| Gay Nieuws

ChristenUnie en EnscheGay in gesprek

24-09-03 | Vorige week hebben delegaties van de ChristenUnie Enschede en Stichting EnscheGay 2004 (i.o.) met elkaar gesproken over Roze Zaterdag, die volgend jaar op 26 juni in Enschede wordt georganiseerd. Het initiatief voor dit gesprek kwam van de ChristenUnie, die na de publiciteit rond Roze Zaterdag zich nader wilde laten informeren over dit evenement (>> GaySite.nl berichtte eerder). Uit het gesprek bleek dat het de intentie van de organisatoren van Roze Zaterdag is dat het evenement zich zal afspelen binnen de grenzen van het aanvaardbare. Roze Zaterdag heeft van oorsprong het karakter van een protest- en bewustwordingsactie. Hoewel de positie van homoseksuelen in deze tijd een stuk is verbeterd, wil de organisatie middels Roze Zaterdag blijven benadrukken dat zij een volwaardige plaats in onze samenleving verdienen.

In een gezamenlijke persverklaring van EnscheGay en de ChristenUnie verklaart laatst genoemde dat dat zij zich heeft laten informeren om te voorkomen met een ongefundeerd standpunt naar buiten te treden. Zij wil, aldus de persverklaring, op een waardige manier duidelijk maken hoe ze tegenover de homobeweging staat. "Homoseksuelen verdienen in onze samenleving bescherming, maar al te vaak worden zij vanwege hun geaardheid gediscrimineerd. God keurt homoseksuele relaties ondubbelzinnig af maar Hij heeft mensen lief, ook homo's," aldus Jan van der Graaf, fractievoorzitter van de ChristenUnie in Enschede.

De ChristenUnie heeft op zich geen bezwaar tegen een feest van en door homo's in de stad. Wel vindt de ChristenUnie dat daarbij de grenzen van de openbare eerbaarheid in acht genomen moeten worden. De ChristenUnie overweegt op de bewuste zaterdag 26 juni 2004 op een waardige wijze uiting te geven aan haar visie op het homovraagstuk. Zij denkt aan een openbare bijeenkomst, waarin christenen laten zien hoe zij willen omgaan met de homoseksuele medemens.

Beide partijen hebben uitgesproken met wederzijds respect kennis genomen te hebben van elkaars visie en hebben tevens afstand genomen van de wijze waarop de Stadspartij Enschede de publiciteit heeft gezocht rond Roze Zaterdag. (>> GaySite.nl berichtte eerder) ChristenUnie en EnscheGay hebben afgesproken hun activiteiten op elkaar af te stemmen.


| Reacties op dit artikel

Reactie van Ron rt
24-09-2003 | 11:10

Een goed begin. Dat de CU het afwijst was te verwachten, maar zo bewijzen ze op een respectabele manier met hun standpunt om te kunnen gaan.



Reactie van Zeeuwsebear
24-09-2003 | 11:21

Christelijk zijn , je naasten lief hebben, dus maak er maar een gezellige boel van.



Reactie van A'dam
24-09-2003 | 11:58

"God keurt homoseksuele relaties ondubbelzinnig af". Misschien wordt het tijd dat God ook eens aanschuift aan tafel om met de billen bloot te gaan? Na 2000 jaar wordt het wel eens tijd voor de oude man om iets ruimdenkender te worden?
Dit blijft ondubbelzinnig al eeuwen het argument voor christenen, joden en islamieten om zich achter te verschuilen en hun homofobie kenbaar te maken.
God heeft zelf homosexualiteit uitgevonden en keurt uiteraard homosexuele relaties goed.



Reactie van Bas
24-09-2003 | 12:40

Zullen we dan volgende keer een foto van het stadhuis van Enschede bij een bericht over Enschede plaatsten en niet die van Deventer? Thanx



Reactie van Ben Hof
24-09-2003 | 12:51

de Stichting EnscheGay 2004 i.o., organisatie van de Roze Week in Enschede (20 t/m 26 juni 2004)zijn benieuwd naar reacties.
ook staan we open voor suggesties, opgave, info e.d. voor de roze zaterdag 26 juni 2004.
deze kun je kwijt op:

rozeweek2004@hotmail.com

Ben Hof,
initiatiefnemer EnscheGay 2004
St. EnscheGay 2004 i.o.



Reactie van guus
24-09-2003 | 16:29

De God van de CU keurt homoseksuele liefde af, mijn God doet dat niet. Mijn God is er één, die mij het vermogen heeft gegeven lief te hebben. Of dat zich nu uit in een man-vrouw relatie of in een man-man of vrouw-vrouw relatie. Zo is mijn God toevallig. En als de CU het heeft over respect, wil ik dat ook van ze krijgen, niet onder bepaalde voorwaarden.
Ik heb respect voor het standpunt van de CU, maar heb het er absoluut NIET mee eens. En dat laatste wordt vaak ten onrechte met elkaar in verband gebracht: respect = het ermee eens zijn. Nee dus! Dus... laten we elkaar de ruimte geven en wat respect hebben voor elkaar. De liefde moet van twee kanten komen :-)



Reactie van skinhead
24-09-2003 | 17:11

"hoe zij willen omgaan met de homosexuele medemens"....alsof we een stel patienten zijn.........stelletje gristenstakkers met hun slavenmoraal!



Reactie van ondeugend jongentje
24-09-2003 | 17:22

Je zou eens moeten weten hoe veel van die CU types ik in mijn klanten bestand had ;-)




Reactie van DutchECK
24-09-2003 | 17:41

Ik lees hier een erg goed standpunt van de ChristenUnie. Ondanks dat de Bijbel duidelijk zegt dat homoseksualiteit een zonde is, realiseert de CU zich dat homoseksualiteit inmiddels bij de samenleving hoort. Ik vind dat er twee soorten Christenen zijn: Christenen die de Bijbel als absolute waarheid beschouwen en zij die de algemene boodschap aannemen (liefde voor de medemens). Het verheugde mij dan ook zeer om te lezen dat de ChristenUnie bij de tweede groep behoort.



Reactie van Skinhead op DutchECK
24-09-2003 | 18:06

Zucht..de CU is een samensmelting van het GPV en de RPF, vertegenwoordigend een uiterst bekrompen kruideniersgristendom dat met medemenselijkheid waarachtig NIETS van deon heeft.



Reactie van Jurgen
24-09-2003 | 20:40

Waar bemoeien die schijnheiligen zich toch altijd mee !!! Laat ons toch ons eigen leven. Waarom moeten die katholieken toch altijd een oordeel hebben over wij homo's. Dit is toch onbegrijpelijk !!! Dat ze eerst kijken wat er bij hen in eigen rangen allemaal gebeurt... moest je eens weten...



Reactie van john
24-09-2003 | 22:16

Het is inderdaad niet te vewachten dat de CU homosexualiteit goedkeurt, maar ik kan het wel waarderen dat ze zich op een goede wijze laten informeren. Ik als (christelijke) homo wil graag gerespecteerd worden, maar dat kan volgens mij alleen als jezelf ook anderen die een andere mening hebben respecteerd zonder er meteen een waardeordeel aan te geven



Reactie van Paul
24-09-2003 | 22:22

Dit is eigenlijk geen nieuws, maar een mooi voorbeeld hoe Enschede wordt bestuurd sinds 13-5-00. Dit is massage om meer uitglijders zoals de stadspartij te voorkomen (less: negatieve publiciteit) Voor de niet-Enschedeërs: Een van de huidige wethouders is afkomstig uit de ChristenUnie.
Dat het maar druk mag worden, volgend jaar !



Reactie van amsterdammer
24-09-2003 | 22:34

sorry jurgen, maar wie bedoel jij met 'die katholieken'? aanhangers van de CU? Die zijn echt niet katholiek hoor... verdiep je eerst eens even in de materie, voordat je gaat schreeuwen.



Reactie van Joop
24-09-2003 | 22:45

We kunnen lullen wat we willen, de CU laat ten minste wel hun wil zien om op een goede manier met homosexualiteit om te gaan. Jaren is homosexualiteit in de christelijke hoek altijd verborgen gehouden en niet bespreekbaar, ik vind het alleen maar positief dat men aandacht aan dit onderwerp besteedt. En over geloof ben ik niet gauw positief, vind het nog steeds belachelijk dat men homosexuele relaties afkeurt..gelukkig komt er in deze christelijk hoek ten minste een stukje waardering, respect en tolerantie voorzichtig om de hoek kijken, wat je van bepaalde andere religieuze stromingen niet kan zeggen.
We hoeven het niet altijd met elkaar eens te zijn, maar het is mooi als we wel samen naast elkaar kunnen leven in vrede.



Reactie van pieter-jan
25-09-2003 | 0:18

hallo jongens en ook meiden,bij alle commotie die ontstaat zeg ik : gewoon doorgaan en met geen enkele partij rekening houden , dit gaat het makkelijkst en snelst.



Reactie van Rene
25-09-2003 | 0:38

Zucht! Daar gaat ie weer: in de bijbel zou staan dat homoseksualiteit een zonde is. Dat ZOU je zo kunnen interpreteren, maar:
a. Die teksten zijn geschreven ten tijde van een vruchtbaarheidscultus(toen zat men dus niet te wachten op relaties tussen hetzelfde geslacht): ze zijn dus erg tijdgebonden en praktisch, EN ze gelden dus zeker niet meer voor deze tijd.Bovendien is het zeer de vraag of God dit letterlijk gedicteerd heeft, het zijn nog immers altijd mensen die het opgeschreven en doorverteld hebben.Maar dit terzijde.

b. Monniken en en andere kerklui hebben heel wat fout zitten te kopiëren in hun kloosters in de Middeleeuwen(al dan niet bewust zo het hun uitkwam).

c. Als je je eigen gelijk wilt bewijzen kun je altijd wel iets in de bijbel vinden, dit boek is namelijk voor het grootste deel opgebouwd uit overleveringen, vage beweringen, sprookjes en mythen, pogingen tot verklaring van natuurverschijnselen, eigen ideeën en stevige porties beeldende dichtkunst.

CONCLUSIE: de bijbel is niet absoluut betrouwbaar, ieder kan er zijn gelijk uithalen, en het is dus slap om je eigen onzekerheden en problemen weg te stoppen, verdoezelen of rechtvaardigen met de uitspraak:
"...WANT HET STAAT IN DE BIJBEL!"
Nee mensen, dat is geen absolute waarheid, maar gewoon wat je er zelf van wilt maken en wat je ouders je hebben geleerd.

Ik heb respect voor de Christenen en alle andere gelovigen onder ons, zolang ze maar niet zo overtuigd zijn van hun eigen gelijk en op grond van geloof mensen apart gaan behandelen als wat dan ook.
"Kijk eens hij is zelf wel overtuigd van zijn gelijk" hoor ik mensen al roepen. Nee hoor, alleen de drie punten die ik heb genoemd zijn gewoon een BEWEZEN feit.En voor de rest... ik weet niet of er een God/Hogere macht is, maar ja... dat doet er toch niet toe voor zo'n Roze Zaterdag?



Reactie van Armand
25-09-2003 | 15:45

Ik vraag me af hoe ze hun aktiviteiten op elkaar af willen stemmen. Misschien klinkt er tijdens de roze parade wel een een donderende stem uit de hemel met de tekst: "homosexuele medemens, ik ben de god van de Gristen Unie, U MAG HET WEL ZIJN, MAAR U MAG HET NIET DOEN." (weer eens wat anders als de stem van de hypotheker)



Reactie van wilhelmina
25-09-2003 | 17:47

Mensen wees blij dat de CU met ons wil spreken, rome is ook niet op een dag gemaakt. Dit is een begin, misschien moeten meer partijen en groeperingen dit voorbeeld maar eens volgen, praten is nog altijd beter dan zwijgen in dit stadium



Reactie van Urs
25-09-2003 | 20:06

Hoe je het wendt of keert, er komt een positief geluidje van CU en dat is inderdaad een beginnetje
SAMEN moet je het immers wel maken in de wereld en als holebi's het niet kunnen accepteren, dat er een positief iets opkomt vanuit de Christelijke hoek
dan resulteert het allemaal uiteindelijk tot niets en leven we voort, zoals we nu doen...goed initiatief van beide partijen dus

Echter, dhr van der Graaf interpreteert
Het Boek en dus homo-zijn verkeerd
en DAT blijf ik een kwalijke zaak vinden



Reactie van DUIVELTJE
25-09-2003 | 20:58

STELLING : GOD KEURT HOMO SEX ONDUBBELZINNIG AF (lees christenunie)
MIJN STELLING
WIE IS ZO ARROGANT EN GODSLASTERLIJK OM NAMENS GOD TE DURVEN SPREKEN.

dat kan alleen de CHRISTERN UNIE zijn.
DE LORDS onely spokeman???



Reactie van mb
28-09-2003 | 0:01

Ik lees deze stellingen zo eens door, en kom tot de conclusie dat de meeste dus al helemaal niet eens meer weten wat de Bijbel is, laat staan dat ze er over praten... Wat hebben monniken en Rome met De Bijbel te maken? Hoeveel goden bestaan er.....?Tijdgebonden....? Al 6000 jaar zo, dus toch wel t oudste boek denk ik, waar alles in staat wat nog waar is en uitkomt ook.... Bewijs dan maar eens het tegendeel! En dan wel uit De Bijbel, en niet Het Groot nieuws boek of eigen vertaling.....Snapt u. Met alle respect, maar geloven dat er een God is, doen jullie allemaal, maar diegene die zich zo afzetten hoeven dat toch niet zo te doen als er toch geen een is..... Nee, de bloemetjes groeien vanzelf..... En wij stammen van de aap af.... Kun je wel merken aaan het IQ en gedrag van onze naasten (dat is je medemens en jezelf)
Met vriendelijke groet, een niet-christen



Reactie van Armand
29-09-2003 | 2:47

De verhalen zijn inderdaad, zoals rene schrijft met een bepaalde bedoelingen geschreven, zoals bij de vruchtbaarheidscultus het voorbestaan van het volk; In verband met lange reizen door de woestijn het vastleggen van regels voor hygiene, zowel voor bereiding van eten, wel of niet te consumeren dieren, de besnijdenis ook al i.v.m hygiene. Maar de interpretatie van veel voorschriften en regels zijn in de loop der eeuwen gaan schuiven, omdat veel omstandigheden, die toen van toepassing waren niet meer gelden. De Christenen hebben veel verhalen uit het oude testament gemeen met de thora van de Joden en ook hier en daar met de koran van de moslims. Zo was het inderdaad, dat sex als sex an sich niet toegestaan was, niet tussen man en vrouw en zeker niet tussen mannen. Het diende alleen om nageslacht voort te brengen. Het was dan ook lang zo, dat het vrouwelijk lichaam zelfs niet gezien mocht worden, en dat de man door een gaatje in een laken zijn zaad in de vagina mocht plengen. Dit zag is zelfs kortgeleden nog in een film over fundamentalistisch Jodendom. Ook de regel, dat de man het hoofd van het gezin is, en de vrouw bijna geen rechten heeft, zal door niet veel westerlingen meer gedeeld worden, op alweer de christenen van de SGP na. De vrouw mag daar nog steeds geen functie buitenshuis bekleden. De regels wat betreft hygiene, die in het oude testament staan, zijn door de christenen niet overgenomen. Uit verhalen over Noach en zijn 3 zonen is de gedachte voortgekomen, dat de donkere mensen de knechten zouden zijn van blanke mensen. Op basis van die interpretatie heeft de slavenhandel en de slavernij op Noord- en Zuid-Amerika plaatsgevonden, alsmede de apartheidswetten geformuleerd door de blanke (zuid)afrikaners. Geen zinnig mens in het westen zou deze onmenselijke interpretatie van de bijbel nu nog voor zijn rekening willen nemen. Kortom de interpretatie van regels wat betreft sex, hygiene, knechtschap van andersgekleurde mensen, zijn allemaal veranderd, door de verandering van de omstandigheden. En zo is het ook met de interpretatie van het verhaal van Lot, waarop veel mensen hun verbod op homosexualiteit baseren.



Reactie van ko
29-09-2003 | 11:14

oK Armand, daar hebben we wat aan. En de CU? Het is in ieder geval een gebaar, maar meer ook niet. Ze komen in de buurt, maar met het/hun christelijke wereldbeeld zijn ze er nog lang niet. Als ik er verder over4 nadenk is het eigenlijk toch wel heel storend dat soort lieden.....



Reactie van Hans Hofte
02-10-2003 | 10:01

Ben Hof de organisator van de Enschegay parade 2004 vraagt op deze side reacties en sugesties.Als men de krant Tubantia van donderdag 2-10- in Enschede leest. Staat Ben Hof er helemaal Alleen voor de organisatie in Enschede is Ben Hof zat.
Ik heb wel een sugestie voor Ben Hof
(,,Ben Hof die men in Enschede regelmatig kan bewonderen als TRAFERSTIET,,) Geef de uitnodiging voor het organiseren van de gayparade terug.
Want na 7 Maanden heeft Ben Hof nog geen progamma alleen ideen en een leuke jurk.ROZE VAN KLEUR.
Enschede is geen Homo stad maar een Hetro stad met een grote groep Homo,s die in Enschede gerspecteerd en gewardeerd worden. er is in Enschede wel een RELNICHT die in zijn uppie een gayparade wil organiseren. Is er in Nederland geen uithoekje waar Ben Hof zich uit kan leven als Organisator van een mini gayparade.?????
,,Mischien in Madurodam,,

Hans Hofte Raadslid Enschede en tegen de gayparade in Enschede.



Reactie van Armand
02-10-2003 | 12:03

Is Hans Hofte lid van de Christen Unie of lid van een of ander achterlijk fortuynpartijtje. Met de eerste zal ik het nooit eens worden, maar deze partij waardeer ik tenminste nog om hun consistente standpunten gebaseerd op een visie, hoe de wereld bewerkt en bewaard kan en moet worden. Alle fortuynpartijtjes, waar het partijtje van Hofte er waarschijnlijk 1 van is, zijn kortzichtig, egoistisch en provoceren de boel alleen maar. Zet die Hans Hofte zijn reaktie hier neer, om de homo's tegen elkaar uit te spelen? Op roze zaterdag 2004 kom ik graag langs om die Hofte met mijn nylonkousen de keel af te binden.



Reactie van Hans Hofte
03-10-2003 | 9:42

Beste Armand Als dit een dreigement is kan ik alleen maar lachen mocht dit een belofte zijn dan houd ik jou daaraan tot 26 juni 2004 (,,Ik zal er alles aan doen om deze parade de vebieden,,) zodat we in Enschede figuren zoals jou
niet tegen komen.Ik heb mijn stelling hiet neer gezet om een duidelijk verschil te maken met tussen Homo,s en Relnichten. elk onderwerp over Homo,s in de krant of op TV is alleen negatief en worden er beelden/Foto getoont van bloote mannen als dat het beeld is van Homo,s moet je er niet gek van op kijken dat daar komentaar op komt.
Waneer komen Homo,s eens positief in beeld ???? In Deventer werden
A viertjes uit gedeeld met de tekst WORD OOK HOMO!! Homo ben je toch ?? dat kun je toch niet worden.?? Je verkelden als Traverstiet of je gedragen als Relnicht in parades dat kan iedereen maar zijn dat echte HOMO,S ???????



Reactie van Armand
04-10-2003 | 15:29

Dit is echt kleinsteeds of provinciaal gedrag van de hoogste (of beter) van de laagste plank. Alles wat anders is of zich anders gedraagt moet geelimineerd of geweerd worden., Geen wonder dat al die homo's uit de provincie wegtrekken en in de randstad komen wonen. Geen wonder ook, dat alle homo's, die wel tussen die koeienvlaaien als Hofte blijven wonen elk weekend en masse naar Amsterdam komen om de bloemetjes buiten te zetten, want kleinburgerlijke types als Hofte verhinderen andere mensen, zich uit te leven. Alleen de homo's, die van Hofte en zijn bruinhemden een certificaat van goed gedrag ontvangen, die mogen blijven zeker.



Reactie van wQRKKdWoZDF
06-10-2011 | 5:32

What I find so interesting is you could never find this aynwehre else.



Reactie van EWtuuZCGpqFk
08-10-2011 | 5:48

I hate my life but at least this makes it bearlabe.



Reactie van jgiwMrCUkKdghNGKRfQ
29-11-2011 | 3:06

I'm really into it, thnkas for this great stuff!



   
Naam:
Bericht:
 
DVD Shop
Koop deze DVD nu in onze DVD shop!
>> klik hier
HomoTest
E-Cards
Verstuur een gay- kaart via internet. Simpel en gratis.
>> klik hier
Gay op TV
Wat is er deze week voor leuks op TV! >> klik hier
Boeken Shop
Koop dit boek nu in onze boeken shop!
>> klik hier
Gay Nieuws
Altijd actueel gay nieuws op je site. Simpel en gratis. >> klik hier
HomoHoreca.nl
HomoScoop
Hoe staan de sterren deze week voor jou?
>> klik hier
Muziek Shop
Koop deze CD nu in onze muziek shop!
>> klik hier
GaySite.nl ShirtShop
Nieuwsbrief
Elke keer verras- send! Het gratis E-Zine van GaySite.nl
>> klik hier
Nieuwe Links
Overzicht van recent opgenomen nieuwe linken.
>> klik hier