|
|
|
|
|
|
Bescherm je prostaat (2)
|
|
De
prostaat is de zwakste schakel in de mannengezondheid:
bij een op de dertien mannen ontstaat daar
ooit een tumor. Prostaatanker kan je dood
betekenen, of erger, het kan tot incontinentie
en impotentie leiden... Gezond eten en supplementen
slikken zijn de aangewezen strategieën
om het risico op deze drama's te verkleinen.
Uit diverse studies blijkt bijvoorbeeld
dat mannen die veel tomaten en van tomaten
afgeleide producten eten, beduidend minder
kans op prostaatkanker hebben. Vermoedelijk
is dit vooral aan de stof lycopeen te danken.
Opmerkelijk is dat je lichaam deze antioxidant
het beste opneemt uit tomaten die verhit
zijn geweest. Daarom geven ketchup, tomatensap
en tomatensoep een betere prostaatbescherming
dan rauwe tomaten. Lycopeen wordt nóg
beter opgenomen als je het combineert met
wat vet. Plakken tomaat op z'n Zuid-Europees
in olijfolie bakken is dus niet alleen een
weldaad voor de smaakpapillen, maar ook
voor je prostaat.
Regelmatig vis eten is ook een goede manier
om je prostaat voor rampspoed te behoeden.
Uit een Amerikaans onderzoek bleek dat onder
mannen die de meeste visvetzuren in hun
bloed hadden, het minst vaak prostaatkanker
voorkwam. Ben je geen grote viseter? Dan
kun je het gehalte aan visvetzuren in je
bloed prima tot gezond niveau opkrikken
door capsules met gezuiverde visolie te
slikken. Verder biedt het eten van veel
groente en fruit en weinig rood vlees volgens
een reeks studies een algemene bescherming
tegen kanker en dus ook tegen kanker in
de prostaat.
Maar voor de optimale prostaatbescherming
kom je niet onder de aanschaf van een aantal
voedingssupplementen uit. Bijvoorbeeld vitamine
D3. Er is inmiddels zo'n stortvloed van
aanwijzingen dat deze vitamine in het algemeen
tegen kanker en dus ook tegen prostaatkanker
- beschermt, dat een potje met D3-pillen
op de toilettafel van elke man thuishoort.
Daarnaast is een stevige multi met antioxidanten
onmisbaar. In een Franse studie kregen ruim
vijfduizend mannen gedurende acht jaar dagelijks
een neppil of een supplement met de antioxidanten
vitamine C, E, beta-caroteen, selenium en
zink. Het supplement bleek de kans op prostaatkanker
bij gezonde mannen met veertig procent verlagen...
Maar de onbetwiste superster onder de prostaatbeschermers
is sinds jaar en dag het mineraal selenium.
Volgens onderzoek onder 58.000 Nederlandse
mannen hadden degenen met een hoog seleniumgehalte
in hun lijf een dertig procent lagere kans
op prostaatkanker dan degenen met een laag
gehalte. Zou extra selenium slikken het
risico van prostaatkanker dus verkleinen?
Waarschijnlijk wel. Bij een onderzoek van
1983 tot 1993 onder ruim 1300 mannen, kwam
onder degenen die dagelijks 200 microgram
selenium slikten, 69 procent minder prostaatkanker
voor.
Het beschermende effect van selenium blijkt
extra sterk te zijn als je het samen met
vitamine E inneemt. Vandaar dat je in de
schappen van vitaminewinkels veel 'prostaatformules'
tegenkomt die selenium met E combineren.
Maar pas op met vitamine E. Wat weinigen
weten, is dat 'vitamine E' een verzamelnaam
is voor acht verschillende stofjes: 4 tocoferolen
en 4 tocotrienolen. Als je vitamine E gaat
slikken, zorg dan dat je een supplement
te pakken krijgt dat deze acht varianten
van E bevat. In de meeste vitaminepillen
zit helaas slechts één type
vitamine E, in de vorm van d-alfa-tocoferol.
Door langdurig slechts deze ene vorm van
E te slikken, kun je een tekort creëren
aan een andere vorm van vitamine E, namelijk
d-gamma-tocoferol. En laat een tekort aan
d-gamma-tocoferol nou in verband staan met
een verhoogde kans op prostaatkanker...
Door hier geen rekening mee te houden, liep
een belangrijke studie naar prostaatkanker
waarschijnlijk mis. Voor de Selenium and
Vitamin E Cancer Prevention Trial (SELECT)
slikten 3500 mannen gedurende 5,5 jaar selenium
en E zonder enig effect. Toen dit
resultaat onlangs bekend werd gemaakt, hebben
heel wat mannen boos en teleurgesteld hun
pillen met selenium-plus-vitamine E in de
prullenmand gegooid. Dat was wat voorbarig.
Een deel van de proefpersonen van SELECT
had namelijk ruim vijf jaar lang selenium
plus vitamine E in de vorm van d-alfa-tocoferol
geslikt.... Het beschermende effect van
selenium werd zo wellicht teniet gedaan
door het gecreëerde tekort aan d-gamma-tocoferol.
Als je supplementen slikt, doe het dan goed,
is de les die je uit dit onderzoek kunt
trekken. |
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
|