellen aan deze uitingen. Veel homo's herkennen zich daar in het geheel niet in. Sterker, ze willen er niks mee te maken hebben. Om een collega te citeren: we gaan toch ook geen paaldansen laten zien bij een onderwerp over geweld tegen vrouwen?"


| Reacties op dit artikel

Reactie van mij
28-11-2008 | 15:48

Hè, hè, eindelijk eens een beetje verstand !!!



Reactie van Mitchel
28-11-2008 | 15:55

Hè hè, dat werd tijd. Goede beslissing, nu de RTL- en SBS-zenders nog.



Reactie van Leon
28-11-2008 | 16:35

Het werd tijd dat ook de NOS afstand neemt van het in stand houden en bevorderen van vooroordelen over homo's. En ja: nu de andere zenders nog. Ook het artisten- en relnichtengehalte kan wel wat minder op de TV.



Reactie van Ron
28-11-2008 | 16:36

Helemaal mee eens, geen kwaad woord van mij over het gaypride feestje en een blote vent zie ik ook graag, maar niet in deze context.



Reactie van Willem J
28-11-2008 | 16:50

Wanneer men nieuws brengt over problemen met Antilliaanse jongeren laat men toch ook niets steeds alle bloot foto's zien van het zomer carnaval waar de gehele Antilliaanse gemeenschap half bloot de meest obscene bewegingen lopen te maken.

Altijd wanneer het over de homo gemeenschap gaat, liet men foto'van de gay pride optocht zien.

Net of dat, dat de gehele homo scene is, belachelijk gewoon, en zeer discriminerend, de Telegraaf doet het precies hetzelfde.



Reactie van Bertrand
28-11-2008 | 17:27

Dat onderwerpen ergernis oproepen doet niet ter zake. Eenzijdigheid en berichten met clicé's die een vertekend beeldgeven zijn juist schadelijk.
Ik prijs de uitspraak van de ombudsman. Maar laat hij dan ook gelijk even naar de TV. kijken op zondagmorgen. Je wordt echt misselijk in de vroege ochtenduren van al die religieuze diensten. En laat ik nu proefondervindelijk hebben vastgesteld dat nu juist dat slecht is voor geest en gemoedsrust.
Aan het werk ombudsman, zou ik zeggen.



Reactie van Wilhelmina
28-11-2008 | 19:24

Ben blij dat men tot dit besluit is gekomen, nu nog de zenders die hier nog geen gehoor aangeven.
Ben het dus helemaal eens met Leon.



Reactie van Sond
28-11-2008 | 23:06

Een erg goed en erg verstandig besluit.
En nou de homo's zelf nog...
Kappen met die jaarlijkse nichtenparade zou ik zeggen! Dat steeds meer homo's afstand nemen van dat achterlijke blote nichten gedoe is veelzeggend.



Reactie van
29-11-2008 | 0:44

Ja en nee. Geen nieuws is geen nieuws.
En foto's / beelden van gewone homo's zijn waarschijnlijk te gewoon, niet spectaculair genoeg voor de media.



Reactie van tjonge jonge
29-11-2008 | 3:16

lekker naakt, moet terug, homo's vertegenwoordigen in het openbaar wat 90 procent van de Nederlanders in het geniep doet, het is gewoon te confronterend voor de smallheads...



Reactie van
29-11-2008 | 12:01

Wanneer wordt er nu eens 'openlijk' aandacht besteed aan BISEKSUALITEIT? En over HOMO-JONGEREN, die zichzelf BISEKSUEEL noemen!!!!!!!!!!



Reactie van Bertrand
29-11-2008 | 13:24

Wel onbekende van 12.01 uur. Ik zou zeggen begin er eens mee.



Reactie van Herman N.
29-11-2008 | 15:37

Wat is er nu eigenlijk erg aan een boot met mannen, zoals op bijgaande foto vertoond wordt?
Ik denk, dat het vunzige denken in het hoofd van vele homofoe beschouwers zit.
dus we zien vanaf volgend jaar in de berichtgeving alleen nog maar een boot met kleinburgerlijke homo's in terlenkapak, die onopvballen staan te zijn?
Dan kan ik net zo goed bij de ingang van C&A of kreymborg gaan staan.
Gaan we ons aanpassen aan de CU-gristelijke moraal van de gristelijke kindervriend en schaamhaarschouwer minster Rouvoet?



Reactie van JAN
29-11-2008 | 21:36

Praten we hier over blote mannen, dus in adamskostuum, of half naakt. Geheel bloot heb ik al jaren niet gezien. En ik ben ook wel benieuwd wie of wat de klagers waren. Half naakt met keurig een slipje aan is niet bloot. Dus waar hebben we het hier over. En al die blote tieten die ze met het Zomercarnavel in Rotterdam te koop lopen? Mag dat dan wel, maar omdat het homo's betreft komen er plotseling klachten. Weer de wereld op zijn kop.
Waanzinnige maatregel waar de NOS nog in mee gaat ook terwijl die onpartijdig zegt te zijn.



Reactie van Herman N.
30-11-2008 | 1:22

zo zit het niet helemaal, beste Jan.
Er zijn zelfs steeds meer kleinburgerlijke homo's, die zich de kritiek van de burgerlijke criticasters aantrekken en menen, dat ze zich van de gayparade moeten distantieren.
Er zijn zelfs steeds meer angsthazerige homo's, die tegen kleinburglijke criticasters zeggen, nee ik ben niet zoals die homo's van de gaypride. Dat heet zelfcensuur, maar ik noem het laf.



Reactie van JAN
30-11-2008 | 10:05

Nee Herman N, niet helemaal wellicht maar ik zit er niet ver vanaf...of wel?

Dat er steeds meer kleinburgerlijke homo's bestaan is absoluut zeker. Zeker ook die homo's die braaf iedere zondag in de kerk zitten en aan moet cq wilt horen hoe fout en ziek wij homo's zijn en nog instemmend meeknikken ook. Angsthazen zijn dat die in mijn beleving geen knip voor de neus waard zijn, maar een flinke oorvijg verdienen hoe belachelijk ze zichzelf maken. Homo zijn is inderdaad niet alleen maar de botenparade, de gaygames, Gaypride, Leatherpride en die talloze feesten die de revue gepasseerd hebben maar is ook een wereldje van respect en waardering en acceptatie dat je homo bent. Als je niet kan respecteren of accepteren dat je nu eenmaal homo bent laat een ander die dat wel is en ook accepteert ook in die waarde zou ik zeggen. Sluit je dan aan mij refoanders of welke andere radicaal clubje dan ook. Maar veruit de meesten, en dat weet ik zeker, vinden al die feesten en prides best leuk. Maar omdat er weer een paar hun bek open trekken en gaan klagen, moet de deur of zo je wilt, die kast weer op slot. Belachelijk en zeer gestoort zijn die personen die dat hebben aangekaart als storend"" en mag van ganze harte hopen dat de andere omroepen hier niet in mee gaan.



Reactie van Thanks
30-11-2008 | 13:16

Thanks. Blij mee.
Ik kwam zelf een keer in beeld bij de NOS over een nieuwsitem over de toename van HIV onder homosexuelen..en jawel..dansend op een boot. En bedankt:)



Reactie van rubio
30-11-2008 | 22:32

Ik blijf er bij : Hetero's zien nu eenmaal graag wat voor hun vreemd is.
Daarom zal de media toch altijd dit soort blote dingen laten zien.
Geld ,en kijkcijfers etc.etc.. en sensatie. Homootje kijken.



Reactie van Erikje
01-12-2008 | 0:24

Goed dat de NOS daarop is gewezen. Het nieuwsitem met de beelden sloeg inderdaad helemaal nergens op. Maar zo zijn er meerdere nieuwsitems waarbij grote bedenkingen zijn bij de getoonde beelden: als oudjes in het nieuws komt zie je beelden over bejaardentehuizen en rollators, de gehandicapten in rolstoelen, de bijstand moeders in armzalige woningen, de studenten die feesten en bier zuipen en ga zo maar door. Bevestigd dit de stigma over deze (minderheids) groepen? Vaak wel! Wanneer niet? Als je behoort tot deze groep.
Uiteindelijk gaat het om de integriteit en de nieuwswaarde van het bericht, beelden hebben een secundaire betekenis.



Reactie van JAN
01-12-2008 | 7:56

We hebben het hier over bloot beste mensen. Waar gaat deze zinloze discussie over. Er is geen bloot meer tijdens de canalparade. Bloot is in mijn beleving poedelnaakt. Niet meer niet minder. Een blote torso is voor mij 100% bloot. Waar zit deze meneer van de NOS over te mierenneuken. De NOS is er ook als de kippen bij als bij mooi de stranden vol liggen van vrouwen met ontbloot bovenlijf. Is dat ook naakt? Neen. Topless. Gaan we dat nu ook verbieden of niet meer uitzenden? Zo kunnen we ook wel Bevrijdingsdag niet meer uitzenden omdat er altijd een groep is die zegt dat niet te hoeven vieren. Gaan we ook Koninginnedag niet meer uitzenden omdat een groepje anti die oranje heisa is met veel lawaai en gezuip? Gaan we ook de SINT niet meer uitzenden omdat allochtonen straatschoffies de hulpklazen met alles en nog wat bekogelen? Wat is dit voor een land aan het worden vraag ik me weleens af. Ik vraag me af welke idioten gestigmatiseerd zijn in deze. Moeten hetero's zijn, want het zijn toch vooral hetero's die al die regeltjes bedenken.



Reactie van JAN
01-12-2008 | 7:57

Rect."Een blote torso is voor mij NIET 100% bloot".



   
Naam:
Bericht:
 
DVD Shop
Koop deze DVD nu in onze DVD shop!
>> klik hier
HomoTest
Gay Nieuws
Altijd actueel gay nieuws op je site. Simpel en gratis. >> klik hier
Gay op TV
Wat is er deze week voor leuks op TV! >> klik hier
Boeken Shop
Koop dit boek nu in onze boeken shop!
>> klik hier
E-Cards
Verstuur een gay- kaart via internet. Simpel en gratis.
>> klik hier
HomoHoreca.nl
HomoScoop
Hoe staan de sterren deze week voor jou?
>> klik hier
Muziek Shop
Koop deze CD nu in onze muziek shop!
>> klik hier
GaySite.nl ShirtShop
Nieuwsbrief
Elke keer verras- send! Het gratis E-Zine van GaySite.nl
>> klik hier
Nieuwe Links
Overzicht van recent opgenomen nieuwe linken.
>> klik hier