|
Sinds
enkele dagen wordt er in de media geroepen
dat antioxidanten kankerverwekkend zijn.
De Volkskrant kopte 'Anti-oxidanten helpen
kanker groeien' terwijl Nova het in de
aankondiging van haar uitzending van 20
augustus hield op 'Antioxidanten bevorderen
kanker. Dat zou door Harvard-wetenschappers
zijn aangetoond. Lekker, geef je kapitalen
uit aan vitaminepillen die je tegen allerlei
onheil moeten beschermen, blijken ze giftig
te zijn!
Maar is het waar?
Wetenschappers voegden een dosis specifieke
antioxidanten toe aan tumorcellen in
zeg maar - een kweekschaaltje. Die tumorcellen
bleken langer dan normaal te overleven.
Dat is boeiend, zeker als je een geleerde
bent die de mysteries van tumorcellen
en antioxidanten wil ontrafelen. Maar
voor simpele vitamineslikkers zoals jij
en ik is dit onderzoek volkomen irrelevant.
Proeven met menselijke cellen in het laboratorium
zeggen weinig over het gedrag van die
cellen in het menselijke lichaam. Daar
worden ze immers omringd door gezonde
cellen en hebben ze het complete immuunsysteem
tegenover zich, om maar iets te noemen.
In wetenschappelijke kringen is het daarom
een doodzonde om fundamenteel laboratoriumonderzoek
te vertalen naar negatief of positief
gezondheidsadvies. Maar in journalistieke
kringen geldt die erecode niet.
Veel journalisten draaien op een mengsel
van drank, nicotine en cafeïne en
kennen een arbeidsethos gedrenkt in deadlinestress.
Tijdens mijn opleiding aan de School voor
de Journalistiek begin jaren tachtig,
hielden de docenten ons leerlingen
niet zonder enige trots voor dat
de gemiddelde levensverwachting van een
journalist 55 jaar was. Wij vonden dat
wel stoer en spannend, live fast, die
young... Twintig jaar later zien veel
van mijn collega's een bierbuik, een hartkwaal
en een raspende hoest dan ook als een
teken van grote professionaliteit; en
kijken de meeste reporters met grote argwaan
en scepsis naar mensen die juist lekker
gezond zijn en daar het nodige voor doen.
Dit verklaart deels de gretigheid waarmee
'serieuze' media als Nova en de Volkskrant
de Harvard-studie aangrijpen om eens flink
paniek te zaaien onder gebruikers van
voedingssupplementen. Verder is het natuurlijk
komkommertijd.
Maar kun je de pillen met antioxidanten
nu maar beter laten staan of niet? Als
je dat wil weten, moet je kijken naar
studies die gedaan zijn met mensen. Hier
alvast een sterk voorbeeld: Ruim 13.000
Fransen tussen de 35 en 60 jaar slikten
gedurende zeven en een half jaar een placebo
of een pil met vijf verschillende antioxidanten
(bètacaroteen, vitamine C, vitamine
E en de mineralen selenium en zink). Aan
het einde van de studieperiode bleek de
pil ten opzichte van de placebo het aantal
gevallen van kanker bij mannen met 31
procent te hebben teruggedrongen en de
algehele sterfte met 37 procent. De studieresultaten
werden in 2004 gepubliceerd. Bij mijn
weten besteedde Nova er toen geen speciale
uitzending aan en haalde De Volkskrant
geen spectaculaire kop uit de kast.....
Volgende keer meer over antioxidanten.
|